Video: Několik mýtů kolem vývrtek

07.12.2011

“Zapomeňte na rychloměr“, vyzval účastníky leteckého summitu AOPA (Aircraft Owners and Pilots Association), který se konal 22. až 24. září v Connecticutu v USA, uvádějící Mike Goulian. „Vývrtky jsou pouze o úhlu náběhu“. To byl úvod semináře o mýtech kolem vývrtek, který na summitu přednášel zkušený pilot a instruktor Dave Hirschman.

V semináři zaznělo, že by piloti měli důsledně trénovat vývrtky a uvedení letadla do pádové rychlosti. Jedině tak se budou moci bezpečně naučit rozpoznat blížící se pád letadla, ke kterému může dojít v kritických fázích letu. Je důležité, abychom takovým situacím uměli předcházet.

Mike Goulian zmínil, že v určitých fázích tréninkových letů zakrývá studentům rychloměr, aby je naučil rozpoznat riziko bez tohoto přístroje. Standardně totiž studenti věří, že je od pádu zachrání sledování rychloměru a držení letadla nad hranicí pádové rychlosti. To ale nemusí být vždy pravda. Goulian jako příklad uvádí, že při akrobatických představeních je běžné, že se letadlo pro některé z akrobatických prvků uvede do pádu na rychlosti 140 knotů, což je téměř třikrát více, než standardní rozsah stall speed u menších letadel. Piloti si musí zvyknout na nastavený výkon a věnovat více času dívání se ven z letadla, namísto lpění očima na rychloměru.

Bořič mýtů

Téma semináře vycházelo z instruktážního videa, které natočil v roce 2010 Bill Finagin. Video shrnuje několik běžných mýtů o vývrtkách a vyvolalo tehdy docela bouřlivou debatu na dané téma. Hirschman vypíchl několik z těchto mýtů na semináři.

Jeden z obecně známých omylů je to, že se standardně naučenými postupy pro spin recovery můžeme dostat z jakékoliv vývrtky. Finagin ve videu ukazuje, co se stane v letadle Pitts S2-C, akrobatickém dvouplošníku. Potlačení a vychýlení směrovky proti směru vývrtky vede k pádu letadla do vývrtky na opačnou stranu.

Mnoho pilotů si myslí, že kulička v zatáčkoměru ukazuje směr vývrtky. První reakcí tedy bývá vyšlápnutí směrovky na straně kuličky. Hirschman uvádí, že turn coordinator může ukazovat chybně a nelze jej vždy interpretovat jako ukazatel směru vývrtky.

Další zajímavost. Panuje obecné povědomí, že moderní letadla jsou vůči pádu do vývrtky více resistentní než dřívější konstrukce. Navíc si většina pilotů v USA myslí, že součástí certifikace u FAA je také demonstrace, že je letadlo schopno se z vývrtky standardními postupy dostat. Podívejme se ale například na Cirrus. Jedinná certifikovaná metoda řešení pádu do vývrtky je vystřelení záchranného padáku, říká Hirschman.

Můžete si myslet, že by všichni instruktoři měli vývrtky perfektně ovládat. Vždyť přece studenty učí, jak se vývrtce vyhnout, jak ji rozpoznat, jak se z ní dostat. Statistika ale ukazuje, že k fatálním nehodám způsobeným pádem do vývrtky mezi lety 1991 až 2000 došlo v 91 procentech případů s instruktorem na palubě.

Přikládáme odkaz na celé Finaginovo video věnující se vývrtkám včetně zajímavého článku. Každý pilot by jej měl v rámci svého dalšího sebevzdělávání shlédnout.

Zdroj: AOPA.com, Autor: Jakub Velička

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

vyvrtka s Cirrusem

Odpovědět

Datum : 06.12.2011 12:20, Vložil : Brouk

Informace o vyvrtce s Cirrusem neni uplna. Certifikacni pozadavek FAA je aby letadlo bylo bud resistentni - odolne vuci vyvrtce nebo ji jednoduse vybralo. Cirrus diky navrhu kridla od NASA, je vuci vyvrtce resistentni, proto FAA nepozadovala dokonceni vyvrtkovych testu, a doporucili pouziti padakoveho zachraneho systemu v pripade padu do ni, jelikoz je to obecne neobvykla poloha. Diky tomuto vznikla ne uplna informace, ze Cirrus neumi vyvrtky. On ale jenom nema dokoncene vyvrtkove testy, pac je resistentni, proste do ni nepada.Navic v USA se vyvrtky normalne neuci, ale piloti se uci jak se k tomuto rezimu nedostat. padak je v Cirrusu primarne pro reseni neresitelne situace jako napr. srazka s jinym letadlem, neovladatelnost, neobvykla poloha, kterou je i vyvrtka.

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka