Raptor končí

14.12.2011

V pondělí 13. prosince došlo v závodě americké letecké fírmy Lochheed Martin Marietta na záložním letišti amerického letectva Dobbins Air Reserve Base ke zdánlivě znepokojivé události. Z výrobní linky zde totiž sjel zcela poslední vyrobený stíhací letoun páté generace, Lockheed F-22 Raptor.

Americké letectvo se totiž již vloni rozhodlo, že vzhledem k příliš velké ceně za každý kus a značné technologické složitosti stroje již další letouny neobjedná. Navíc, i když zahraniční vojenská letectva o supermoderní stíhací stroj projevovala značný zájem, americký Kongres rozhodl, že exportován nebude. Nebezpečí, že by se jeho vyspělé technologie mohly dostat do nepovolaných rukou, je totiž podle kongresmanů velmi vysoké. Mnozí kritici finančně i technologicky náročného programu - za každý vyrobený stroj USAF platí výrobci 153 milionu dolarů - uvádějí, že technicky vyspělý stroj byl zkonstruován v souladu s filosofií konfrontace vojenských letectev mocností během studené války, což nyní neodpovídá realitě. „Zlé jazyky“ k tomu oprávněně dodávají, že cena jednoho Raptoru bude po započítání nákladů na výzkumné práce, vývoj a nutný pozdější upgrade pro problémy např. se softwarem řídících systémů spíše dvojnásobná. Podotýkají také, že technologicky složitý letoun nebyl na rozdíl od ostatních letounů  USAF nasazen v Iráku či Afghanistánu. Zajímavé je, že už v brzké době bude nahrazen ještě modernějším,ale kupodivu i levnějším F-35/JSF, který bude později také exportován např. do Velké Británie.

Pozoruhodné je, že již dříve projevované obavy výrobce o ztrátu více než 900 kvalifikovaných pracovníků po předčasném ukončení výrobního programu F-22 zřejmě nebudou naplněny. Závod firmy poblíž Atlanty v Georgii je již nyní doslova zavalen intenzívní výrobou C-130J Herculesů, nových křídel pro stařičké hlídkové P-3 Oriony, upgradem stále potřebných mohutných transportních C-5 Galaxy a stále se zvyšující počtem produkovaných centroplánů pro F-35. V této souvislosti má dokonce být počet vysoce kvalifikovaných pracovníků továrny zvýšen o 700. A Raptory? Těch nyní v USAF létá již jen 185, během jejich operačního nasazení se již dva zřítily.

 

Autor: Mgr. Zdeněk Procházka

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

JSF pro Air dominance?

Odpovědět

Datum : 03.02.2013 12:54, Vložil : JK

Jste si jistý a máte od spolehlivého zdroje, že JSF aka F-35 byl vytvářen a bude nahrazovat F/A-22 jakožto air superiority fighter? Z mých informací budou USAF dále používat F/A-22, poněvadž výkonnostním benchmarkům Raptora se F-35 moc neblíží a F-35 bude používán vyjma jiných jako ground support, kde nahradí stařičké A-10 Warthogy.

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka