Výroba populárního Gulfstream G200 skončila

30.12.2011

Po 14 letech byl vyroben poslední kus populárního letounu Gulfstream G200. Celkem bylo vyrobeno 250 kusů a poslední letadlo „sjelo“ z výrobního pásu v Dallasu 20. prosince. Model bude ve flotile Gulfstreamu nahrazeno novým G280, jehož první kus bude doručen svému majiteli na začátku roku 2012.

G200 byl prvním, středně velkým business jetem, který se na trhu objevil. Prototyp byl vyroben v roce 1997 a o rok později získal certifikaci FAA. Před sedmi lety, v roce 2004, byl doručen 100. kus. Náhoda, nebo možná správné načasování – stalo se tak také 20. prosince.

S kabinou širokou 2.1 metru a vysokou 1.9 metru patří G200 k nejprostornějším letadlům ve své třídě. K dnešnímu dnu bylo letadlo certifikováno v 18 zemích. Celá flotila nalétala více jak 581000 letových hodin, což bylo v součtu 351000 vzletů a přistání.

Letadlo původně neslo název „Galaxy“ a bylo vyráběno firmou Galaxy Aerospace, ta byla v roce 2001 Gulfstreamem koupena. Výroba G200 tedy původně probíhala v Tel Avivu v továrnách Israel Aircraft Industries. Napůl hotová a letu schopná letadla byla následně „přelétávána“ do Dallasu, kde byl dokončen interiér a lakování.

G200 vyplnil díru na trhu středně velkých tryskových letadel třídy business. V průběhu času se letadlo stalo oblíbeným dopravním prostředkem velkých firem a korporací. Pronikl také na trhy Číny nebo Brazílie.

Nový model G280 nabídne ještě větší prostor v kabině a delší dolet s nejvyšší rychlostí ve své třídě. Letadlo je schopné doletět 6667 km při rychlosti 0.8 Mach, což stačí pro let z New Yorku do Londýna nebo například z Londýna do Dubaie. Maximální operační rychlost činí 0.85 Mach. Cestovní výška je 41000 feetů, přičemž maximální dostupnost je až 45000 feetů.

G280 má nově navržený tvar křídla, který dovolí létat vyšší rychlostí a zvýší výkon letadla při vzletu. Při plném naložení postačuje dráha dlouhá 4750 feetů.

Zatímco výroba G200 byla ukončena, podpora pro všechna tato letadla od společnosti Gulfstream samozřejmě zůstane zachována. Zajímavostí je, že nový model G280 byl původně pojmenován G250. Číslo 250 však může v mandarínštině (standardní čínštině) znamenat „stupidní“ nebo „idiotský“. Proto se výrobce rozhodl letadlo v červenci tohoto roku přejmenovat.

Zdroj: AviationNews.eu, Wikipedia.org, Autor: Jakub Velička

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka