Ruské letectví pomalu prochází změnami

30.10.2011

Je nepochybné, že ruské letectví potřebuje projít změnami. Události poslední doby tlačí úřady, ale i samotné letecké společnosti k tomu, aby zvyšovaly své standardy bezpečnosti provozu letecké dopravy. Ruská letecká technika z dob sovětského svazu je zastaralá, a většině výrobcům letadel na východě ujel vlak. Západní letadla jsou moderní, ekologická a bezpečná.

Jedním z opatření pro zvýšení bezpečnosti, které ruské úřady plánují, je zvýšení hranice minimálního počtu letadel ve flotile, aby společnost nadále mohla provozovat obchodní leteckou dopravu.

Ruský ministr dopravy Igor Levitin v tomto týdnu uvedl, že po schůzce s výkonnými řediteli aerolinek, které budou v roce 2012 provozovat pravidelnou leteckou dopravu, došel k závěru, že by tyto letecké společnosti měli mít více jak 10 letadel stejné velikosti, v případě letounů o 55 sedačkách a více, a 3 letadla a více v případě letounů do 55 sedaček. Limit se může ještě zvýšit na 20 kusů. U charterových společností potom bude číslo stanoveno na 5 kusů letadel.

V současné době vyžaduje ruská právní úprava pro získání licence opravňující společnost k provozu obchodní letecké dopravy flotilu o 3 a více letounech stejné velikosti.

Ruské úřady doufají, že opatření pomohou zlepšit bezpečnost ruského letectví. Pokud nepočítáme nehody helikoptér, došlo v Rusku v letošním roce ke 4 leteckým nehodám, při níchž zahynul více než 1 člověk.

Několik nehod z poslední doby: 3. srpna 2010 zemřelo 12 lidí při havárii letadla An-24, které spadlo při přistání na letišti Ignarka na východní Sibiři. Prvního ledna tohoto roku zemřeli 3 lidé při požáru letadla Tu-154B, které začalo hořet ještě na zemi. Stalo se tak na letišti Surgut, západní Sibiř (celá zpráva v angličtině). 21. června zemřelo 44 cestujících a členů posádky, když letadlo Tu-134 nezvládlo přistání a spadlo na letišti Petrozavodsk v severo-západním Rusku. 11. července zemřelo 7 lidí a 30 bylo zraněno při nouzovém přisání letadla An-24 na řece Ob poblíž města Nizhnevartovsk, západní Sibiř. 7. září zahynul hokejový team Lokomotiv Jaroslavl při havárii letadla Yak-42D. Při neštěstí zahynuli také 3 čeští hráči (Marek, Vašíček, Rachůnek) a členové posádky (2 piloti), přežil pouze palubní inženýr (celá zpráva v angličtině).

Je zřejmé, že se Ministerstvo dopravy snaží zredukovat počet leteckých společností a ztížit podmínky pro vstup nových aerolinií na trh.

Zajímavým faktem je, že počet leteckých společností v Rusku konstatně klesá. Od roku 2000 se rusové z původních 296 aerolinek dostali na 146, tedy méně jak polovinu. Počet leteckých nehod ale roste, v loňském roce jich bylo 24. Průměr za posledních 10 let je 21,2 nehod.

Bez jakékoliv souvislosti k výše napsanému uvedly v minulém týdnu ruské letecké společnosti Ural Airlines a Kuban Airlines, že se chtějí nadobro zbavit sovětské techniky a přejít na stroje západní výroby.

Ural Airlines sídlící v Ekaterinburgu již ze své flotily odstranily jeden Tupolev Tu-154M, který před 14 dny uskutečnil svou poslední cestu v barvách společnosti. Když byla společnost v roce 1993 založena, vlastnila 11 letadel Tu-154Bs, v roce 1994 koupila další 4 letadla Tu-154M. Nyní ve flotile zůstavají pouze 3 tyto „stopadesátčtyřky M“, všechny mají povoleno létat do Evropy.

Podle výkonného ředitele, Sergeye Skuratova, plánuje společnost prodat i tyto tři poslední kusy. V listopadu 2006 byl Ural Airlines doručen první A320, který nastartoval obnovu flotily. Nyní aerolinky operují s 13 letadly A320 a pěti letadly A321. V příštím roce jsou v plánu další letadla A321.

Kuban Airlines mající svou základnu v Krasnodaru minulé úterý oznámily, že budou nadále používat letadla Yakovlev Yak-42 pouze pro charterové lety. Společnost jich vlastní celkem osum. Po havárii v Jaroslavli někteří ruští experti a média označili stará sovětská letadla za málo bezpečná, přesto, že se nakonec ukázalo, že na vině byli zřejmě piloti.

Podle Ruské nadace pro bezpečnost letecké dopravy spadlo v Rusku za posledních 20 let 50 velkých dopravních letadel. Z toho bylo 44 vyrobeno sověty. Nutno však podotknout, že pouze v 16% případů byla na vině technika, ve zbytku se jednalo o selhání lidského faktoru.

Hlavním důvodem, proč Ural a Kuban Airlines přistoupily k výměně flotily, je velmi špatná efektivita využití paliva, kterou trpí většina sovětských letadel. Kromě toho se Kuban Airlines spojily se společností Sky Eypress, která již využívala americká letadla Boeing 737.

První vlna přechodu na západní letadla proběhla již v letech 2005 – 2006. V této době prošly změnou největší ruské letecé společnosti, jako jsou Aeroflot, S7 Airlines nebo Rossiya. Přesto však některé větší společnosti zůstaly při starém. Například 4. největší ruský dopravce, UTair, stále provozuje 21 letadel Tu-154 a UTair-Express vlastní 28 letadel Tu-134 a 25 strojů Antonov An-24.

To, že stará sovětská technika nesplňuje bezpečnostní standardy, dokazují i pravidelné kontroly ruského úřadu vykonávajícího dohled nad civilním letectvím. Pouze v září, kdy bylo provedeno 279 tzv. „ramp checks“, tedy náhodných kontrol letadel na stojánce, bylo odhaleno 311 nedostatků, z toho 24 ohrožujících bezpečné provedení letu. Jako výsledek bylo dočasně „uzemněno“ 12 letadel. Až na dvě letadla západní výroby (A320 a ATR-42) se ve všech případech jedná o letouny Yak-42D a jeden Antonov (celá zpráva v angličtině včetně kompletního seznamu uzemněných letadel). Mezi kontrolovanými aerolinkami s nalezenými nedostatky je i výše zmíněná společnost Kuban Airlines.

Autor: Jakub Velička, Zdroje: ATWonline.com, AINonline.com, Aviation-Safety.net

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka