Žokejové z USAF sedlají COLT

09.12.2011

Ač se může v roce 2011 tato informace našim čtenářům zdát neuvěřitelná, americké vojenské letectvo v červenci letošního roku zařadilo mimo supermoderních F-22 Raptorů do výzbroje i  velký dvouplošník.s kódovým jménem Colt.

Když v roce 1949 poprvé z firemního továrního letiště v Kyjevě vzlétl velký víceplošný mnohaúčelový letoun Antonov An-2, jen málokdo tušil, že láska k tomuto zdánlivě neforemnému dvouplošníku bude věčná.

Mít ovšem v době začínající studené války také sen o tom, že v roce 2011 jej budou „sedlat“ i „žokejové“ amerického vojenského letectva, se mohlo tehdy zdát být jen výplodem chorého mozku.

 

Neuvěřitelné se ale stalo skutkem. 20.července 2011 totiž na jednom z velmi známých letišť amerického vojenského letectva (USAF) Edwards Air Force Base v Kalifornii vzlétla populární Andula USAF! Důvod její přítomnosti ve vzduchu ovšem nebyl samoúčelný. Stroj ze stavu organizace vlastnící historické letouny Commemorative Air Force totiž ve zmíněný den uskutečnil první výcvikový let  a zahájil přeškolení velmi zkušených pilotů Test Pilot School (TPS) na tento typ (hlavní sídlo dobrovolné organizace Commemorative.. je od roku 1991 na Midland International Airport v Texasu, její jednotlivé divize vlastní celkově stovky historických letuschopných strojů, např. jediné „letové“ B-29 Superfortress či B-24 Liberator). Zajímavé je, co k tomu uvádí smlouva o výcviku zmíněných pilotů, kterou se naší redakci podařilo exkluzivně získat:

„Contractor (Commemorative Air Force, Midland, TX - pozn.aut.) shall provide pilot, instruction and aircraft (Antonov An-2) for the USAF Test Pilot School to Support the Qualitative Program. Approximately twenty six(26) staff and/or student test pilots/engineers or navigators shall fly the aircraft per class session as minimum. Sortie duration is approximately 3,1 hours.“

Zajímavé je, že zmíněná dobrovolná společnost je podle smlouvy s USAF  povinna pro zmíněný výcvik kromě nejméně jednoho svého pilota s minimální kvalifikaci Certifikovaný obchodní pilot FAA (FAA Commercial pilot certification) s minimálně 1500 nalétaných hodin včetně nejméně 100 letových hodin a 50 startů a přistání na An-2 poskytnout také minimálně jednoho vlastního mechanika, kvalifikovaného pro údržbu draku (airframe) i  mohutného  sovětského hvězdicového motoru AŠ-621R. Pilot z řad pilotů Commemorative Air Force je podle uzavřené smlouvy pro americké letectvo povinen při  výcviku s pilotními žáky TPS  přeškolit nejméně 26 pilotů, přičemž An-2 má dvojí řízení. Po ukončení výcviku mají zkušební piloti z Edwards AFB po přeškolení v tzv. Oual Eval program získat osvědčení o schopnosti bez problémů pilotovat „Andulu“ jako instruktoři typu neboli  Certified Flight Instructor Certificate (Pozoruhodné je, že podle redakcí získaného zmíněného interního materiálu USAF bude celý  tento výcvikový „špás“ s Coltem USAF stát nejméně 25, 500000 dolarů).

 

Pozoruhodné také je, z jakého „zdroje“ „výcviková“ Andula vlastníka pochází. Byť bude s pravděpodobností hraničící s jistotou v dalších měsících rozměrný dvouplošník možné spatřit především v okolí Edwards AFB, jeho domovem je ve skutečnosti letiště Cable Airport v kalifornském městě Upland. Na něm má sídlo letka Commemorative Air Force nazvaná 3rd Pursuit Squadron (třetí stíhací peruť, nazvaná takto na počest bývalého člena Erica Shillinga, pilota 3rd Pursuit squadron americké dobrovolnické stíhací jednotky, operující za druhé světové války v Číně, American Volunteer Group, AVG), do jejíhož majetku stroj nyní s domovem na Edwards AFB patří.

A jaký je důvod zdánlivě náhlého zájmu USAF o přeškolení zkušených amerických vojenských pilotů na „miniletounek“? Počet pilotů letectev států, kde nyní bojují americké ozbrojené síly, např. afghánských či iráckých pilotů, jejichž letectva dřív užívala sovětskou techniku, se stále zvyšuje a předpokládá se, že v roce 2014, kdy mají spojenecká vojska  opustit Afganistan, bude boj proti Talibanu zajištěn vlastními silami afghánské armády i vojenského letectva. K tomu je ovšem třeba mít k dispozici velké množství afghánských i iráckých pilotů, přeškolených na „Andulu“. Jejich výcvik pomohou již v blízké budoucnosti zajistit na typ přeškolení piloti TPS. I na české obloze velmi populární  a oblíbený AN-2 s kódovým názvem NATO Colt ovšem není na americké obloze žádným nováčkem. V souladu s filosofií pilotního výcviku amerických vojenských pilotů (Us Army Training and Doctrine Command) platné do června 2004 se létání s několika „Andulami“ v markingu USAF i výcviku zahraničních pilotů věnuje  3. letka 210. leteckého pluku amerického armádního letectva (3rd Bn,210th Avn. Regt of Army Aviation, sídlící v East Fort Bliss. Ta má ve svém stavu i vrtulníky Mil Mi-2 Hoplite, Mi-17 Hip a Mi-24 Hind). Americké „Colty“ tamějších sériových čísel (BuNo) 91-0074, 91-6555 a 9122258 ostatně ve stavu USAF létaly už koncem devadesátých let..

--

(Poznámka. Na českém nebi je dnes možné na různých leteckých show a někdy i v běžném leteckém provozu vidět hned několik sdružením Flying Heritage Foundation provozovaných An-2. První „Anduly“ s rozpětím 18,8 m a délkou 12,95 m se v tehdejším československém vojenském letectvu i aeroklubech branné organizace Svazarm objevily ve druhé polovině padesátých let minulého století. Tehdy je provozovala také organizace, létající se zemědělskými stroji, Agrolet i Československé aerolinie).

 

Autor: Mgr. Zdeněk Procházka

Prameny

Šorel, Václav Encyklopedie českého a slovenského letectví Brno,CP Books 2006

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka