Antares kontra Quintus

30.12.2011

V posledních letech se na obloze stále častěji objevují moderní téměř bezmotorové vysokovýkonné sportovní letouny. Tyto jednomístné větroně tzv. otevřené třídy s velkým rozpětím jsou téměř vždy vybaveny pomocným motorem, většinou uloženým na výklopném panelu v trupu za kabinou pilota.

Quintus M

Prototypy hned dvou velmi moderních strojů zmíněné třídy dostali němečtí sportovní piloti jako neobyčejný vánoční dárek. V pátek 23. prosince byl totiž na firemním letišti v německém Zweibrueckenu majitelem firmy Lange Aviation Axelem Langem poprvé zalétán nový bezmotorový stroj otevřené třídy s rozpětím křídla 23 metrů Antares 23E. Písmeno E v typovém označení letounu zde není náhodou. „Elektromotor na výklopném pylonu za kabinou pilota způsobuje, že nový letoun je téměř nehlučný a ve své třídě se může rychle stát suverénem. Navíc se už při prvním letu ukázalo, že je velmi obratný a létat s ním může být pro každého sportovního letce velkým potěšením. Navíc je systém poletové údržby nového „brusu“ stejně jednoduchý jako u jeho starší sériově vyráběné sestry Antares 20E“, dodává k tomu Lange. Navíc nejde o jediný vánoční dar, který dostali němečtí plachtaři.


V týž den byl totiž na továrním letišti známé letecké firmy Schemp Hirth v německém Kirchheim/Teck slavným Tilo Holighausem  zalétán obdobně koncipovaný Quintus M. Velmi zajímavé, že i Quintus má shodné rozpětí a je také vybaven pomocným motorem na výklopném pylonu za kabinou pilota. „Stoupavost letounu se po nastartování motoru pohybovala mezi 3,5 a 4,3 metru za vteřinu“, dodává k tomu Holighaus.

Quintus M

Jedinou odlišností obou typů je, že Quintus není poháněn elektromotorem, ale spalovacím motorem. Stroje, představené v týž den na letošním Aero 2011 ve Friderichshafenu a zalétané v pátek před Štědrým dnem se mírně odlišují také tvarem trupu.
Velmi zajímavé je, že o vývoj obou shodných křídel nevšedních moderních sportovních strojů se lvím dílem zasloužila firma Lange a především profesor Loek Boermans. Bude velmi zajímavé sledovat, který z obou nevšedních letounů bude „chrtem“ již příštího mistrovství světa bezmotorových strojů v roce 2012.

Quintus M


Mgr. Zdeněk Procházka

pramen
http://www.aerokurier.de/de/luftsport/segelflug/lnage-aviation-bring...

http://www.aerokurier.de/de/luftsport/segelflug/der-quintus-m-ist-geflogen.79467.htm

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka