Evropský Saint-Martin? Třeba Korfu. – krátký trip report o malém výletu

11.09.2011

Snem snad každého leteckého nadšence nebo spottera je alespoň jednou za život podívat se na karibský Saint-Martin (Sint Marteen). Zdejší pláž Maho Beach je nejslavnějším místem ostrova a jelikož leží u prahu vzletové a přistávací dráhy letiště Princess Juliana mohou se zde turisté takřka dotýkat podvozků přistávajících Boeingů 747, Airbusů A330 a dalších letadel anebo se nechat „fénovat“ motory při jejich startu. V případě, že však zrovna nemáte cestu přes Atlantský oceán můžete si stejně jako já položit otázku „Existují také v Evropě podobná místa?“. Odpověď je jednoduchá – ano a na následujících řádcích vám jedno z nich, letiště na řeckém ostrově Korfu, představím. 

Ostrov Korfu (Kerkyra) se nachází zhruba dvě hodiny letu z Prahy a disponuje menším mezinárodním letištěm Ioannise Kapodistriase (IATA: CFU, ICAO: LGKR). To je vzdáleno zhruba tři kilometry od centra stejnojmenného hlavního města ostrova a je možné se na něj dostat mimo jiné i místní autobusovou linkou číslo 19. Zejména v letní sezoně se stává cílem mnoha evropských charterových společností a několikaměsíční pravidelnou linku sem směřují i české aerolinky Travel Service (SmartWings).


 

Historie letiště, které se jmenuje podle zdejšího rodáka a první hlavy řecké nezávislé republiky, se začala psát v roce 1937, kdy zde přistál první stroj – Heston Phoenix. Během druhé světové války bylo využíváno stroji nepřátelských států Osy. Významnými milníky historie vzdušného přístavu jsou léta 1962, kdy zde byla postavena první letištní hala a 1965, kdy zde poprvé přistálo proudové letadlo Comet řeckého dopravce Olympic Airlines. O dalších sedm let později byla zakončena úprava letištní infrastruktury. 


Letiště Ioannise Kapodistriase je typickým představitelem skupiny letišť, které ožívají zejména během letní sezóny. Jednoduchá příletová hala se stánky cestovních kanceláří, větší odletová část terminálu s několika přepážkami, duty free obchody a velké parkoviště pro autobusy a automobily, to je vše, ale stačí to. Zajímavost zažijete při odletu, když si budete odbavovat zapsané zavazadlo. Check-in agent vám ho totiž pouze zváží a označí, ale na pás k rentgenu si ho však musíte odnést sami. 


 

Na ostrov Korfu jsem se dostal v rámci své letošní dovolené a jeden z mých výletů po ostrově vedl právě i na zdejší letiště (mimo cesty z Prahy a zpět), které sice svým provozem nemůže konkurovat Saint-Martinu, ale i zde se dají pořídit fotografie letadel s nezvyklou scenérií. A právě fotografování a vůbec pozorování letadel bylo mým hlavním cílem.


 

Jak jsem se zmínil výše, k cestě přímo na letiště můžete mimo letadla využít i místní autobusovou linku 19. Avšak v případě, že chcete pozorovat přistávající a startující letadla, nasedněte v centru na autobus číslo 2a, který končí v Kanoni. Zde vystupte a buď přímo z terasy jedné z mnoha restaurací nebo po kratším sestupu z pláže pozorujte letecký provoz.


 


V případě, že sem pojedete autem, bude vaše cesta jistě pohodlnější a k hrázi či pláži se dostanete přímo a své auto zde můžete bez problémů zdarma zaparkovat. Cesta je následující - projeďte městem Korfu až skoro k letišti a sledujte značky na Kanoni. Po chvíli se ocitnete na jednosměrné silnici, která se po chvíli dělí. Po ulici do kopce směřuje autobusová linka, ale pokud pojedete dolů (vpravo) po chvíli budete u hráze a také přímo na prahu dráhy 17/35. Nachází se zde také jedna z hojně navštěvovaných památek ostrova – klášter Vlacherna, který je četným motivem pohledů na pohledech z ostrova a také ostrov Pontikonisi (Myší ostrov).

Toto zajímavé místo jsem navštívil jedno pondělní srpnové odpoledne a na letecký provoz jsem měl docela štěstí. Chvíli po mém příjezdu odstartoval v Evropě již vzácný Airbus A300 společnosti Monarch. Následoval Boeing 737 Enter Air a poté pár desítek minut klidu. Usadil jsem se tedy na hrázi a spolu s dalšími turisty, kteří místo navštívili jsem čekal. Za dobu mého asi dvouhodinového pobytu přistálo na letišti několik Boeingů 737, Boeing 757, dva Airbusy A320 (jeden z nich v barvách australských Strategic Airlines) a také tři Pilatusy nejspíše švýcarského letectva. Provoz doplnila i dvě malá letadla a jeden český business jet. Podle informací, které jsem získal je nejvyšší počet pohybů letadel v sobotu a naopak jeden den v týdnu nepřistává nebo startuje skoro nic. Přesné informace můžete získat i na internetových stránkách letiště.


 

I když na mezinárodním letišti Ioannise Kapodistriase nepřistávají jumba nebo velkokapacitní airbusy a i když vás zde letadla nepřelétávají v tak nízké výšce jako na karibském letišti, pro mne byla návštěva tohoto místa velkým zážitkem, který doporučuji všem, kteří se na tento krásný ostrov vypraví. V létě je možné využít buď přímo zájezdů jedné z mnoha cestovních kanceláří anebo si můžete zakoupit letenku přímo od českého letecké dopravce na stránkách SmartWings.  

Odkazna zajímavé video přistávajících a startujících letadel na letišti na Korfu:


Odkaz na stránku o letišti (v Aj): http://en.wikipedia.org/wiki/Corfu_International_Airport

Autor textu a fotografií: Martin Tatek

Zdroje: 
www.corfu-island.org/airport.htm
www.corfu-cfu.airports-guides.com/
www.hcaa-eleng.gr/kerk.htm
www.corfu-airport.com/

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka