Fotoreport: Aviatická pouť 2011

08.06.2011

V sobotu 4.6. se konala dlouho dopředu avizovaná Aviatická Pouť v Pardubicích. Zúčastnil jsem se za FlyMag.cz, abych čtenářům, kteří neměli možnost, čas nebo chuť Pardubice osobně navštívit mohl zprostředkovat formou reportu alespoň některá představení, která bylo možné na AP2011 vidět. Pojďme pěkně od začátku.

Na pouť jsem vyrážel z Prahy, ještě předtím jsem ale musel stihnout jednu z posledních zkoušek letního semestru, termín byl vypsán na 8:30. Hlavní program začínal až ve dvanáct hodin, takže jsem v tom neviděl problém. Zkouška proběhla v pohodě a kolem 10:30 jsem již stál na nástupišti pražského hlavního nádraží. Většinou upřednostňuji autobusy, bohužel v sobotu nebyl k dispozici žádný vhodný spoj a vlaky do Pardubic jezdí každou půl-hodinu.

Ve vlaku jsem celou cestu stál, naivně jsem si myslel, že na letišti budou nějaká místa k sezení, například formou mobilní tribuny. Říkal jsem si „...pak tam budeš 5 hodin sědět, tak to teď chvíli vydržíš...“. Omyl, pro příště budu vědět. Někteří s sebou měli skládací židle, které používají u vody rybáři. Ale zpět k cestě. Na hlavní nádraží v Pardubicích vlak přijel v 11:37. Rozhodl jsem se tedy, že se na letiště projdu, což ale byl velká chyba. Cesta byla delší, než jsem si původně myslel a navíc bylo neuvěřitelné horko. K bráně letiště jsem se dostal zhruba 10 minut po dvanácté, to už byl hlavní program v plném proudu a nad hlavou se mi proháněly gripeny. Na místě jsem čekal na kolegu, který byl již uvnitř a měl u sebe můj lístek. V mezičase jsem se pokusil mezi stromy udělat několik fotek, letadla však byla rychlejší než můj objektiv. A vůbec, obecně je potřeba se omluvit za kvalitu fotek, fotit moc neumím a můj starý Fujifilm S5500 půjčený od otce je také nic moc.

Během dalších deseti minut jsem již spěchal vstříc burácejícím stíhačkám. Cestou k hlavní runwayi jsem míjel několik vystavených vrtulníků a letadel, které zatím nebylo možné si prohlédnout zevnitř. Vystaveny byly například vrtulníky Mi-2 a Mi-17, letadlo L-410 nebo médii tolik omílaná Casa španělské výroby.

Dalším vystaveným exponátem byl jeden z Gripenů v tygřím stylu.

Hlavní dějiště již bylo přecpáno davy, počet návštěvníků příjemně předčil mé očekávání. Než jsem se dostal do míst, kde jsem konečně mohl i já být přímým divákem programu AP2011, byly již na řadě vrtulníky. Konkrétně se předvedl například Mi-24, který pro mě až do konce programu zůstal jedním z hlavním favoritů všech vystoupení. To, co pilot předvedl, i samotný stroj jako takový se mi moc líbilo. Livery byly, stejně jako v případě „uzemněného“ gripenu, v tygřím provedení.

Následovalo vystoupení dvou vrtulníků určených k pátrání a záchraně pozemních jednotek. Prvním byl polský W3A Sokol, vycházející konstrukčně z Mi-2. Kapacita je 12 osob a stroje se používají zejména v Polsku, ale také u nás. Součástí byla ukázka výsadku na laně a následné vytažení zpět na palubu. Stejně tak v případě dalšího, tentokrát Mi-171.

Mimo letadel bylo na ploše možné obdivovat i pozemní kusy vojenské techniky. Pro ilustraci přikládám fotku – v autech se nevyznám, ale působí to na mě jako nějaký Hummer ve vojenské verzi. V pozadí je vidět místní tower.

Dobře bylo řešeno také moderování akce. Celým dnem diváky provázel žoviální dialog mezi moderátorem a (jakože) Janem Kašparem, kterého hrál druhý z moderátorů. Program byl prokládán komerčními přestávkami, ve kterých byla zmíněna jména sponzorů a mediálních partnerů. Přestávky trvaly 10 – 15 minut a jedna taková následovala hned po vystoupení vrtulníků. Po ní byla na programu ceremonie k uctění 95. výročí narození Karla Kuttelwaschera. Na ploše se nic moc nedělo a tak jsem čas využil k obhlídce celého areálu. Mezi mnoha stánky, které nabízeli všeco od pouťových sladkostí až po modely letadel, byl i ten náš.

Na travnaté ploše letiště mohli návštěvníci obdivovat mnoho historických letounů, včetně repliky populárního Bréliotu Jana Kašpara. Některé z nich bylo později možné vidět v akci při letu.

V dálce (na fotce přiblíženo) jsem zahlédl Douglas DC-6B, zrovna při zkoušce motorů. Rozhodl jsem se, ač se mi v tom vedru příliš nechtělo, absolvovat dlouhou cestu až na konec areálu, abych si letoun mohl vyfotit a prohlédnout zblízka.

Jako naschvál se však letadlo těsně před mým příchodem otočilo a pojíždělo směrem na záčátek runwaye, aby se mohlo nachystat na svůj vzlet...

Při cestě zpět na své původní stanoviště jsem si všiml nekonečné řady Zlínů, nevím jestli místních, nebo přiletivších aktivně létajících diváků na Aviatickou pouť.

Program pokračoval divadelním zpracováním souboje z první světové války. Proti sobě se utkala letadla Fokker Dr.I a Sopwith Strutter, obě letadla v replikové verzi. Podobně divadelně zpracovaných vstupů bylo v plánu více.

Po skončení souboje přišlo na řadu letado, na které mnozí čekali a považovali jej za zlatý hřeb večera, totiž Douglas DC-6B, prezidentská verze v historických barvách, avšak s logem Red Bullu (což ovšem na kráse nijak neubíralo). Třpytivě lesklý letoun obdařil všechny přihlížející několika nízkými průlety nad letištní plochou. Pro mě šlo o druhého favorita celé AP2011. Fotky bohužel nejsou takové, jaké by mohly být. S postupujícím sluncem jsem se pomalu dostával do situace, kdy jsem nemohl fotit jinak, než proti (v sobotu při zatím jasné obloze přímému) slunci + jsem narazil na omezení fotoaparátu, který prostě zachytit ostře průlety rychlejších letadel nedokázal.

Poté se předvedla některá historická letadla, která jsem viděl dříve na stojánce. Popravdě, sám pro sebe jsem si u některých říkal tohle přece nemůže letět.... A letělo. Jeden příklad za všechny – slavná Avia B.H.1.

Úmorným horkem jsem pomalu začínal ztrácet pozornost a tak jsem se rozhodl projít se a poohlédnout po nějakém stínu, zmrzlině, nebo čemkoliv, co by mi pomohlo na chvíli se schladit. Ještě neuběhla ani půlka programu a už jsem měl v sobě 2 litry vody z domova. Při hledání záchrany jsem narazil na něco mnohem lepšího, než je zmrzlina, nebo stín stromů. Nedaleko přistavěné hasičské vozy měly rozmotané hadice se stříkačkami a kropili vodou kohokoliv, kdo se jim dobrovolně postavil do cesty. Schoval jsem tedy foťák do pouzdra do batohu a vběhl vstříc studené lázni. Vůbec mi nevadilo, že jsem byl mokrý od hlavy až k patě, hned jsem se na rozpálené ploše cítil lépe a mohl pokračovat ve sledování zajímavého programu. Po cestě zpět k zábranám před samotnou runwayí jsem narazil na stánek s hezkými dřevěnými modely letadel. Mít svou vlastní kancelář, chtěl bych něco podobného jako dekoraci.

Během své procházky jsem zmeškal akrobatické vystoupení červeného Buckeru 131. Na řadu přišla další divadelně zpracovaná scéna, tentokrát jsme se přenesli do Francie, rok 1940. Ještě před začátkem moderátor oznamuje neúčast letadla Curtiss Hawk 75, které má poruchu na brzdách a tak se jeho let odkládá na neděli. Ale pojďme k ději - německý průzkumný letoun Fieseler Fi-156 Storch přiletí nad francouzské letiště zjistit situaci, aby mohly vzápetí němci zaútočit pozemními jednotkami. Francouzi se ale nedají a vyšlou do vzduchu svůj Morane Ms.406, který donutí německý Storch přistát.

Posádka je vzata do zajetí, to už je ale na scéně německá pěchota, která nakonec s francouzi vyjedná jejich ústup a obsadí letiště. Tím tato část programu končí.

Další, pro mě osobně zajímavější vystoupení, má skupina The Flying Bulls Acrobatic Team. Dle slov moderátora bychom jen těžko hledali lepší akrobaty. Zajímavostí je, že skupinu vede žena, Radka Máchová. To, co letadla předváděla na obloze, jen těžko zapomenu. Přiložené fotografie toho moc neřeknou, můžete však kouknout na video z minulého ročníku Aviatické pouti.

Na uklidnění přichystali organizátoři let jediné skutečně létající repliky letounu bratří Wrightů. Flyer, jak se letadlo jmenuje, předvedlo půvabný let dlouhý několik desítek metrů. Tady jsem při dané rychlosti neměl problém pořídit poměrně ostrou fotku :)

Jihozápadně se dělají bouřky, dle metea nás však nejspíše minou a průběh Aviatické pouti tak neohrozí. Úplně černo sice není, ale i tak lze v dálce vidět svislý pruh vypadávajících srážek.

A další divadelní scéna – vylodění v Normandii. Po runwayi začínají pojíždět letadla Dakota a Spitfire, které po chvíli obě startují. Jedná se o velmi raritní kusy zapůjčené britskou historickou letkou. Moderátor doplňuje, že se na podobné akce půjčují jen velmi výjimečně a tak máme dnes všichni velké štěstí.

Scéna má simulovat přílet letadel nad němci obsazené území. Z Dakoty by měly za normálních podmínek uskutečnit výsadek pozemní jednotky, to se však nekoná, protože letiště nedalo organizátorům k podobné akci povolení (pravděpodobně aby nedošlo k dosednutí mezi diváky, kdo ví) a tak tato část vystoupení zůstává pouze v představivosti diváků. Němci začnou po letadlech pálit kanóny NG34, ale „výsadek“ (ve skutečnosti nabíhající ze strany plochy) letiště obsadí a vezme je do zajetí.

Pak už na scénu přichází Messerschmitt Bf-108, nejdříve průzkumná verze Taifun, jejíž pilot se pokusí přistát, protože neví, že letiště už není v jejich držení. To brzy zjišťuje, ale i přesto krouží okolo tak dlouho, dokud nedostane zásah do nádrže a jde (fiktivně) k zemi. Poté nastupuje stíhač Messerschmitt Me-109 a útočí na pozemní jednotky. Proti němu britové vyšlou svůj Mustang – příliš rychlý na to, aby se mi povedlo udělat fotku. Tuhé boje probíhají i na zemi.

Po skončení představení mě rozesmál malý chlapec stojící celou dobu s rodiči přede mnou. Ptá se své maminky: „A kdy už půjdeme na ty letadla?“ Odpověď samozřejmě zněla: „Už tady dávno jsme...“

Na scénu přichází další akrobacie. Tentokrát v podání úspěšných reprezentantů České republiky Marka Hyky a  Petra Kopfsteina na speciálech Extra 330SC a Extra 330LC , které vydrží přetížení až +/- 10G. Opět špičková podívaná. Při některých manévrech jsem měl pocit, že to přece nemůže vybrat. Letadla padala v nekontrolovaných otočkách z výšky dolů a kousek nad zemí byly pády vybírány.

Moderátor upozorňuje, že nás nakonec bouřky přece jen zasáhnou, ale půjde jen o krátké přeháňky a tak nemáme odcházet a někde to přečkat. Program prý bude jen chvíli přerušen. Lidé začínají vlivem davového chování směřovat k východu. Zůstávají zhruba dvě třetiny.

Rozhoduji se opustit hlavní dějiště a jít se ještě trochu porozhlídnout po okolí. Letadla, která jsou v areálu vystavena a na začátku byla oplocena, se nyní dají prohlédnout zevnitř. Zajímá mě letoun Casa a tak se zařazuji do fronty a čekám, až budu vpuštěn. Letadlo se mi líbí, vrtule má 6 listů a příjde mi impozantní a na pohled velmi silná.

Uvnitř klasická vojenská konfigurace, záď byla otevřená.

Cvakám poslední dvě fotky a paměť fotoaparátu je zaplněná. Pod tlakem této skutečnosti, předpovědi bouřek a únavy z včerejšího nočního učení na zkoušku, se rozhoduji pomalu vyrazit zpět do Prahy. Tentokrát volím namísto pěší chůze na hlavní nádraží Pardubice rychlejší a pohodlnější způsob dopravy – historický motoráček, který byl připraven zdarma pro všechny účastníky Aviatické Pouti 2011. Celkově hodnotím celou akci jako velmi zdařilou a těším se na příští rok.

Autor: Jakub Velička

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Odpovědět

Datum : 08.06.2011 10:52, Vložil : zenhas

Reportáž máte pěknou, fotky ale mizerné.

Odpovědět

Datum : 07.06.2011 11:56, Vložil : Martin Tatek

Ahoj Kubo, pěkný report. Chystal jsem se tam také, ale bohužel z toho sešlo. Tak aspoň tímto způsobem jsem se mohl do Pardubic "podívat":-)

Další fotky II

Odpovědět

Datum : 07.06.2011 00:40, Vložil : Tomáš Procházka

(pokračování) ... Člověk si pak připadá jako by byl z druhé kategorie, proto je asi lepší se vydat na nějaký menší slet. Dále bych chtěl vytknout pořadatelům špatnou organizaci odletů letadel, kdy se člověk musel doslova probít na frekvenci aby se dostal ke slovu, i tak je to nekontrolovatelné a zmatek nad zmatek. Není to vina řídícího, který chudák nemohl udělat víc, ale organizace samotné. Odlety v takovémto případě nelze řešit jinak než že se letadla řadí do fronty (s pomocí maršálů) a na startu se jim potom po několika vteřinách mávne a oni si letí tak jak potřebují (dohodnuté postupy). Např. v Blois jsou takto schopni odbavit stovky startů a přistání za den, aniž by člověk musel cokoliv říkat do rádia, a je to i bezpečnější. Pořadatelům bych ale i přesto rád poděkoval za nevšední zážitek a popřál hodně sil do dalších let.

Další fotky

Odpovědět

Datum : 07.06.2011 00:36, Vložil : Tomáš Procházka

Zdravím, Jakube, díky za článek, je fajn žes takto pěkně sepsal především typy letadel, nedokázal bych z hlavy vyjmenovat ani půlku z nich, a takto si AP můžu vklidu zrekapitulovat. Rád bych také přispěl několika fotkami: http://www.lkzn.cz/fotoGal/fotogalerie.html Na Aviatickou pouť jsem se vydal letos poprvé a musím říci, že nejspíše naposledy. Je pravda, že bylo k vidění mnoho letadel, se kterými se člověk těžko setká, natož aby je viděl ve vzduchu, ale celkový program byl poněkud zdlouhavý, zvlášť, když mě pozemní bojové scény jako leteckého nadšence moc neberou. Ale své věrné publikum si tato show jistě našla. Největším problémem ale byl nedostatek dobrých míst ke sledování. Člověk se musel tlačit u zábradlí buď celý den, aby měl dobrý výhled, nebo sedět někde za pyrotechnickým vozem, či ve třetí řadě koukat někomu přes rameno. A k exponátům se nedalo bez VIP vstupenky pořádně ani přiblížit. Člověk si pak připadá jako by byl z druhé kategorie, proto je asi lepší se vyda

Odpovědět

Datum : 06.06.2011 22:13, Vložil : Jakub Velička

Děkuji za pochvalu a konstruktivní kritiku reportáže. K tomu Morane - zmiňuji se o něm v jednom z odstavců, cituji: "...Ale pojďme k ději - německý průzkumný letoun Fieseler Fi-156 Storch přiletí nad francouzské letiště zjistit situaci, aby mohly vzápetí němci zaútočit pozemními jednotkami. Francouzi se ale nedají a vyšlou do vzduchu svůj Morane Ms.406, který donutí německý Storch přistát...". Nebylo ale bohužel v mých silách pořídit fotografie všech letadel a vše textově zdokumentovat. Ono se to nezdá, ale vytvořit reportáž alespoň o tomto rozsahu mi dalo opravdu zabrat.

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka