Naučte se létat s plováky

12.01.2010

Jedná se o víc, než se pouze naučit vzlétat a přistávat na vodu. Jde o kompletně novou leteckou zkušenost.

Pro mnoho pilotů je získání doložky pro hydroplány málem vrcholem jejich letecké kariéry. Klasické pevné vzletové a přistávací dráhy se rázem stávají nudnými a jediné, z čeho si budete dělat hlavu, je nalezení nejbližší vodní plochy.

Po celém světě je celá řada škol, které nabízejí kurz létání s plováky, ale pouze několik je od nás tak blízko jako italský Aero Club Como.

“Piloti přichází ze všech koutů světa, aby se zde učili létat“, říká prezident aeroklubu Cesare Baj. Jezero Como patří mezi nejkrásnější místa na světě a hydroplány zde operují pravidelně od roku 1913. “Kurzy ve Spojených státech a tady na jezeru Como mají všechny společný cíl “, říká pan Baj. “Všechny vás naučíme jak létat s plovákovými letadly bezpečně“.

V Aero Clubu Como neučí pouze jak létat s klasickými plovákovými letadly (kde letadla s klasickými letouny, jako Cessna nebo Cub, jsou vybaveny plováky připevněnými na každé straně), ale taky nabízí výcvik na létající čluny (kde trup letadla má stejnou funkci jako loď, proto není třeba plováků). Je zde jeden hlavní rozdíl mezi neziskovým aeroklubem a jinýma leteckýma školama: historický klub Aero Club Como je jediným místem na světě, kde si můžete letoun půjčit a letět s ním solo.

Studenti přichází k jezeru Como v různém výkonnostním stupni leteckého vývoje – od těch s téměř nulovým náletem až po kapitány dopravních letadel s 20 000 hodinami. Drtivá většina z nich vlastní alespoň licenci soukromého pilota, ale v aeroklubu cvičí i poměrně hodně studentů, kteří nikdy neletěli v letadle a chtějí začít svou leteckou kariéru právě na vodě. Piloti, kteří už mají PPL licenci, můžou začít svůj plovákový výcvik na Cessně 172, ačkoliv v aeroklubu budou šťastní, pokud si zvýšíte svou kvalifikaci i na 180koňový Super Cub.

Samotná letová část výcviku začíná okamžitě. Studenti se ve výuce dozví o rozdílných způsobech pojíždění, a jak používat kormidla na koncích plováků, aby byl zaručen pohyb po vodní hladině tam, kam zrovna chcete pojíždět. Skyhawk, který budete používat pro výcvik, se nakonec stane z části letadlem, z části motorovým člunem, a pokud vypnete motor, tak i plachetnicí. Samozřejmě u letadla s plováky nenajdete jakékoliv brzdy, což způsobuje potíže při parkování v přístavech, a nebo s odhadem při přistávání v blízkosti pláží.

Hodně času ve výcviku je věnováno nové zkušenosti v nácviku vzletů a přistání na vodu.

“Naučit se správně číst vodní hladinu je velmi důležitou součástí výcviku létání s hydroplánem“ , vysvětluje Baj. Čas od času je voda zvlněná v důsledku působení větrů, a nebo kvůli křižování velkých lodí, které sdílí vodní hladinu s námi. Většina lidí se domnívá, že nejvhodnější pro plovákové létání je, když je hladina rovná jak zrcadlo. Skutečnost je ovšem poněkud jiná. Rovná a lesklá hladina může pilotovi způsobit potíže při rozhodování, kdy začít s podrovnáním. Už se stala spousta nehod a to pouze kvůli tomu, že se pilot domníval, že mezi podvozkem letadla a vodou je stále dostatečná vzdálenost – a nebyla. V důsledku toho jsou kladeny na piloty velké nároky, aby zvládli přistání na lesklou vodní hladinu. “Učíme piloty, aby prováděli techniku přistání na lesklou plochu pokaždé, kdy mají alespoň malé podezření, že může k této nebezpečné situaci dojít “, říká Baj.

Létání s plováky obnáší i zvládnutí pozemní teorie. Od studentů očekáváme, že budou znát všechny části plováků, rozdíly v plánování navigačních letů, techniky kotvení, jak vypumpovat vodu z plováků (všechny prosakují) a znát spoustu dalších věcí. Výcvik v plovákovém létání v aeroklubu Como zahrnuje velkou část hodin, které strávíte s vlastním instruktorem. Navíc vám aeroklub nabízí přístup do velkého archivu plného informací a učebnic s tématikou plovákového létání.

"Máme rádi, když k nám studenti přichází a mají vyhrazený celý týden na získání doložky “vodního“ létání“, říká Baj. Osnova výcviku je pro každého stejná, typické je v kurzu nalétat 7 hodin letové doby.  Ale většina pilotů si výcviku užívá v klidném tempu s tím, že si obvykle výcvik prodlouží o den či dva, v případě špatného počasí, a nebo pokud cítí potřebu odlétat více hodin s instruktorem.

Pro nelétající manželky a jiné rodinné příslušníky se v okolí jezera Como nabízí nesčetně příležitostí k prohlídce historických vil, zámků, muzeí a nebo blízkých měst Milána a Benátek. Pro ty studenty, kteří chtějí ušetřit pár eur, nabízí aeroklub výhodné ubytování. Baj a jeho tým také nabízí pokračovací kurzy, při kterých využívají létající člun Lake Renegade. Na dokončení tohoto programu byste si měli naplánovat dva až tři týdny, během nichž spatříte velkou část Itálie. Studenti společně s instruktory také často podnikají letecké navigační přelety a výlety.

Pokud jste se doposud neodhodlali začít s leteckým výcvikem, Aero Club Como Vás přijme jako své nové studenty a umožní Vám získat pilotní licence zároveň s doložkou pro plovákové létání.  Je těžké určit přesný čas potřebný k získání licence, ale je nezbytných minimálně 8 týdnů. Samozřejmě “víkendoví “ piloti jsou zde také vítáni. Záleží na jejich zkušenostech, ale prakticky mohou nalétat jen nezbytné minimum hodin pro udržení svých licencí.

Flotila aeroklubu se skládá z Cessny 172, Piperu Super Cub , Maule a 250koňového Lake Renegade. Aero Club Como Vám také nabízí zajištění služeb bezpečnostních pilotů, kteří mají bohaté zkušenosti ať už v plovákovém létání, tak Vám ukážou a představí létání v blízkém okolí bez zbytečného stresu. Nakonec je zde také možnost pronajmout si letoun vybavený plováky pro vlastní solový let.

“Nejdříve si Vás prověříme a necháme Vás letět do různých míst na jezeře. Naleznete zde spoustu krásných míst, která stojí za vidění“, říká Baj. Jezero Como je 30 kilometrů dlouhé a podél něj najdete spoustu malých vesniček (některé z nich datují svůj vznik až do dob Julia Caesara) a celou řadu rozličných architektonických skvostů, jako je například vila herce George Clooneyho. Konečně piloti mohou získat i oprávnění létat z jezera do jiných destinací, třeba na některé Alpské jezera, a nebo do blízkého Milana, případně kamkoliv do Středomoří a nebo Evropy. Žádná jiná ze škol poskytujících plovákový výcvik Vám toho neposkytne tak moc.

Chcete-li získat další informace o Aero Clubu Como, navštivte jejich webové stránky www.aeroclubcomo.com.                   

flyMag-PB,  foto Aero Club Como 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

floatplane

Odpovědět

Datum : 04.02.2010 01:13, Vložil : Marek

Neznáte někdo ještě nějaké vodní plochy schválené pro hydroplány v Evropě? Děkuju

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka