Krásný Outback

19.12.2011

V pátek 24. června letošního roku se na dráze kunovického letiště rozezněly „čtyřistakoňské“motory Pratt and Whitney PT6A. Důvodem jejich běhu na plný výkon byla českými leteckými příznivci dychtivě očekávaná událost - první let prototypu nového českého dvoumotorového letounu EV-55 Outback.

Když elegantní dvoumotorový krasavec v 10.45 poprvé úspěšně vzlétl a posléze po půlhodinovém letu v okolí letiště také bez problémů přistál, byla pochopitelně spokojenost šéfkonstruktéra stroje Petra Štěrby velká. Vzlet Outbacku k předchozímu prvnímu zkušebnímu letu se totiž  ve čtvrtek 16.června nezdařil, protože se během klíčové fáze rozjezdu letounu samovolně zasunul příďový podvozek, takže se stroj neplánovaně zbrzdil o dráhu. „ Vadná součást elektroniky stroje vydala ještě v době rozjezdu příďovému podvozku pokyn k zatažení, což podvozek  „poslušně“ provedl. Letišní hasiči Aircraft Industries ale ihned zasáhli a po zjištění, že při drobné nehodě nedošlo k úniku pohonných hmot ani provozních kapalin, stroj nazdvihli pomocí nafukovacích vaků. Tím se příďové kolo vrátilo do původní polohy, stroj bylo možné odtáhnout z ranveje a přestal blokovat dráhu. Po drobné nehodě, kterou navíc během úspěšných pojížděcích zkoušek nic nesignalizovalo, byl ale poškozený jen mírně“, řekl k tomu Petr Štěrba.

A jaký je smysl existence nového, na československém a českém území poprvé od roku 1988 zalétaného dvoumotorového víceúčelového stroje? (V roce 1988 poprvé v Kunovicích vzlétl prototyp velkého dvoumotorového dopravního stroje Let L-610). „Při analýze potřeb široké oblasti, kterou menší letečtí dopravci dnes v celém světě obsluhují obdobně koncipovanými ale jednomotorovými Cessnami Caravan či dokonce i mnohem staršími dvoumotorovými letouny s pístovými motory, jsme zjistili, že moderně koncipované víceúčelové letouny této kategorie na trhu zcela chybějí. Navíc má námi zkonstruovaný Outback s nepřetlakovanou kabinou odolnou celokovovou konstrukci, přičemž celá jeho příď, motorové a podvozkové gondoly a vstupní dvířka jsou z kompozitů. Poháněn je motory P+W, jejichž servis je zajištěn na celém světě a jeho výkony jsou zcela srovnatelné např. s jednomotorovými, po celém světě rozšířenými Cessnami Caravan. Jeho předpokládané provozní náklady nám ale podle našich výpočtů vycházejí jako výrazně nižší než u Caravanu. Cílem našeho projektu je vyvinout malý víceúčelový letoun v kategorii FAR23 normal a SFAR jako náhradu dosluhujících devítimístných letounů,“, dodává Štěrba.

A co brání výrobě nyní úspěšně v Kunovicích zalétávaného stroje, jehož vývoj jen do roku 2010 stál 675 milionů korun ze státem poskytnutého grantu, přímo v leteckých závodech Aircaft Industries, sídlících na letišti či u firmy Evektor, která je zkonstruovala? Především je po dosažení stanovených letových parametrů během zkušebního letového programu nutná úspěšná certifikace stroje evropským leteckým úřadem EASA, která je ovšem finančně velmi náročná. To je také důvod, proč prototyp létá v markingu českého vojenského letectva a s vojenským evidenčním číslem.Z toho logicky vyplývá, že letoun by měl být certifikován podle požadavků armádního letectva, které mohou být liberálnější než velmi přísné požadavky EASA. Problémem ovšem je, že ani úspěšně splnění cílů, stanovených zalétávacím programem, ještě neznamená, že bude EASA schválen do provozu. Bez její certifikace je ale elegantní a výkonný stroj pochopitelně neprodejný. Navíc podle neoficiálních zpráv schválenou certifikaci EASA požaduje i potenciální zájemce o výrobu stroje, sídlící podle některých zpráv poblíž ruského Uljanovsku. Samotný Evektor, sídlící na kunovickém letišti, jeho sériovou výrobu „rozběhnut“ nemůže. „Nejsme letecký závod, velkosériově vyrábějící letouny různých kategorií. Je sice fakt, že jsme v uplynulých letech vyrobili neuvěřitelných devět set kusů jednomotorových sportovních EV-97 Eurostarů, nešlo ale o firmou přímo vyvinutý stroj. Těžiště činnosti našich 250 konstruktérů je ale spíše v projektové 3D přípravě a vývoji draků různých letounů.a případně spolupráci s českým resp. evropským a americkým leteckým dohlédacím úřadem ÚCL, EASA a FAA při získávání letové způsobilosti námi zkonstruovaných strojů. Outback je náš první zcela vlastním silami zkonstruovaný letoun“, dodává k tomu Petr Štěrba.

Kdo tedy bude případně vyrábět již certifikovaný Outback? S velkou pravděpodobností bude jeho výrobcem letecký závod, nově postavený v Rusku poblíž řeky Volhy nedaleko Uljanovsku. Počátkem srpna 2010 totiž jeden ze spolumajitelů Evektoru Jaroslav Růžička podepsal s gubernátorem (česky hejtmanem) Uljanovské oblasti Sergejem Morozovem dohodu, nazývanou „Letter of intent“, česky Dohodu o záměru vyrábět Outback na zmíněném místě. Ruský trh může být pro Evektor i výrobce vzhledem k velkému množství malých regionálních dopravců, dodnes užívajících československé, před desítkami let do SSSR vyvezené a značně opotřebované Turbolety, velmi perspektivní.

Jen čas tedy ukáže, zda se úspěšný, elegantní a výkonný stroj z Kunovic (viz technické údaje níže) prosadí na dnešním dravém leteckém trhu v oblasti malých commuterů.


Technické údaje EV-55 Outback
Rozměry letounu
Délka     14.35  m (47,47 ft)
Výška       4.66 m  (15.28 ft)
Rozpětí   16.10 m   (52.82 ft)
Rozvor    4.17 m   (13.68 ft) 
Rozchod  2.92 m    ( 9.58 ft);

„        „     kabiny
Délka       5,02 m (197.6 in)
Šířka        1.61m  (63.4 in)
Výška      1.37 m (54 in)
Objem včetně zavazadlového prostoru
v kabině   9.47 m 2 (334 cu.ft)
(Celkový objem předního a zadního zavazadlového prostoru mimo kabinu je 3.2 m2/113 cu.ft)

Hmotnosti
Maximální vzletová  4600 kg(10140 lbs)
a přistávací
Prázdná hmotnost      2620 kg(5.776 lbs)
Maximální náklad     1824 kg (4021 lbs)
(v celonákladní
konfiguraci)
Maximální hmotnost  1656 kg(3651 lbs)
pohonných hmot
Výkony (na MTOW)
Maximální vodorovná rychlost 408km/h (220 kts)
Délka vzletu přes překážku 50 ft vysokou, standardní podmínky ISA:  420 m (1380 ft)
„                 „  v nadmořské výšce 6.560 ft při teplotě 20oCelsia:            610 m (2000 ft)
Délka přistání za týchž podmínek                                                             510 m(1670 ft)
                        v nadmořské výšce 6.560 ft za týchž podmínek                 650 m(2130 ft)
Pohonné jednotky: 2 motory Pratt and Whitney PT6A-21 o výkonu 2x 400 kW/2x 536 SHP, vrtule : 2x celokovové čtyřlisté „constant speed“ Avia AV-844, reverzní. Pasažérská verze devítimístná včetně osádky. Konverze z nákladní na pasažérskou verzi kabiny možná během 20 minut.  Nakládání a přepravu rozměrnějších nákladů umožňují rozměrné kabinové dveře a nákladní kabina o objemu 9.47 m2 (334 cu.ft). Výrobce perspektivně uvažuje i o plovákové verzi. Předpokládaná cena sériového stroje 1,9 milionu dolarů, předpokládaný dolet při uvedené rychlosti 2000 kilometrů.

Mgr. Zdeněk Procházka
Poděkování
Za poskytnutí údajů a fotografií děkuji kunovickému Evektoru a Zdeňku Bedřichovi


Prameny
http://slovacky.denik.cz/zpravy_region/prvni-start-noveho-ev... (Sladký, Michal)
http://www.motejlek.com/kunovicky-evektor-bude-vyrabet-u...
www.evektor.com : EV-55 Outback (tovární prospekt)
http://www.ipmsnymburk.com/forum/viewthema.php?IDtema=3317  EV-55

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Hezký článek

Odpovědět

Datum : 20.12.2011 21:28, Vložil : Jakub Velička

Hezký článek, EV-55 Outback patří k mým oblíbeným letadlům... :-)

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka