Týden: Letiště Praha chce 20kilometrovou zónu se zákazem laserů

22.02.2012

Praha 21. února (ČTK) - Letiště Praha požádalo o vymezení dvacetikilometrového ochranného pásma, kde bude zakázáno používat laserová zařízení, která by mohla oslnit piloty při vzletech a přistáních. Pětimilionová pokuta či trestní stíhání tak bude hrozit i těm, kdo si na letadlo laserem posvítí z centra Prahy, napsal dnes server Týden.cz. Zažádat o ochranné pásmo umožňuje letištím novela zákona o civilním letectví, která začala platit loni v únoru. Ruzyň je první, kdo tuto možnost využil.


   
"Jedná se o jednoznačné vymezení prostoru v okolí letiště, ve kterém je zakázáno trvale či dočasně umisťovat, držet nebo používat zdroje laserového záření ohrožující bezpečnost leteckého provozu," řekla serveru mluvčí Letiště Praha Eva Krejčí. "Jakmile bude ochranné pásmo vyhlášeno, bude možné porušení pravidel sankcionovat uložením pokuty ve výši pět milionů korun či v případě závažného porušení je možné tento skutek klasifikovat jako trestný čin," dodala.
   
Ochranné pásmo kolem Ruzyně má mít podle chystaného opatření dva sektory. Přísnější opatření budou platit v okolí letištní dráhy, mírnější ve dvacetikilometrovém okruhu od letiště. Zakázány v obou oblastech budou lasery, které přesáhnou stanovené hodnoty.
   
"Jde o hodnoty kterých patrně nelze dosáhnout laserovým ukazovátkem, ale lze jich dosáhnout takzvaným zeleným laserem, který je u nás ke koupi bez jakéhokoli omezení, viz nabídku na různých webech," řekl serveru Petr Navrátil z Úřadu pro civilní letectví. K odůvodněnému použití zdrojů laserového záření v ochranném pásmu letiště bude možné obdržet souhlas právě od Úřadu pro civilní letectví.
   
Počet laserových incidentů na českém území nebo zaznamenaných českými piloty se loni vyšplhal na 36, o rok dříve to bylo dokonce 65 případů. "Letos bylo případů sedm, dva z nich byla hlášení zahraničního dopravce na našem území," uvedl Jan Rychnovský z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.
   
I malý laser, který se vejde do kapsy, může podle serveru způsobit velké letecké neštěstí. "Při zásahu ve tmě dochází k vyřazení oka z činnosti na dobu několika minut až hodin. A u laserů s výkonem vyšším než padesát miliwattů dochází i k poškození sítnice," uvedl před časem Teodor Baláž z Univerzity obrany v Brně. 


Zdroj: ČTK

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka