Ze skicáře pilota: Létáme Mustanga!

07.02.2012

    „Náhlé potíže s motorem mého jednomístného stíhacího letounu North Američan P51 Mustang mě přinutily, abych co nejrychleji položil letoun na nejbližší vhodné místo. Z operační výšky okolo 20000 stop jsem klesal poměrně rychle, abych ztrátou tahu motoru neztratil vztlak. Přistání do  brambořiště se obešlo bez komplikací, takže jsem se dostal z kabiny dost rychle ven. Nade mnou kroužil jeden z našich mustangů, kterému jsem zamával a dal tak najevo, že jsem v pořádku. V duchu instrukce jsem chtěl letadlo zničit, aby je nemohli Němci studovat, ale signální pistoli, pomocí které bych mohl stroj zapálit, jsem v kabině nenašel“. Těmito slovy vzpomínal po druhé světové válce na okolnosti svého nouzového přistání 30.června 1944 u Vracova na Hodonínsku pilot letounu North American P-51D Mustang sériového čísla 44-13487 s imatrikulací WD-R ze stavu 306. stíhací skupiny (Fighter Group, FG) 2/Lt (podporučík) Merle M. Kurtz.



    Hbité stíhací Mustangy s dlouhým doletem v letech 1944 a 1945 doslova „visely“ téměř celodenně na českém nebi a nemálo se přičinily o likvidaci československé silniční i železniční dopravy v dosud Němci okupovaném Protektorátu Čechy a Morava. Převážně jejich piloti se také přičinili o likvidaci zbytku strojů německé Luftwaffe na dosud jí obsazených českých a moravských letištích. Ne nadarmo byli tehdy také známi pod lidovou přezdívkou „kotláři“. Řada pilotů Mustangů také za svůj přínos k osvobozování Moravy zaplatila svými životy. Jedním z nich  byl 11.října 1944 při útoku na již neexistující letiště Brno-Slatina německým protiletadlovým dělostřelectvem sestřelený 2/Lt William. L. Kiggins. Jeho zničený stroj dopadl nedaleko dnešního letiště Brno-Tuřany.

    Mustang mají ale návštěvníci hoškovického letiště možnost pilotovat i dnes. Stroj s vojenským evidenčním číslem 45-11540 a s výrobním číslem 124-48293 modelu P-51D-30NT na zmíněné letiště v kontejneru doputoval 12. září 2011. V nové sezóně jej bude létat pilot Miroslav Sázavský.

 


   
    Než ale budou mít zájemci třeba na letošní Aviatické pouti v Pardubicích 3. a 4. června možnost usednout do kabiny dvoumístného stroje, vybaveného tzv. jumpseatem, tj. „rezervní“ sedačkou za pilotem a dvojím řízením, provozovaného od 12. září 2011 na českém letišti Hoškovice u Mnichova Hradiště sdružením Český letecký ráj, nabízíme jim možnost „zakniplovat“ si Mustanga alespoň virtuálně. Stroj  zde pilotuje velmi známý pilot evropských warbirdů Frederic Vormezeele a letoun je nyní vlastnictvím sdružení Scandinavian Historic Flight. Zajímavé je, že od 5. července 2001 létá v markingu trojnásobného amerického stíhacího esa Buda Andersona, který na skutečném stroji ze stavu slavné 357. stíhací skupiny (Fighter Group, FG) „Yoxford Boys“  americké 8. letecké armády v tomto markingu v letech 1944 - 1945 nad Evropou dosáhl 16 vítězství nad německými stroji. Anderson se s tímto strojem ve svém markingu setkal zmíněného 5. července, kdy se také podíval nad bývalé letiště, z nějž operoval se svým původním takto zbarveným strojem. Mustang v pilotáži Erica Vormezeele má výrobní číslo 122-40417, vojenské evidenční číslo amerického vojenského letectva bylo 44-73877. Ve stavu kanadského vojenského letectva byl od 23. ledna 1951 do 29. dubna 1958. Poté jej provozovali různí civilní provozovatelé v USA. V roce 1969 byl těžce poškozen při pojíždění a renovován. Od roku 1984 dodnes je vlastnictvím zmíněného skandinávského sdružení.


    Jednomístný stíhací letoun North Američan P-51 Mustang byl klíčovým činitelem spojeneckého vítězství ve druhé světové válce na západní frontě i nad pacifickým bojištěm. Prototyp, postavený firmou North Američan, vzlétl 26. října 1940. Poté, co do něj byl místo původního amerického motoru Allison namontován britský řadový motor Rolls Royce Merlin, vznikl vynikající stíhací stroj s dlouhým doletem, který byl schopen při denních náletech schopen doprovázet americké těžké bombardéry při jejich útocích na středoevropské cíle. Díky své naprosté výkonové převaze lehce decimoval německé stíhací letouny Messerschmitt Bf 109 a Focke Wulf 190, útočící na americké bombardéry.

Rozpětí letounu bylo 11,28 metru, délka trupu 9,83 metru, vzletová hmotnost 5488 kilogramů. Maximální bojový výkon motoru Packard-Merlin V-1650-7 byl 1720 HP(1282,6 kW), maximální rychlost 703 kilometrů za hodinu v letové výšce 7620 metrů, dostup 12770 metrů, dolet s přídavnými nádržemi 3700 kilometrů. Výzbroj 6 kulometů Browning ráže 12.7 mm v křídle a 907 kilogramů pum nebo neřízené raketové střely ráže 127 mm na závěsních pod křídly.


Prameny
Koukola, Ivo Američtí hloubkoví stíhači nad Brnem Brno, BrKo 2008
Mahr, Jan Vzpomínky na neznámé letce Kovářská, Muzeum letecké bitvy pod Krušnohořím 2011
http://www.warbirdregistry.org/p51registry-p51-4511540.htm
http://warbirdregistry.org/p51registry.p51-4473877.htm
http://airtrade.cz/aktuality/real-warbird-v-cr.aspx
www.clipwings.com
http:// scandinavian-historic.flight.asp

Mgr. Zdeněk Procházka

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Miroslav Sázavský na letišti u Mnichova Hradiště

Odpovědět

Datum : 12.02.2012 08:22, Vložil : Libor Kolman

http://www.youtube.com/watch?v=xjP_mgwWNOY

Zájem o deník 311.sq a foto Mustanga

Odpovědět

Datum : 10.02.2012 08:59, Vložil : mgr. Zdeněk Procházka

Vážený pane kolego malý Clo mám zájem o odkoupení deníku naší 311.sq i origo foto Budova Mustanga. Sdělte za kolik byste je prodal či zda byste je případně zapůjčil k okopírování. Jsem z Brna, setkání na dohodnutém m ístě ve středu města by bylo možné, pokud jste v dostupné vzdálenosti. Dík za odpověď na můj mail zdenek-prochazka@quick.cz Mgr. Procházka

Dodatek

Odpovědět

Datum : 10.02.2012 07:54, Vložil : malý Clo

Vlastním 2 fotky Autentické -tohoto Mustangu W-DR Taky palubní denník Welingtonu 311 SQ RAF s přechodem na Liberátory CAC-

Odpovědět

Datum : 09.02.2012 10:28, Vložil : Filip Vojtášek

Rád bych polemizoval s tvrzením "...nemálo se přičinily o likvidaci československé silniční i železniční dopravy v dosud Němci okupovaném Protektorátu Čechy a Morava." Pro to není žádný důkaz. http://hloubkari.bloguje.cz

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka