Letiště v Brně a Ostravě se připravují na testování systému Egnos

08.02.2012

    Praha 7. února (ČTK) - Letiště v Brně a Ostravě se připravují na testování systému Egnos, který by měl výrazně přispět ke zvýšení bezpečnosti leteckého provozu i za zhoršených povětrnostních podmínek. Začít se zkušebním provozem by se na těchto letištích mělo do dvou let. ČTK to řekl konstruktér letových postupů Tomáš Duka z Řízení letového provozu (ŘLP). Do té doby budou letečtí experti projektovat vhodné letové koridory a testovat sílu signálu na našem území.



    Egnos dokáže zpřesnit poziční informace z GPS a s její pomocí navést letadlo na přistání, uvedl Duka. To se vyplatí zejména u menších letišť, která nejsou vybavena systémem ILS (Instrument Landing System). Ten je v současnosti nejpřesnějším naváděcím systémem, který se v letectví používá.

    Jak brněnské tak ostravské letiště mohou použít systém ILS pouze v jednom směru. Zkombinováním stávajících technologií s Egnosem se podle Duky skokově zvýší schopnost letiště navést stoje i v opačném směru. "Když budou špatné meteorologické podmínky, mraky budou hodně nízko, tak díky tomuto systému dokáže přistát mnohem více letadel, která by za normálních okolností musela letět na nějaké jiné letiště," doplnil.

    Výhodou Egnosu proti ILS jsou jeho menší náklady, není potřeba budovat žádné pozemní stanice. Podle Karla Dobeše, vládního zmocněnce pro projekt Galileo, je pro příjem Egnosu potřeba vybavit letadla přijímači nejprve pro GPS a následně i pro informace z chystaného evropského systému Galileo. "Jestli Evropa nebude dost rychlá a flexibilní v zavádění (Galilea), tak se může stát, že ruský nebo čínský systém budou dříve," uvedl generální ředitel ŘLP Jan Klas. Podle něj má šanci pro zapojení do aplikací využitelných v letectví pouze ten, kdo doplní GPS o druhý naváděcí systém. Třetí v pořadí už může mít problémy prosadit se na trhu, dodal.

    Letiště v Brně a Ostravě jsou pro využití Egnosu podle Duky položena dost východně. Signál zde sice je, ale je nutné vyzkoušet jeho pravidelnost a zdali nedochází k dočasným výpadkům. Poté se přistoupí k praktickým testům, kdy budou speciální měřící letadla použitelnost celého systému pro komerční létání kontrolovat.

    V budoucnu by mohl Egnos fungovat na letištích v Brně, Ostravě, Karlových Varech a v Českých Budějovicích, uvedl Dobeš. Využít by se ale mohl například i v případě chystané paralelní dráhy na pražském letišti.

Zdroj ČTK   

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka