Jak sestřelit Zero? Coltem!

07.11.2011

V historii druhé světové války často nalezneme obtížně uvěřitelná bojová střetnutí. Sestřelení nepřátelského letounu koltem mezi ně rozhodně patří.

Když  se po úspěšném útoku japonských palubních letounů na základnu amerického námořnictva v Pearl Harbor na Havajských ostrovech přenesla válka také do Pacifiku, byl nepřehlédnutelnou a určující silou japonských úspěchů dosažených v boji proti Spojencům výborný japonský jednomístný stíhací letoun Mitsubishi A6M, zvaný Zero. Zdánlivě neporazitelný stroj dokázal do poloviny roku 1942 smést z oblohy jakýkoliv spojenecký letoun, kterým se Spojenci pokoušeli zabránit japonské expanzi v obsáhlých prostorech Pacifiku. Byť mu Spojenci dokázali v další fázi války od poloviny roku 1943 postavit do cesty výkonnější stíhací a jiné stroje, např. stíhací letouny Grumman Hellcat a Chance Vought F4U Corsair,  byl až do japonské kapitulace v roce 1945 v rukou zkušeného pilota i pro výkonnější spojenecké letouny smrtelně nebezpečným protivníkem. Sestřelení kteréhokoliv z 10449 kusů japonských Zer (tolik jich bylo vyrobeno za celou válku)  byl mezi spojeneckými piloty ještě i v posledním válečném roce velmi ceněnou trofejí.


O to neuvěřitelněji zní v seriozních amerických pramenech popsaný sestřel japonského Zera, kterého bylo docíleno malou ruční zbraní ...KOLTEM!

„31. března 1943 odstartoval náš čtyřmotorový těžký bombardér Consolidated B - 24 Liberator ze stavu 9. bombardovací peruti (9th Bomb squadron, BS) 7. bombardovací skupiny (Bomb Group, BG) z letiště poblíž indické Kalkaty společně s řadou dalších k náletu na strategický železniční most v Japonci ovládané Barmě. Most v Pyinmaně mezi Rangúnem a Mandalayem ve statě, který se dnes jmenuje Myanmar, jsme ale příliš úspěšně bombardovat nedokázali.

Čtyřmotorový těžký bombardér Consolidated B - 24 Liberator

Už při prvním náletu na nás zaútočila Zera z blízkého japonského letiště. Náš letoun, pilotovaný prvním pilotem First Lieutenantem (poručíkem - pozn.aut.) Lloydem Jensenem a mnou začal hořet a bylo jasné, že nezbude než z neovladatelného stroje vyskočit, což nám první pilot také přikázal.  Neprodleně jsme vyskočili na padácích," vzpomínal po návratu z japonského zajetí v roce 1945 na tyto okamžiky druhý pilot stroje Second Lieutenant (podporučík) Owen J. Baggett.

Second Lieutenant (podporučík) Owen J. Baggett

„Když náš hořící bombardér po chvíli vybuchl, stali jsme se okamžitě terčem japonských stíhačů my, bezmocně visící na pilotních padácích mezi nebem a Japonci okupovanou Barmou (pilotní padáky všech bojujících stran, užívané ve druhé světové válce, byly řiditelné jen velmi omezeně. Střelba na bezmocně na padácích visící sestřelené letce byla během druhoválečného konfliktu na všech bojištích velmi oblíbeným „sportem“ stíhačů obou bojujících stran. Boje mezi Japonci a Spojenci probíhaly v Barmě od 11. 12. 1941 do 3.6. 1945. Poznámka autora). „Brzy jsem se terčem střelby útočícího Zera stal i já a jednou  z jeho střel jsem byl zasažen do ramene. Bylo jasné, že příští útok blížícího se Zera bude znamenat mé poslední minuty mezi živými na barmském nebi. K mému velkému překvapení ale Zero ve výšce 5000 stop zpomalilo téměř na úroveň pádové rychlosti ( Pádová rychlost Zera byla podle různých pramenů asi 110 kilometrů, tj. 69 mil za hodinu - pozn.aut)  a začalo mne pomaličku oblétávat zprava, přičemž pilot odsunul dozadu posuvný překryt kabiny. Zřejmě se chtěl ujistit, zda jsem opravdu mrtvý, neboť jsem již předtím v postroji svého padáku visel ohnutý a navíc tušil, že mne zasáhl již při prvním náletu.

Mitsubishi A6M Zero

Svou kůži jsem ale nehodlal prodat lacino. Zvedl jsem pravou ruku, v níž jsem držel automatickou armádní pistoli ráže 9 mm Colt M 1911A1 a vypálil jsem na neuvěřitelně krátkou vzdálenost několika stop čtyři rány  směrem do otevřeného kokpitu Zera. Japonský stroj okamžitě ztratil rychlost a přešel do vývrtky. Vypadalo to jako by už nebyl řízen.. Po bezproblémovém dopadu na zem mne zajali Japonci a poslali do zajateckého tábora poblíž Singapuru. Zde mi kolega poručík (Colonel) Harry Melton, již dříve Japonci zajatý pilot americké 311.stíhací skupiny poté, co jsem mu popsal svoji neobyčejnou příhodu, řekl, že se od japonského poručíka, velitele tábora dozvěděl, źe Zero, které na mne zaútočilo, se zřítilo, přičemž jeho pilot byla nalezen mimo kokpit s jednou kulkou ráže 9 mm v hlavě.“, popsal svoji neuvěřitelnou story v hlášení, které napsal po návratu ze zajetí v roce 1945 Owen Baggett. Při podrobné analýze jeho hlášení bylo zjištěno, že  uvedený den nebylo nad Barmou hlášen žádný sestřel japonského letounu spojeneckým stíhačem a na místě útoku neoperovaly ani spojenecké pozemní síly. Owenu Baggetovi byl tedy oficiálně přiznán sestřel (credit) a zničení  nepřátelské stíhačky americkou armádní automatickou pistolí Colt M1911A1 a až do své smrti doma v texaském San Antoniu  ve věku 85 let 27. července 2006 tak s pravděpodobností, hraničící s jistotou, zůstal jediným letcem, který nebezpečné Zero  ve vzduchu sestřelil …VLASTNÍ PISTOLÍ Colt !.. Bohužel dnes již není možné zjistit, jaké japonské stíhací jednotce, Kokutai, bránící Barmu, patřilo sestřelené Zero.


Autor: Mgr. Zdeněk Procházka

Prameny:
Čejka, Eduard Historické události - druhá světová válka Praha, Mladá fronta 1979
Encyklopedia drugiej wojny swiatowej Warzsawa. MON 1975 (heslo Birmanskie operacje)
Gawrych, Wojciech, J. Samolet mysliwski „Zero“. Typy broni 97. Warzsawa, MON 1985

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

pistole

Odpovědět

Datum : 14.06.2012 09:11, Vložil : Radek

velmi zajímavý příběh, jen mě zaráží jedna věc, armádní pistole Colt M1911A1( http://en.wikipedia.org/wiki/M1911_pistol ) nebyla nikdy vyráběna v ráži 9mm, ale jen .45 (45 setin palce) stejně tak pochybuji o tom, že by americký pilot mluvil o ráži pistole v milimetrech anne v palcích

zajímavé

Odpovědět

Datum : 07.11.2011 20:50, Vložil : Martin Tatek

Velmi zajímavý článek o netradiční události.

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka