Můj výlet za prací do Etiopie podruhé (3. část)

12.06.2011

Díly seriálu:

National park Omo

Park vznikl někdy v 70 letech minulého století v reakci na úbytek divoké zvěře vybitou lovci a hlavně v poslední době domorodci. Ti rozšiřují svůj majetek – dobytek. Plně nahrazuje peníze. Habte mi jednou říkal, že chce jít v AM na univerzitu, že na to potřebuje 10 krav, ale zatím má jen 4. Park má rozlohu 4068 km čtverečních. Domorodou populaci tvoří zejména kmeny Mursi, Suri, Nyangatom a Dizi.

 

 

Za jedno tele jsou lidé ochotni sloužit „zaměstnavateli“ celý rok na pastvách. Přitom majitelé své krávy nezabíjejí, jsou jak peníze v bance. Jedí kozy a to co uloví. A tak svá stáda množí, vypalují celou krajinu a stěhují se z místa na místo za pastvou a vodou. Zákonitě zvěře ubývá. Přispívá k tomu zhruba dvakrát ročně vypalování porostu kvůli nové trávě. Domorodci požáry zapalují plánovaně. Během dvou týdnů vypálí území jak naše republika. Neminulo to ani naši oblast. Během dopoledne, zatímco jsme létali okruhy, se požár přehnal přes naše letiště a kolem vesnice. Ještě že jsme měli připravenou novou dráhu a kam dát letadlo. Krajina se pak hrozně změnila, ze zelené na černou a vyprahlou. Změní se to až přijdou deště. Proto ta velká sláva, když se objevilo 120 hlavé stádo slonů při mém příjezdu. Nebyl den, abychom je nehledali, nepočítali nebo jen monitorovali jejich pohyb. Je to nádhera vidět tato zvířata v divočině a nebo je v noci poslouchat, když jdou k řece. Jak jsou velcí, tak jsou plaší. Park dále obývají hyeny, lvi, gepardi, leopardi, buvoli, antilopy, gazely a žirafy. Samozřejmě mnoho dravých a jiných ptáků. Zhruba dva dny, při okruhování, na dráze lovil Hadilov písař. Krásný pták. Startujícím a přistávajícím letadlem se nedal rušit. Pokaždé jsme ho míjeli poměrně těsně, a pokaždé byl překvapený co je to za obludu, co ho ruší od hledání. Když jsem ale za ním šel pěšky, vyfotit, blíž jak na dvacet metrů jsem senedostal.

Stále je sucho, voda v řece Mui vyschla, zůstalo jen několik tůní, a tak zvěř začala každý den putovat k Hot springs. Je to v parku vyvřelý pramen. Ke konci mého pobytu už kolem něho kvůli koncentraci zvěře nebylo k hnutí.

 

Kolem každé řeky je džungle, obzvlášť kolem Omo. I když je řeka krásná, často k ní nelétám. Břehy má vysoké 10 – 20 metrů. Bydlí tam mnoho domorodých kmenů, není radno je dráždit. Skoro každý domorodec má přes rameno kalašnikov a nouzové přistání se dá udělat snad pouze na písečná plata v řece. Také to zkoušíme, je to zážitek, nikdy ale při tom nezapomínáme mávat domorodcům. Také mávají, naštěstí vždy oběma rukama, proto nemohou střílet.

 

Teplota se pohybuje kolem 35°ve stínu. V noci kolem 22°. Z domu se dozvídám, že u nás je -20. Protože je vzduch suchý, horko tolik nevadí. Vítr fouká do dvou metrů, v poledne ustává a večer fouká naopak. Zhruba dvakrát týdně v noci fouká kolem 15 metrů. Někdy k ránu i 20 minut zaprší, ale v 10 hodin už to není znát. Proto ta kotvící betonová deska na staré dráze. Na nové se teprve vybuduje.

Domorodci pijí vodu z řeky nebo pramenů, my máme vodu též z řeky, ale filtrovanou, naprosto nezávadnou. Nikdo nemá střevní potíže. Je ale nutné k osobní hygieně používat zásadně tuto vodu.

Také kvůli suchu není problém s komáry. Malárie zde nebyla už rok. Přesto Ianovi říkám, že si mě moskyti najdou. Nevěří mi, tak ho jednoho večera volám ke svém počítači, našli si mě.

Rozvoj parku nastal před dvěma lety, pod záštitou AP a Etiopské vlády. Začaly se stavět budovy pro zaměstnance a držet pravidelné patroly proti pytlákům a domorodcům na ochranu zvěře.

Je zde dobře vybavená ošetřovna, lze zde provádět základní operace a zašít někomu tržnou ránu není pro Iana ani Habteye problém.

Kromě letadla je moje pracoviště také v administrativní budově. Má dvě části, kancelář a učebnu. Dostávám své místo a notebook. Je zde satelitní telefon a internet. Internet je zde teprve měsíc a když se během dvou dnů pozastavuji nad tím, že nejde, jsem ujištěn že je vše zaplacené a že se to stává. Co chceš, jsi přece v Africe..... Ostatně až tak za týden jsem si zvykl, že není kam spěchat, a že až to bude tak to bude. Žádný shon a civilizační stres. Když jste v buši a setmí se, nezbývá než jít spát.

 

Kromě Iana , Lei, Gioma a mě jsou všichni zaměstnanci Etiopané. Díky satelitní televizi a internetu mají přehled a mluví dobře anglicky. Je to hlavně Ianova zásluha. Nařídil společný oběd, trvá tak dvě hodiny včetně poobědové kávy. Mluví se zásadně anglicky, rozebírají se problémy parku, APF, politika, létání, co koho napadne.

Jídelna jsou tři stoly s lavicemi pod přístřeškem pod stromem. Základ jídla k obědu je vždy endžira, speciální kyselý chléb, taková veliká palačinka. Základem přílohy je vždy kozí maso, tu s cibulí, bramborami, omáčkou ze zdejšího koření, nebo jen tak upečené a hrnek vody. Jí se zásadně holýma rukama, utrhnete chléb, naberete do něho přílohu, sbalíte a dáte do úst. Na endžíru si zvykám celý pobyt...

Společnost nám vždy dělá gepard Šiba, občas za námi vyleze na stůl, je nádherný a nechá se hladit. Jen nemá rád objektiv, to stáhne uši a vrčí. Jinak přede jak 20 koček dohromady. Také dostává svou porci, přesně 1,8 kila kozy denně.

 

 

 

Po obědě je vždy čerstvá káva, ten den upražená a rozdrcená v dutém kmeni. Tradiční podávání kávy je rituál. Nezbytnostmi je malý stoleček položený na určitém druhu trávy a malé misky podobné japonským čajovým. Vše nám chystá kuchařka Berry s pomocnicí. Je jí 40, má dva syny, manžela jí zastřelili před 10 lety pytláci.

Snídani a večeři si chystám sám, vše potřebné jsem si nakoupil v Addis před odletem sem. Je zde vybudovaná kuchyně a prádelna pro turisty, mrazící box funguje jako lednička, napájí jej sluneční články. Až sem bude přivedena voda, bude zde možné prát prádlo v automatické pračce. Okna jsou hustě zamřížovaná proti opicím a ostatní jídlo kromě brambor musí být v plastových boxech kvůli hmyzu.

Autor: Antonín Chroust

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka