„Hipíci“ v Afghanistánu létali se ctí

02.01.2012

V neděli 6. listopadu 2011 zahučely nad základnou vojenských vrtulníků českého vojenského letectva v Přerově čtyři mohutné motory velkého transportního letounu Antonov A n - 124 Ruslan. Když dosedl na dráhu a otevřela se jeho velká příďová nákladová vrata, z jeho útrob se postupně vynořily hned tři české vojenské vrtulníky Mi-171Š.
Důvod jejich více než čtyřiadvacetihodinové přítomnosti v útrobách „drobečka“ byl jediný- tímto transportním letem z afghánského Kábulu do Přerova byla ukončena jednoznačně nejúspěšnější bojová mise českého vojenského letectva po druhé světové válce, nasazení tří vrtulníků Mi-171 v rámci tzv. TF Hippo (Task Force Hippo = Hroch) k transportním úkolům pro potřeby spojeneckých armád, nasazených v boji proti Talibům v Afghanistánu.

Poslední průlet vrtulníků nad Šaranským takticko operačním centrem

Velmi zajímavé bylo, že ač Mi-171 nejsou v českém letectvu užívány jako bitevní vrtulníky, v této nebezpečné zemi, kde jsou i spojenecké letecké síly často předmětem útoků místních povstaleckých jednotek, Talibů, létaly ozbrojené. Jejich organické zbraně, kulomety ráže 12,7 mm obsluhovali poprvé od druhé světové války do stavu vzdušných prostředků českého vojenského letectva zařazení palubní střelci. Stroje byly pochopitelně před misí v Leteckých opravnách Malešice doplněny i potřebným pancéřováním kokpitu, motorů a palivových nádrží a dalšími nutnými úpravami. Zajímavé je, že první část pozemního personálu jednotky, 37 specialistů z přerovské základny, odletěla do nebezpečné země připravit nasazení jednotky na předsunuté základně Šarana v provincii Paktika na východě Afghanistánu poblíž pakistánských hranic z letiště Brno-Tuřany 20. října 2009. Česká státní vlajka na Šaraně slavnostně zavlála 3. prosince téhož roku.

Nakládka vrtulníku do útrob letounu AN 124

Tři upravené MI-171Š Ruslanem na spojenecké letiště Bagram dorazily 5. ledna 2010. 17. ledna téhož roku pak všechny tři přerovskými mechaniky smontované stroje, pilotovány českými, na létání ve složitých afghánských poměrech již přeškolenými piloty, přistály na polním letišti Šarana. Tím přerovští vrtulníkáři zahájili velmi úspěšnou misi v extrémně nebezpečném bojovém prostředí. Jak již bylo zmíněno, letouny a vrtulníky spojenců jsou zde nejen často ohrožovány střelbou z různých zbraní povstalců včetně řízených protiletadlových střel, ale létání osádkám nijak neulehčuje ani často problémové neletové afghánské počasí. Vzhledem k tomu, že značnou část Afghanistánu zabírají vysoká pohoří, např. Hindúkuš, je často nadmořská výška, v níž probíhají operační lety, značná. Navíc je vysokohorské počasí charakteristické častými „ změnami nálad“ během operačního letu a to často až k téměř neletovému počasí. Havárie a katastrofy v Afganistánu nasazených spojeneckých strojů, někdy i se ztrátami na životech osádek jsou zde také stejně časté jako ztráty spojeneckých vzdušných prostředků díky střelbě Talibů. O to více slouží českým „vrtulníkářům“ ke cti, že během dvou let operačního působení nalétalo jejich sedm turnusů při přepravě materiálu a spojeneckých vojáků nad celým východním Afghánistánem, tj. nad provinciemi Paktika, Wardar, Ghazní, Lógar, Kábul a Nangarhar neuvěřitelných téměř 2800 letových hodin. Bez jakéhokoliv škrábnutí či dokonce průstřelu některého z používaných Mi- 171Š přepravili bez problémů do různých zdejších lokalit téměř neskutečný počet 9000 osob a 340 tun různého materiálu. (Každý ze zmíněných turnusů v počtu sto osob na Šaraně svoji činnost vykonával vždy tři kalendářní měsíce. Součástí jednotky ovšem nebyli jen letci, ale i různé druhy leteckých mechaniků a personál řízení letového provozu jednotky.

Příslušníci inženýrsko letecké služby při demontáži listů nosného rotoru

Zajímavé je, že „stohodinové“ revizní prohlídky strojů probíhaly přímo na Šaraně v mobilní, vlastními silami smontované montážní hale). „Ukázalo se, že naši lidé byli na účinkování v Afghanistánu velmi dobře připraveni a využili svých zkušeností při každodenním plnění letových úkolů“, dodal k tomu 14. prosince 2011 na kbelském letišti, kam se vrátilo posledních 20 příslušníků poslední, sedmé vrtulníkové jednotky brigádní generál Jaroslav Kankia. A „zasloužilé“ Mi-171 ?. Ty již nyní procházejí po náročné službě důkladnou revizí ve vojenských Leteckých opravnách Malešice a do služby v Přerově se vrátí později.

Vrtulníky Mi 171Š před nakládkou

 

Mgr. Zdeněk Procházka

Prameny
http://www.mise.army.cz/informačni-servis/zpravodajstvi/_m... Nadpor. Jana Skřivánková „Mopáci“ ze Šarany táhnou za jeden provaz
http://www.acr.army.cz/informacni-servis/zpravodajstvi/hrosi-ukonc::: „Hroši“ukončili návratem do Prahy afghánskou misi
http://www.mise.army.cz/aktualni-mise/afghanistan-sarana/z... Nadpor. Jana Skřivánková -.pluk. Jaromír Šebesta: Letové úkoly na Šaraně splněny na výtečnou

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Odpovědět

Datum : 06.01.2012 22:27, Vložil : Petr

Pěkný článek , napište něco o průběhu výcviku první várky místních pilotů v pardubicích !

..nepřesnosti :)

Odpovědět

Datum : 05.01.2012 01:10, Vložil : HU

Tak rozhodně to nebyly kulomety ráže 12,7 mm, ale pouze 7,62mm...a já bych řekl, že by se našlo i škrábnutí (škobrtnutí) i nějaký ten průstřel :) že? Ale to k tomu patří ... Já jsem hrdý na to, že toho mohu být součástí...

jo...

Odpovědět

Datum : 02.01.2012 22:08, Vložil : shuppik

Jó, když se chce, jak se tak říká... Ale vážně - jste jedni z mála, na které může být člověk ještě hrdý. Nepočítáme-li ovšem lecjaké hokejisty, cvrnkače kuliček atd... :-/ Hodně štěstí, a dííx za reprezentaci země !!!

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka