Sedm důvodů, proč je nový Boeing výjimečný

27.10.2011

Hongkong 26. října (ČTK) - Nový stroj americké firmy Boeing, letoun 787 Dreamliner, dnes úspěšně absolvoval svou první komerční cestu, na niž se vydal z Tokia do Hongkongu. Společnost věnovala řadu let a miliardy dolarů vývoji tohoto letadla, které se podle ní může pochlubit "vizionářským designem". CNN uvádí sedm důvodů, proč je Dreamliner výjimečný:

1. Je (v podstatě) vyroben z plastu

Dreamliner je z 50 procent složen z kompozitních materiálů, polymerů vyztužených uhlíkovými vlákny, které jsou lehčí a odolnější než tradiční hliník. Kompozity se užívaly při výrobě dopravních letadel již dříve, ale nikdy v takové míře. U stroje 787 jsou z nich vytvořena křídla i trup.

Boeing 787 Dreamliner

 

2. Vzduch na palubě

Vlhkost vzduchu na palubě letounu 787 je vyšší než u ostatních komerčních letadel. Tlak je naopak nižší, takže cestujícím bude připadat, jako by se nacházeli ve výšce 1800 metrů, namísto 2400 metrů jako při standardním letu. Díky těmto změnám budou pasažéři cítit menší únavu, nebudou je tolik trápit bolesti hlavy a suché oči, uvedla společnost Boeing. Zdokonalení umožňují nové materiály, které jsou méně náchylné ke korozi a únavě materiálu než obvyklý hliník.

3. Víc místa

Pilot Boeingu Randy Neville prohlásil, že podle jeho názoru je to první věc, které si cestující u nového letadla všimnou. "Nejste namačkáni v rouře. Máte k dispozici spoustu volného prostoru," řekl. Také přihrádky na příruční zavazadla nad hlavami pasažérů jsou větší.

Interiér nového Boeingu 787 Dreamliner nabízí cestujcím spoustu prostoru

 

4. Spotřeba paliva

Spotřeba paliva u Boeingu 787 je o 20 procent nižší než u podobně velkých strojů, což umožní leteckým společnostem ušetřit peníze a vysílat tento stroj na delší cesty, podotkla firma Boeing. "U letadla této velikosti i mírné snížení spotřeby znamená značný rozdíl v celkových nákladech," upozornil Paul Sheridan z poradenské firmy Ascend. Delší dolet pak umožní přepravcům zavést více přímých spojů, takže cestující budou mít víc možností volby s menším počtem mezipřistání.

5. Přirozené ovládání

Kapitán Neville chválí firmu Boeing, že vyvinula velké úsilí, aby ovládání stroje 787 bylo co nejpřirozenější. "Kabina pilota je navržena tak, že ovládání je velmi intuitivní," řekl Neville. Jedním z příkladů je takzvaný Head-Up Display (HUD), průhledný displej umístěný nad palubní deskou, na němž pilot vidí všechny údaje potřebné k letu, a při tom může současně sledovat, co se děje venku.

 Kokpit nového Boeingu 787 Dreamliner

 

6. Větší okna

Okna dreamlineru mají na výšku 48 centimetrů a jsou o 30 procent větší než u letadel podobných rozměrů. Navíc je nezakrývají tradiční plastové rolety. Dreamliner je totiž první komerční letadlo, které má u každého sedadla elektronicky ovládaná stínítka tlumící sluneční paprsky.

7. Uniformita

Jednotlivé dreamlinery se od sebe příliš neliší. Firma Boeing záměrně omezila aeroliniím možnosti úprav nového letadla, čímž vyšla vstříc bankám a leasingovým společnostem, které stroje často kupují. Pokud budou všechna letadla stejná, bude v případě potřeby pro vlastníka snazší je pronajmout dalším leteckým společnostem či je prodat.


Zdroj: ČTK

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka