Jak stavět letištní terminály chytře

18.12.2011

Včasný nástup na palubu letadla by neměl být stresujícím procesem plným spěchu a nervů. Stavební inženýři a architekti využívají nové technologie a postupy, aby bylo možné vybudovat terminály, kterými cestující projde odbavovacím procesem rychle, efektivně a bez zbytečných komplikací. Pojďme se společně podívat na terminál Jet Blue T5 na letišti JFK v New Yorku. Je ukázkou toho, jak by to v budoucnu mohlo vypadat.

S příchodem konce roku a Vánočních prázdnin mnoho z nás absolvuje cestu letadlem domů na Vánoce, obzvláště pokud pracujete v zahraničí. V USA je zvykem, že aerolinky v tomto období vypravují extra lety, aby zvládly nápor domů jedoucích pasažérů.

Dle některých stavebních inženýrů není problémem jen vyšší počet cestujících, ale také špatně navržené terminály letiští, které tak generují dlouhé fronty v bludišti cestiček bezpečnostních a dalších kontrol. Mnoho cestujících se tak nemůže do letadla dostat včas. Aby byla tato cesta pasažérům usnadněna, jsou nově při stavbách letiští využívány programy, které umí simulovat davové chování v připraveném modelu návrhu budovy.

Jeden z nejnovějších příkladů terminálů, které byly za pomocí těchto technologií postaveny, je terminál JetBlue T5 na letišti Johna F. Kennedy v New Yorku, který byl otevřen v roce 2008. T5 odbaví 250 letů každý den, což znamená v průměru 20 milionů cestujících za rok. Přesto se může pochlubit překvapivě krátkým časem, za který jsou pasažéři schopni projít bezpečnostní kontrolou a nastoupit do letadla. Na druhé straně potom časy, za které je terminál schopen „odbavit“ letadlo, které právě s cestujícími přiletělo.

Jak vývoj takového terminálu probíhá? Ještě předtím, než architekti schválí finální podklady pro samotnou stavbu, je vytvořen model návrhu na počítači. Speciální software firmy Arup poté pustí do modelu virtuální lidi, kteří se chovají stejně, jako by šlo o reálné cestující. Následně je možné sledovat, jak plynulé a rychlé odbavení je. Stejný postup byl využit také při stavbě jiných velkých projektů, například Fulton Street Transit Center nebo 2nd Avenue Subway v New Yorku. Dále lze jmenovat například Union Station v Torontu nebo Hard Rock Hotel & Casino v Las Vegas.

Arup spoléhá při vývoji na vlastní software nazývaný MassMotion. Virtuální lidé, které Arup nazývá „agenty“, mají určitý stupeň umělé inteligence a jsou naprogramováni tak, aby se chovali stejně jako reálný dav lidí. Cestu ve 3D modelu terminálu si vybírají například podle míry osvětlení nebo počtu lidí v okolí. Pokud je jedno schodiště příliš ucpané, zkusí jiné vedoucí ke stejnému cíli. „MassMotion nám pomáhá specifikovat prostor na velmi detailní úrovni. Dokážeme tak lépe navrhnout nejen rozmístění prvků, ale také šířky jednotlivých chodeb, nebo velikost odpočívacích prostorů podél jednotlivých cest. Po změně se můžeme podívat, jestli model funguje lépe nebo hůře“, říká Quinn ze společnosti Arup.

Sledování všech těch virtuálních lidí procházející terminál za cílem odbavit se pomohlo společnosti Arup navrhnout budovu, která efektivně plní své účely. Pojďme ale ke konkrétnímu řešení. Klasické terminály mají několik „gejtů“, ke kterým je možná doprava různými způsoby. Od shuttlů až po cestu pěšky. T5 je uspořádán do jakéhosi trojůhelníku.

Na první stěně a uprostřed trojúhelníku najdeme prodejce letenek, služby kolem zavazadel, bezpečnostní složky a další. 14 gatů je rozprostřeno po dvou stěnách trojúhelníku a z jeho vrcholu je postaven nástupní most, který nese dalších 12 nástupních bran (viz. obrázek výše). Celý tvar tak vytváří jakýsi „funnel“ efekt. Čím dále jsme od středu trojúhelníku, tím méně cestujících bychom zde měli potkat. Tak je zajištěno rovnoměrné rozprostření místní zátěže, protože nejvíce místa je právě v samotném středu terminálu.

Modelace také ukázaly, jaká část celého odbavovacího procesu je nejvíce problémová, alespoň co se časové náročnosti týče – jde o bezpečnostní prohlídku. „Bezesporu se jedná napříč Spojenými státy o nejslabší složku odbavení. V důsledku toho mnoho lidí nestihne svůj let, nebo jsou lety zpožděny“, říká Regine Weston, vedoucí skupiny zabývající se návrhy leteckých staveb v Arupu. V tétou souvislosti byl T5 budován jinak, než ostatní terminály ve státech. Přepážky s bezpečnostními kontrolami zabírají na šířku 103 metrů a je jich celkem 20. To umožňuje udržovat fronty velmi krátké a celý proces je tak rychlý. Jak bylo napsáno výše, jsou umístěny na jedné ze stěn trojúhelníkové základny terminálu a slouží jako vstupní brána do T5.

Nejvzdálenější nástupní most do letadla je pouze 6 minut chůze od bezpečnostních kontrol. Většina cestujících je odbavena do 15 minut (celková doba od příjezdu na letiště do nástupu do letadla). To je třetina toho, co doporučuje pro světová letiště IATA.

Díky rozvržení T5 vydělají více také prodejci, kteří jsou situováni v centrální části terminálu, která je nazývána „Marketplace“. Všichni cestující, odlétající, přilétající a přestupující, se v této části setkávají. Zároveň je vše navrženo tak, aby nevznikaly zácpy a lidé si nepřekáželi.

Arup při vývoji letištních terminálů využívá také svůj další chytrý program, SoundLab. Ten slouží pro řešení dalšího problému, který se na letištích vyskytuje – nesrozumitelnost veřejných hlášení. Program je schopen v daném modelu vypočítat akustiku zvuku, jeho odrazy a ovlivnění všemy stěnami a materiály a to vše konfrontovat se šumem davu a letištního zařízení. Software pomáhá zvolit správné nastavaní a rozmístění reproduktorů. SoundLab byl využit například při výstavbě pomníku National September 11 Memorial a muzea na místě pádu World Trade Center.

Stavba terminálu budoucnosti není pouze o vnitřním designu budovy. Je také nutné myslet na piloty a zvažovat aspekty okolního provozu letadel. Proto jsou pojezdové dráhy vedoucí k T5 zdvojeny. Piloti JetBlue tak nejsou nuceni čekat, když je pojezdová dráha užívána jiným letadlem.

Ve světě je pouze několik málo terminálů, o kterých lze s jistotou říci, že jsou stejně inovativní jako T5 na letišti v New Yorku. Za několik let budou podobné letištní stavby standardem.

Zdroj: PopularMechanics.com, JetBlue.com, Wikipedia.org, Autor: Jakub Velička

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka