Z Albatrosu za mříže

22.11.2011

Oblíbené hbité cvičné letouny československé výroby Aero L 39 Albatros stále ještě létají nejen v zemích bývalého socialistického tábora, ale jsou stále oblíbenějšími „sportovními“ stroji i za „velkou louží“, tedy ve Spojených státech amerických. Desítky, ale možná i stovky L - 39, které se zde s velkou pravděpodobností ocitly po velkém prodeji L 39 českým krajanem Miro Slovakem v osmdesátých a devadesátých letech minulého století, jsou zapsány ve zdejším civilním leteckém rejstříku a v zemi jsou často využívány nejen během  světoznámých závodů kolem pylonů v kalifornském Renu (desetiletí v okolí zdejšího letiště konané závody kolem pylonů, pořádané pro všechny kategorie letounů od bývalých válečných stíhacích letounů s pístovým motorem po kategorii jetů, reprezentovanou právě L 39. znamenají, že piloti mají v nevelké letové výšce v co nejkratším čase oblétnout kolem pylonů co nejvyšší rychlostí stanovenou trať.). ale i k běžnému rekreačnímu létání.

Nedávno se ale právě díky Albatrosu dostal jeden americký pilot na 60 dní za mříže!

 

6. listopadu dopoledne totiž vypukla na oblíbeném návštěvním místě kalifornského přístavního města Santa Monica, na zdejším dlouhém a poměrně nízkém molu značná panika. Davy hrůzou křičících návštěvníků všech věkových kategorií se snažily co nejrychleji opustit zdejší velmi oblíbené místo. A co bylo příčinou jejich paniky? Malý proudový letoun s rudými hvězdami na křídlech  a s československému leteckému příznivci velmi povědomou siluetou, téměř doslova, tedy ve výšce několika stop, tj asi deseti metrů nad molem „žehlící“ povrch mola.. „They were 10 feet above“, (byl 10 stop nad ..(molem)“, ozval se na čísle 911, na něž se kalifornské policii hlásí mimořádné události, hlas jednoho z rozčilených svědků. Těžko říci, zda si osmačtyřicetiletý pilot David G. Riggs, který seděl za kriplem L-39 letky s názvem Viper squadron (zmijí letka), letícího nízko nad molem rychlostí 350 mil za hodinu, uvědomoval, jaké mohou být důsledky paniky, kterou právě na molu způsobil. Jisté je, že si nebezpečnost jeho počínaní, navíc dostatečně zdokumentovaného hned dvěma videi kalifornské televize, velmi rychle uvědomili zdejší soudci. Riggs již od 16.11 poté, co k jeho odsouzení soudci použili místní zákon, namířený proti nebezpečnému nízkému létání nezodpovědných pilotů,  „bručí“ za mřížemi jedné ze zdejších věznic. Jisté je, že za nimi zůstane celkem 60 dnů. Teprve poté nazuje holínky, vezme lopatu a koště a dalších 60 dnů bude v rámci nucených prací povinně uklízet zdejší pláže. Navíc se mu jeho nechtěné zaměstnání, zaviněné nebezpečnou pilotní nekázní, během níž při jednom z průletů zdvihl svůj nízko nad molem letící stroj strmou „svíčkou“ vzhůru těsně před gigantickým místním kolotočem, značně prodraží. Soud jej totiž kromě již zmíněných trestů odsoudil i k uhrazení soudních výloh a poplatků v celkové výši více než 6 tisíc dolarů…Ve vězení může tedy zpytovat svědomí, zda se mu tato snaha o propagaci spektakulárního dobrodružného filmu o dobrodružstvích amerických a ruských komandos v Iránu vůbec vyplatila.. A vlastní viník a hlavní technický aktér celého příběhu, v roce 1973 ve Vodochodech vyrobený L 39 s americkou imatrikulací N139CX Viper squadron? O jeho dalších osudech, tedy zda byl soudem zabaven či je jen odstaven na některém ze zdejších letišť, autorovi dostupné prameny nic neuvádějí. Jisté ale je, že i tento svérázný let, americkou televizí nazývaný „scary flight“ (děsivý let), prokázal, že zmíněný výrobek Aera Vodochody si ani na americkém nebi díky svým letovým vlastnostem nevede špatně.

(Není bez zajímavosti, že nízkým a přísně zakázaným průletem např. pod pražskými mosty prosluli již někteří piloti československého předválečného letectva. To je ovšem jiná kapitola..)

Autor: Mgr. Zdeněk Procházka

Prameny

Kučera,Pavel – Vraný, Jiří – Novotný, Josef Aero L 39 Albatros, Polikarpov Po 2, Commonwealth Wirraway Praha, Naše vojsko 1988

Internet:

http://www.ktla.com/videobeta/?watchId=c2fa13ba-7c5f-4f66-9e20-89abe81c6c96

 

 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka