Prototypy letadel na solární pohon

10.11.2011

Technologie stojící za letadly na solární pohon je stále v plenkách a na komerční využití si budeme muset ještě nějaký čas počkat.

Hlavní výhodou solární energie je to, že se jedná o obnovitelný zdroj. I proto je tento typ napájení dnes využíván na mnoha energeticky náročných místech. Letectví nyní prochází fází, kdy jsou hledány alternativní možnosti pohonu letadel tak, aby byl jejich provoz co nejvíce ekologický. Kromě toho, že by přechod na solární energii řešil nižší emise CO2, snížila by se také spotřeba fosilních paliv. Právě v těchto časech, kdy letecké společnosti bojují se špatnou dostupností paliva, rostoucími cenami a tlakem na zvyšování ekologičnosti provozu letadel, může začátek komerčního využití solární energie odvětví hodně pomoci. Pokud by výrobci letadel začali solární energii využívat, stali by se zároveň ikonami, které by lidé měli s tímto alternativním zdrojem spojeny. V článku vám představíme 5 letadel na solární pohon, která jsou jakýmsi prvním krůčkem solární energie v leteckém průmyslu.

Solar impulse

Prvním zástupcem je letadlo Solar impulse produkující nulové emise. To sestrojil švýcarský dobrodruh Bertrand Piccard. Letoun se zapsal do historie již v roce 2010, kdy jako první absolvoval 26 hodinový let pouze na solární energii. Rekordní let byl uskutečněn 8. července.

Ve skutečnosti nebyl Bertrand Piccard jediným tvůrcem letadla Solar impulse. Na vývoji pracoval společně s pilotem Andrem Borschbergem. Jedno místné letadlo mělo svou premiéru na Air Show v Paříži, kde úspěšně vykonalo 20 minutový let kolem letiště Bourget. Křídla, která mají neuvěřitelné rozpětí 61 metrů, jsou posety 12000 solárními buňkami. Ty nasávají sluneční energii, kterou dobíjejí lithium-polymerové baterie pohánějící 4 motory, každý o výkonu 10 Kw. Aby se baterie plně nabily, musí být letadlo vystaveno slunečnímu záření celých 14 hodin. Akumulátory se nacházejí, stejně jako nádrže klasických letadel, v křídlech. Ty jsou vyrobeny z karbonových vláken a včetně baterií každé z nich váží kolem 100 kilogramů. Prototyp již byl zapsán do Guinessovi knihy rekordů a to díky již výše zmíněnému 26 hodinovému letu. K takto dlouhému létání je však potřeba slunečná obloha a bezvětří.

Pathfinder

Pathfinder je bezpilotní letoun ovládaný dálkově. Ultralehké letadlo bylo vyvinuto v NASA, konkrétně v Drydenově leteckém centru pro výzkum v Kalifornii.

Vyrobeno bylo následně společností AeroVironment Inc., taktéž v Kalifornii. Letadlo bylo sestaveno proto, aby bylo možné demonstrovat, že i letadla poháněná solárním pohonem mohou létat na velké vzdálenosti a ve velkých výškách. Solární panely jsou opět umístěny na horním povrchu křídel. Při slunečném poledni, kdy paprsky dopadají pod správným úhlem, dokáží vyrobit až 8000 W elektrické energie. Ta napájí nejen 6 motorů, ale také další elektrické systémy letadla. S nabitými bateriemi dokáže Pathfinder letět 2 až 5 hodin i v noci, kdy solární články akumulátory nedobíjejí. Průměrná rychlost letounu se pohybuje kolem 18 mil za hodinu.

Solární letadlo Heslios

Opět ultra-lehké letadlo s velkým rozpětím křídel, a to přesně 247 feetů. Opět vyrobeno společností AeroVironment Inc. pod hlavičkou výzkumu NASA. A do třetice, opět bezpilotní letoun. Jak si lze všimnout z obrázků, od předchozího letounu se v mnohém neliší.

Toto Unmanned aerial vehicle (UAV), jak se letounu také někdy říká, má křídla pokryta 62000 solárními buňkami, které pohání v tomto případě 14 motorů. Křídla produkují 37 kilowattů energie. Zajímavostí je, že pro let je potřeba pouze 10 kilowattů, zbytek tedy odchází do okolí jako teplo. Typická cestovní rychlost je mezi 30 a 40 kilometrů za hodinu a letoun může dosáhnout až výšky 22000 metrů.

Sunlight Eagle

Sunlight Eagle má rozpětí křídel „pouhých“ 114 feetů, takže se v porovnání s předchozími modely jedná o „drobečka“. Vzletová hmotnost je také nízká, a to 165 liber (cca 75 kg). Bezpilotní letadlo bylo navrženo Aurora Flight Sciences ve Virginii a k pohonu opět stačí pouze solární články.

Výrobce se vývojem bezpilotních letounů zabýval již dříve, takže se nejedná o první podobný pokus z jeho dílny. Křídla jsou vyrobena z kompozitu a letadlo může až do výšky 50000 metrů, což je více, než všechny předchozí představené solární letouny. Implementované baterie dovolují létat také v noci, nebo v zatažených dnech.

Sunseeker II

Duchovním otcem letadla Sunseeker II je Eric Raymond, který stroj navrhl tak, že vzlet probíhá na baterie, samotný let potom využívá přímo energii ze solárních článků.

Sunseeker II je klasické pilotní letadlo. Hlavní myšlenkou jeho tvůrce bylo ukázat světu, že i solárně poháněný letoun může být prakticky využitelný k přepravě osob a neskončit pouze jako bezpilotní stroj využívaný armádou nebo pro vědecké účely. Letadlo váží asi 230 kilogramů a je 23 stop dlouhé. Křídla, která mají rozpětí 17 stop, jsou pokryty solárními články. Ty dobíjejí 4 lithium-polymerové baterie, umístěné taktéž v křídlech. Letoun nese celkem 8 silných motorů. Rychlost tohoto „zeleného“ letadla dosahuje 40 mil za hodinu a cestovní výška je ideální kolem 3000 stop.

Autor: Jakub Velička, Zdroje: AviationPros.com, BBC, NASA.gov, Gizmag.com

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka