I Papež má své letiště…poblíž Krakova

26.10.2011

Alexandr Veliký, John F. Kennedy, Charles de Gaulle nebo například Leoš Janáček. Těmto a mnoha dalším historicky významným osobám se dostalo té pocty, že jejich jména nosí mezinárodní letiště. U našich severních sousedů v Polsku se tato „tradice“ pojmenování letišť rozmohla natolik, že zde můžeme přistát na letišti bývalého prezidenta Lecha Walesy (Gdaňsk), hudebníka Ignace Jana Paderewskiho (Bydgoszcz), skladatele Frederica Chopina (Varšava) nebo například papeže Jana Pavla II. (Krakov). Právě na toto letiště jsem se v rámci své krátké návštěvy Krakova dostal a na následujících řádcích o něm přináším několik zajímavostí a ilustrativních fotografií.



Jméno polského papeže Jana Pavla II. se do názvu vzdušného přístavu dostalo už v roce 1995. Hlavním důvodem byl fakt, že Svatý otec na zdejší Jagellonské univerzitě studoval, často zde pobýval a vůbec měl ke Krakovu vřelý vztah, který se projevuje zejména v centru města. Samotný Krakov představuje veliké turistické lákadlo a ze svého krátkého pobytu mohu jeho návštěvu doporučit. V mnohých turistických průvodcích se můžete mimo jiné dočíst, že jde o nejkrásnější polské město.


Terminál 1 pro mezinárodní lety.

Letiště se nachází zhruba hodinu letu z Prahy a necelých 11 kilometrů od centra metropole Malopolského vojvodství. Počtem odbavených cestujících se v Polsku řadí na druhé místo (zhruba 2,86 milionu cestujících v roce 2010), za letiště hlavního města Polska Varšavu.


 V případě příletu na toto letiště můžete k cestě do Krakova využít několik autobusových linek, všudypřítomné taxi anebo „Balice Ekspres“, tedy vlak, který vás za zhruba 18 minut dopraví pohodlně do centra města na hlavní nádraží (jednosměrný lístek stojí 10 zlotých, cca 56.- Kč). K cestě na jeho zastávku (o nádraží se nedá hovořit) můžete jít buď pěšky anebo jet letištním autobusem (zdarma) jehož příjezd přímo navazuje na odjezd vlaku. I když jsem se zmínil, že v případě vlakové zastávky se v žádném případě nedá hovořit o nádraží nebo dokonce vlakovém terminálu, svou úlohu splňuje na sto procent. Jiná, o mnoho větší letiště si mohou o vlakovém spojení nechat zdát…


Krakovský vzdušný přístav má v současné době 2 terminály (a cargo terminál). Větší terminál 1 pro mezinárodní provoz a menší terminál 2 pro vnitrostátní lety do Varšavy, Gdašnka, Štětína, nebo Poznaně. Vzájemně nejsou propojeny, ale k cestě mezi nimi můžete využít již zmiňovaný letištní autobus.


V jednoduchosti je krása. 

Značnou část provozu zajišťují nízkonákladové společnosti Ryanair, easyJet, Norwegian Air Shuttle, ale můžeme se zde setkat i s linkami „klasických“ dopravců – LOT, ČSA, Lufthansa, Austrian Airlines, Aerosvit anebo Brussels Airlines. Velmi zajímavou destinací dostupnou z Krakova je pak Reykjavík. Tato linka je provozována v letní sezoně společností Iceland Express.


Jeden z mnoha letů easyJetu krátce po příletu (foceno přes sklo).

Zmiňovaný Ryanair představuje dopravce, který zde obstarává největší provoz. Právě Boeing této irské společnosti se postaral o jedinou vážnější leteckou situaci na tomto letišti. V roce 2007 zde došlo ke střetu přistávajícího letadla na lince ze Shannonu s ptáky. Celý incident se naštěstí obešel bez zranění a vyústil pouze v několikahodinové uzavření vzdušeného přístavu. 


Historie letiště
Letiště bylo pro civilní provoz otevřeno v roce 1964, avšak po několik dalších let muselo sloužit i k vojenským účelům. Ostatně, polské letectvo si svou část letiště drží dodnes. Funguje totiž také jako sídlo 8. letecké základny vojenského dopravního letectva. V případě, že zde přistanete, nejspíše budete pojíždět kolem řady zaparkovaných nákladních letounů EADS C-295 Casa, PZL An-2, PZL M-28 a dalších vojenských strojů.


Pohled na veřejnou část terminálu 1.

Na počátku 70. let došlo k výstavbě prvního terminálu pro cestující. V roce 1988 pak bylo rozhodnuto o výstavbě nového terminálu, který byl pro veřejnost otevřen v roce 1993. V průběhu 90. let se následně pokračovalo s průběžnou rekonstrukcí celého letiště, včetně letištní plochy. 
Terminál 2 pro lety v rámci Polska byl otevřen v roce 2007. V současné době se už pracuje na dalším rozšíření kapacity letiště, tak aby odpovídala rostoucím nárokům a zejména také blížícímu se mistrovství Evropy ve fotbale, které Polsko pořádá spolu s Ukrajinou v příštím roce.


Budoucí podoba krakovského letiště.

V roce 2010 byla dostavěna budova garáží, ležící naproti terminálu 1, jejíž jednu stranu pokrývá velká fotografie letadla, kterou pořídil jeden z místních spotterů. V rámci modernizace by mělo dojít i k zahrnutí vlakového spojení přímo do terminálu a výstavby důstojnějšího nádraží.


Při modernizaci letiště dojde i k vybudování „vlakového terminálu“. 

V případě, že budete na letišti náhodou trávit delší čas, můžete si čekání zkrátit v jedné z místních restaurací, nákupy anebo můžete navštívit vyhlídkovou terasu, která „trpí“ hlavním nedostatkem všech podobných míst. Z bezpečnostních důvodů je zde silné sklo, které znepříjemňuje zejména fotografování. Každopádně dnešní doba si tato opatření pravděpodobně vyžaduje.


Přístup na terasu pro pozorování letadel.

Podrobnější informace o letišti získáte na jeho oficiálních stránkách www.krakowairport.pl/en nebo na stránkách internetové encyklopedie www.wikipedia.org. Omlouvám se za zhoršenou kvalitu fotografií, které v rámci tohoto článku slouží jako ilustrativní. 

Text a fotografie: Martin Tatek
Zdroje: www.wikipedia.org, www.krakowairport.pl

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka