Tukan bude „požírat“ mudžáhidy v Afghanistánu

16.01.2012

Velmi zajímavou zprávu se nedávno dozvěděli novináři, sledující stále se zvětšující počet velmi dobrých letounů všeho druhu, dodávaných i na vyspělé letecké trhy brazilským leteckým koncernem Embraer. Značně nebezpečné povstalce v Afghanistánu budou pomáhat likvidovat také „super-tukani“ s výsostným označením amerického vojenského letectva, USAF. USAF totiž 30. prosince 2011 uzavřelo soutěž na dodání moderního protipovstaleckého stroje, tedy v terminologii amerického letectva Light-Air-Support-Plane (LAS), jejímž vítězem se stal v různých jihoamerických zemích již velmi rozšířený lehký  jednomotorový bitevní stroj s turbovrtulovým motorem Embraer A-29 Super Tucano (tukan).

Zajímavé je, že v soutěži jasně porazil druhého kandidáta, cvičný stroj AT-6 Texan II, vyráběný v USA pro americké letectvo koncernem Hawker Beecchraft(jde ovšem o upravený cvičný stroj  švýcarské firmy Pilatus typu PC-9 .Zmíněný koncern zvažuje právní kroky proti armádnímu rozhodnutí poté, co nepochodil se svým protestem proti němu u tzv. Goverment Accountability Office. Zajímavé je, že  jménoTexan nesl  už proslulý americký cvičný letoun z druhé světové války, na němž ve Velké Británii a Kanadě létali českoslovenští letci). Montáž prvních 20 USAF objednaných A-29 začne v americké továrně Embraeru, kde se montují i úspěšné biz-jety firmy, v Jacksonsville na Floridě, již brzy. Všech 20 prvních americko-brazilských „Tukanů“ chce USAF v roli cvičného, pozorovacího a lehkého podpůrného stroje v Afghanistánu nasadit již v květnu 2014. Zajímavé je, že jak sdělil novinářům tiskový mluvčí amerického subkontraktora tohoto projektu, společnosti Sierra Nevada Corporation, bude celý kontrakt na dodání 20 A-29 včetně simulátoru typu, náhradních dílů a šesti stanic, umožňujících plánování operačních letů americké daňové poplatníky stát 355 milionů dolarů, což je ovšem vzhledem k cenám jiných vojenských strojů téměř směšná částka. Pozoruhodné je, že díky tomu, že do programu A-29 bude v dalších letech zapojeno až 70 amerických subdodavatelů, bude takto na území USA dlouhodobě zajištěno 1200 pracovních míst. Navíc nelze do budoucna vyloučit uzavření kontraktu na další A-29. Spojenecké síly totiž mají podle dosavadního plánu opustit Afghanistán právě v roce 2014 a místní vojenské letectvo bude třeba vyzbrojit. Nelze totiž předpokládat, že činnost protivládních povstalců už v roce 2014 ustane. (Zajímavé je že stroj se konkursu na 700 nových cvičných strojů v rámci nového výcvikového systému pro piloty všech amerických vojenských letectev - USAF, US Navy a US Marines - Joint Primary Aircraft Training Systém, JPATS - zúčastnil již v roce 1995, tehdy ale neúspěšně. JPATS vyhrál Texan II.

První prototyp EMB-314 vzlétl 9.9.1991. Brazilské vojenské letectvo již k hlídkování na Amazonií užívá všech 99 výrobcem dodaných strojů  Exportní cena každého je 5-5,5 mil. dolarů, což je u dvěma belgickými kulomety 12,7 mm, kontejnerem s leteckým kanónem konvenčními „železnými“ pumami různého druhu, neřízenými i řízenými raketami, vybaveného vyspělou elektronikou a pancéřovaným kokpitem vybaveného stroje velmi příznivá cena. Kromě brazilského vojenského letectva létá nyní 6 kusů ještě ve vojenském letectvu Angoly, 25 v kolumbijském vojenském letectvu a 24 ve venezuelském vojenském letectvu.



Dvoumístná verze A-29B má rozpětí 11,14m, délku 11, 28m, nosná plocha je 19,40 m2. Prázdná hmotnost je 2420, maximální vzletová 5200 kg, hmotnost podvěšené výzbroje činí 1550 kg. Maximální rychlost ve výšce 4115 m je 557km/h, maximální povolená rychlost 719 km/h, dostup 10670m, maximální dolet s 2 přídavnými nádržemi i o obsahu každé 330l je 2770 km. Délka vzletu přes 15 m překážku je 660 m, délka přistání za týchž podmínek 860 m. Pětilistou automaticky stavitelnou vrtuli Hartzell pohání 1 turbovrtulový motor Pratt and Whitney PT6A-68-1  o výkonu 969 kW/1318 HP. Samozřejmostí je vybavení dvěma vystřelovacímí sedadly Martin Baker MK.10CLX za sebou v kokpitu. Letouny kategorie COIN- Counter Insurgency se ve francouzském a později americkém vojenském letectvu poprvé objevily v padesátých letech minulého století. Zajímavé ale, že většinou nešlo o příliš úspěšné letouny a jejich zamýšlenou úlohu v boji proti různým povstaleckým hnutím v zemích, bojujících za osvobození z vlády koloniálních mocností, vždy suplovaly různé k jiným účelům konstruované stroje . v Keni a Malajsii např. pístové dvoumotorové de Haviland Hornety a proudové De Havilland Vampiry RAF, v Alžírsku jednomotorové pístové Texany a dvoumotorové Flamanty francouzského vojenského letectva Armée d´Air a ve Vietnamu americké vrtulníky všech typů).



Mgr. Zdeněk Procházka

Pramen
http://www.flugrevude.de/de/militaer/fluggeraet-hersteller/embraer-a... Embraer A-29 Super Tucano fuer die US Air Force
Letectví a kosmonautika, 2006, č.4, s. 30- 39: Stolár, Michal - Stolár, Martin Embraer EMB-314 Super Tucano

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka