Stý let padesátky

21.11.2011

Velmi zajímavé dílčí, ale významné jubileum si do svého zatím nepříliš dlouhého životního kalendáře 3. listopadu zapsal jeden ze dvou zatím létajících prototypů nejmodernějšího ruského stíhacího letounu páté generace, Suchoj T-50 alias PAK-FA. Firemní zkušební pilot s ním totiž ve zmíněný den uskutečnil celkem stý zkušební let typu. Zahajovací let prvního prototypu PAK-FA (perspektivným avijacionnyj kompleks frontovoj avijaciji) se na firemním továrním letišti v Komsomolsku na Amuru na ruském Dálném východě uskutečnil 29. ledna 2010, druhý prototyp vzlétl na témže letišti začátkem letošního března. Nedočkavá laická i odborná letecká obec pak první prototyp poprvé spatřila při oficiálním veřejném předvedení na letošním velkém moskevském aerosalonu MAKS (měždunarodnyj aero-kosmičeskij salon) na letišti v Žukovském u Moskvy 17. srpna. Navíc bude již brzy dokončen a  na továrním letišti zalétán i třetí prototyp. Dva již zmíněné prototypy v současné době zajišťují velmi intenzívní letové zkoušky, které mj. zahrnují zkoušky nového motoru, postupnou integraci nových řízených raket velmi dalekého doletu, zkoušky nové avioniky různých typů atp.  Pro ruské vojenské letectvo i letecký průmysl, reprezentovaný v tomto případě jednou z nejstarších ruských leteckých firem Suchoj Aircraft Company (ta je a byla tradičním dodavatelem stíhacích a víceúčelových letounů pro ruské, dříve sovětské letectvo i pro některá vojenská letectva států bývalé Varšavské smlouvy, různé typy „sůček“ létaly i v československém vojenském letectvu a dnes je můžeme spatřit v Leteckém muzeu Vojenského historického ústavu na letišti v Praze- Kbelích) je velmi moderní stíhací letoun páté generace s vlastnostmi stealth vítanou příležitosti nejen k velmi potřebné modernizaci zastarávajících stíhacích a víceúčelových letounů tamějšího vojenského letectva, ale i velmi potřebným impulsem k rozvoji nového typu avioniky a elektroniky, nových „fázovaných“ radarů, nového typu ovládání stroje „fly-by-wire“ ato. Samozřejmostí je u moderního letounu také nový systém přenosu dat v modu letoun- země. Velmi vysoké procento kompozitových částí letounu také přispívá k jeho již zmíněným „stealth“ vlastnostem, tj. velmi obtížné zjistitelnosti radary pozemní protivzdušné obrany potenciálního protivníka. Obdobně koncipované americké stroje F-22, resp. F-35 už používá či intenzívně zkouší americké  vojenské letectvo, podobně koncipovaný stroj se nedávno poprvé objevil i v Číně. Bude li ale zatím zkušební letový program PAK-FA probíhat natolik dobře jako dosud, lze považovat za jisté, že velmi moderní víceúčelový stroj před sebou může mít skvělou budoucnost nejen v ruském vojenském letectvu. K tradičním velkým uživatelům  moderních ruských vojenských letounů patří např. i jedno z největších vojenských letectev světa - indické.

 

Autor: Mgr. Zdeněk Procházka

 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka