Poptávka po pilotech začíná růst

24.06.2011

Na serveru AirportBusiness.com byl vydán hezký článek z pera autora Charisse Jonese. Je sice zaměřen hodně na US trh, ale je potřeba si připomenout, že trh práce s pilotními pozicemi je trhem globálním. Dle mého názoru je článek až příliš optimistický, ale posuďte sami. Třeba se opravdu začíná blýskat na lepší časy.

Costas Sivyllis sní už od dětství, že se jednou stane dopravním pilotem. „Nepamatuji si přesně, kdy mě to chytlo“, říká dvacetiletý Sivyllis, který studuje na letecké univerzitě Embry-Riddle. „Drží mě to tak nějak od dětství, nebylo to tak, že bych se rozhodl v nějaký specifický pevně daný moment.“

Sivyllis si jen těžko mohl vybrat lepší čas, kdy s pořádnou přípravou na své vysněné povolání začít, a dobře to ví. „Jsem velice zvědavý na blízkou budoucnost, protože to, co by mělo příjít, tady ještě nikdy nebylo“, říká.

Po zhruba 4 letém propadu na trhu pilotních pozic je nyní letecký průmysl na hraně toho, co lze označit jako jeden z největších boomů v poptávce po pilotech. Společnost Boeing předpovídá, že do roku 2029 bude potřeba 466650 nových pilotů, což je zhruba 23300 pilotů každý rok. Téměř 40% z tohoto počtu bude na rostoucím trhu letecké dopravy v Asii a Tichomoří, uvádí dále Boeing, a více než 97000 připadá na Severní Ameriku.

“Je to dramatický obrat“, potvrzuje Louis Smith, president společnosti FltOps.com, která pomáhá pilotům hledat práci a financovat výcvik. „Poptávka po pilotech byla poslední tři roky výrazně utlumena. Následujících 10 let to bude pravý opak, nastoupí největší a nejdelší boom najímání pilotů v historii našeho odvětví.“

Poptávka po pilotech by měla dokonce vzrůst natolik, že se ve výsledku mohou společnsoti po celém světě potýkat s nedostatkem uchazečů, což povede k ostrému boji o kvalifikované kandidáty.

“Již nyní lze v některých částech světa vidět, že je pilotů nedostatek, a když si vzpomeneme na poslední takový vrchol poptávky několik let zpátky, došlo to až tak daleko, že si letecké společnosti kradly piloty navzájem“, říká Sherry Carbary, vice president pro servis komerčních letadel Boeing v Seattlu. „Jedná se o globální trh a jestli v několika následujících letech poroste rychlým tempem, nebude pilotů dostatek. Je potřeba si klást otázku, kde hledat zdroje nových kadetů a z čeho je financovat?“

Trh práce s pilotními pozicemi je hnán kupředu několika faktory:

 

Dopravci v USA zaměstnali v roce 2010 o 4.9% více pilotů, než v roce 2009. Podstatnou část tohoto nárůstu vytvořili low-cost společnosti, jejichž expanze pokračuje. Čísla vyplývají ze statistik Amerického Ministerstva dopravy. Například Southwest, Virgin America a AirTran zvýšili meziročně počet zaměstnanců v řadách pilotů až o 11.2%. Regionální dopravci potom o 4.9% a největší hráči na trhu stavy snižovali o 1.3%.

“Ceny paliva vyřadily některé dopravce ze hry,“ říká Smith a není pochyb, že velké zemětřesení a tsunami v Japonsku mají na špatné situaci některých společností také svůj podíl. Přesto dodává, že by to na chystající se „explozi“ nemělo mít vliv.

Hledejte práci v Asii

Mnoho příležitostí pro nové piloty je v Asii, obzvláště v Číně, kde rostoucí ekonomika stimuluje poptávku po letecké dopravě.

Peking se stal v loňském roce druhým nejvytíženějším letištěm na světě a dle Boeingu bude celý region potřebovat v příštích dvou letech 180600 pilotů, z toho 70600 jen pro Čínu. V březnu Boeing oznámil, že Hong Kong Airlines plánují nákup 38 letadel.

Air China, čekající na schválení vlády, chystá nákup pěti letadel 747-8 Intercontinental. Větší flotila bude znamenat „potřebu více zdrojů na obsluhu těchto letadel“, říká Carbary.

Mnoho amerických aerolinek expanduje do Asie, budou tak také muset v budoucnu rozšířit své zásoby pilotů, jinak nebudou schopni tyto dlouhé tratě realizovat.

“Řekněme, že chcete otevřít linku Chicago – Shanghai“, uvádí příklad Les Westbrooks, bývalý dopravní pilot, který je nyní profesorem leteckých věd v Embry-Riddle. „Jedna taková linka sama o sobě by vyžadovala, aby dopravce najmul 40 nových pilotů“, na takto dlouhých tratích při pravidelném provozu taková potřeba v celkovém součtu skutečně vzniká.

V USA bude potřeba nových pilotů díky zvýšené poptávce po letecké dopravě a také – jak již bylo řečeno – díky blížící se velké vlně odchodů do důchodu, která by měla začít příští rok. Mnoho pilotů dosáhne věku 65ti let, což je dle pravidel FAA pro piloty věk hraniční.

“Povinný věk odchodu do penze nás začíná dohánět“, říká Westbrooks a zmiňuje, že mnoho pilotů, kteří jsou nyní u konce své kariéry, nastoupilo ke své aerolinii právě v posledním boomu náborů, který se v USA konal v 80. a 90. letech. „Velké příjmání se nyní mění ve velký odchod, což bude samozřejmě vyžadovat náhradu.“

“Zvyšující se potřeba pilotů je věc, o které se nyní hodně mluví,“ říká Sivyllis. „Je to velká novinka, která se šíří, ať už mezi instruktory, nebo začínajícími žáky. Nejvyšší stupeň odvětví – tedy místa dopravních pilotů – se začíná otevírat a jakmile se to rozeběhne, bude to velmi rychlé.“

Sivyllis je zatím studentem a dělá instruktora. Odlétáno má 600 hodin. Jeho životním cílem je stát se kapitánem, který bude létat do Evropy se společnostmi jako Delta nebo United. Ale komerční létání pro velké společnosti není jediným lákadlem pro mladé piloty, jako je Sivyllis, upozorňuje Westbrooks. „Další příležitostí je uchytit se jako pilot business jetu.“

Pojď létat k nám

Protože se světová konkurence mezi společnostmi pomalu začíná zahřívat, lze pozorovat dramatické předehry některých dopravců. „Emirates najme v roce 2012 více než 500 nových pilotů,“ říká Michael Keating, který u Emirates působí jako flight crew resourcing specialist. Dopravce již zaměstnává na pozicích pilotů téměř 300 američanů a pravidelně se účastní festivalů práce v New Yorku nebo Las Vegas, kde hledá nové kandidáty. „Jako velmi rychle expandující letecká společnost se 153 třemi letadly plus dalšími 200 objednanými naše potřeby personálu rostou“, dodává v emailu.

Jako benefity nabízí Emirates svým pilotům k platu například automobil s řidičem, který je odveze do práce a z práce domů, vzdělávácí kurzy pro rodinu nebo podíly na zisku.

Angličtina je mezinárodním jazykem letectví, ale latinsko-americké společnosti hledají také studenty se španělštinou, říká Westbrooks. „Máme mnoho dopravců, kteří nám klepou na dveře, a hledají takové piloty. Jestliže mluvíte plynule španělsky a umíte řídit letadlo, pak lze říci jen wow - jste vítáni!“

Panují obavy, zda bude dostatek pilotů, aby se v následujících letech uspokojila poptávka odvětví. Společnosti totiž v posledních letech recese soustředily své síly na užehnání finanční krize a zvyšující se ceny paliva. Na výchovu nových pilotů se příliš nedbalo. Mnoho mladých lidí minulé generace, kteří zvažovali svou kariéru v podobě dopravního pilota, obrátilo svou pozornost jinam, stali se například odborníky v softwarových společnostech nebo jiných odvětvích. To kvůli mizivým pracovním příležitostem, téměř žádným benefitům a velmi nízkým platům, míní analytici.

“Musíme do odvětví přilákat kvalifikované a chytré lidi. Problémem však je, že výcvik je poměrně drahý – můžeš utratit $50k až $60k za letecký výcvik + školné,“ říká Westbrooks. „A potom tady máš kandidáta, který si tím prošel a je $100k v dluzích. Nemůžeš mu přece říct, že bude dostávat plat $22k ročně... Letecký průmysl v poslední době spoléhal na vášeň pro létání, spoléhal na to, že lidé udělají cokoliv, jen aby mohli létat, ale nyní nastává čas, kdy to začne být otázka peněz.“

Průměrný nástupní plat pilota u regionálních aerolinek je v USA kolem $21000 ročně, zatímco nejvíce seniorní kapitáni na největších dopravních letadlech u hlavních leteckých společností vydělávají kolem $186000, dle serveru FltOps.com.

Carbary dodává: „Vidíte děti, jak vycházejí ze školy a touží se stát zaměstnanci Microsoftu nebo Googlu. Rozvoj technologií v letectví je podobně rychlý, jako je tomu ve výpočetní technice. Je potřeba to lidem připomenout a snažit se je k letectví zpět nalákat.“

Sean Cassidy, pilot Alaska Airlines a první vice president mezinárodní asociace pilotů, která representuje více než 53000 pilotů v USA a Kanadě, říká: „To, jestli bude uspokojena poptávka po nových pilotech na domácím trhu, bude záležet především na tom, jak robustní budou nábory a jak lukrativní podmínky budeme moci novým pilotům nabídnout, speciálně na regionálních úrovních.“

Konec zlatých časů pro malé dopravce?

Smith věří, že regionální americké společnosti, které jsou často prvními v řadě, kde piloti startují svou kariéru, mohou být situací docela vážně zasaženy. Větší dopravci totiž budou rekrutovat také z jejich řad. „Předpokládáme, že ztratí tisíce pilotů“, dodává.

Roger Cohen, president Asociace regionálních dopravců, nesouhlasí. „Pro mnoho jednotlivců se stala práce u regionálních dopravců vrcholem jejich kariéry. U velkých dopravců je málo přiležitostí, zatímco u malých společností rostou platy. Navíc zde mohou piloti létat již také velká a sofistikovaná letadla. Je to jejich životní styl, který přináší jisté benefity a podmínky jim vyhovují. To, co musíme udělat, je trochu povolit kohoutky, přilákat více lidí a trénovat je. To je věc, kde by vláda mohla udělat více.“

Ti, co již na obloze jsou, vyhrají ve chvíli, kdy jim aerolinie vrátí benefity a platy, které měli před recesí.

“Můj syn právě úspěšně prošel náborem jedné regionální společnosti a já jsem mu řekl, že jeho kariéra bude explozí“, doplňuje Westbrooks. „Trh se pilotům přizpůsobí.“

Pozn. red.: Má teda smysl si toho 1,5 mega půjčit? :)

Autor: Charisse Jones, Překlad: Jakub Velička

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Odpovědět

Datum : 18.05.2012 10:45, Vložil : omnius

všichni) a těmhle ty mladý nový atpl frozen nemaj čim konkurovat. Výcvik není jenom mega a něco, dnes už je to i MCC někde i JOC, ale hlavně je to dnes i typovka, tzn. ne mega a půl, ale slušný dva melouny... a když práci nesežene mladej člověk hned, tak se musí udržovat, jak do náletu nebo alespon absolvovat ročně obnovu MEP/IR kvalifikace a to jsou další desetitisíce a to nemluvim o smysluplném udržování teoretických znolostí a ve spoustě případů při běžné práci... Tudíž podle mě nemá smysl si tyhle peníze půjčovat. Možná jednou za pět, šest let, ale nyní je tento trh strašně deformovaný a přesycený.

Odpovědět

Datum : 18.05.2012 10:44, Vložil : omnius

Situace na trhu s dopravními piloty je značně nepřehledná, ale takto to vidím já. Podívejte se, ČSA nebrali lidi od roku 2007, propoušteli a stále propouštějí. Travel ted bral vic zkušených lidi z čsa, protože svejma pracovníma podmínkama nasral spoustu svejch stávajících pilotů a pár z nich odešlo. Letecký školy po celý republice chrlej jednoho atpl frozen pilota za druhym - čvut v praze začalo do prváku brát ne 25 ale už 35 lidí (protože fair a další maj z každýho mladýho člověka přes mega obrat), ostrava 20 lidí ročně, brno 25 lidí ročně a to nepočítáme lidi co si to udělaj na řlp nebo v jinejch soukromejch FTO.. a to i z čvut ty lidi o lítání vědí hovno, vím to. A to je jen ČR. Nikde v Evropě se kloudně nebralo několik let a nový lidi se jen hromaděj. A ted si vemte, kolik je bez práce zkušených lidí. Nedávno padnul Malev, BMIbaby utlumuje provoz, Sterling skončil skoro uplně. A před tim v naší oblasti SeagleAir a SkyEurope (jasně, dnes už z těch lidí spousta lítá, ale ne

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka