Hlásí se pilot Ludva z Moravy VI

09.11.2010

V dnešním příspěvku, jak jsem slíbil, něco o další mašince - MiG-21R

Začátek nebyl snadný. Přeškolovali nás přímo u útvaru, naši "trojku", spíš dnes dvojku, Jára se na tom později zabil. Akorát jsem musel do Prešova na technické přezkoušení, sranda to nebyla, ale večer ano. bydlel jsem u kamarádek v Košicích na sídlišti Furča, ještě že to trvalo jen tři dny, víte jak jsou Slovenky pohostinné a vstávejte ráno na zkoušky bez vyspání... Naštěstí vše klaplo.

Dostali jsme se na to všichni tři, ale až po prohlídkách v Praze (ÚLZ). Já jsem musel na kontrolu s okem, protože tři roky před tím mne zlobilo na přetlakovém dýchání a očař mi tam do oka narval injekci s nějakým destilátem a jestli je to průchodné. Tu vodičku jsem polykal a říkal jsem si na co jsem se to vydal. Jára měl zase problém s psychotesty, sice jen malinké, ale vzali si ho tam do prádla.

Víte, od té doby, co se mu to stalo později, nechodím na funusy. Došlo totiž ke srážce dvou MiGů před Čáslaví na přistávací ose a on byl jako instruktor vzadu. Po katapultu se padák otevřel, ale náhoda, troska mu ty šňůry přetrhla. Co se mu asi muselo honit v hlavě v těch 3 km si asi nikdo nedovede představit, záložní padák tam není... Hrával na kytaru country, tak se na posledním rozloučení hrálo "Z jižní eskadrony, nezůstal ani jeden muž". Všude TV a tisk, určitě 500 lidí tam měl, měl jsem s sebou akorát kvítko a pod sakem placku a cigára, abych to vydržel. Taková náhoda se totiž nestala snad ani za války.

No a třetí v pořadí byl Hans, měl problém s výškou, 190 cm, ale taky nakonec prošel. Když jsme byli rok na výluce v Čáslavi (1986 asi), tak říkám známému, mjr Bárta, pilot MiG-23, jestli se mohu s ním podívat do kabiny, kam měl namířeno. No řeknu vám, že tak málo místa v letounu jsem ještě neviděl. Já měl na sobě zimní kombinézu, on tak 190 cm, tak říkám Vojto, jak se do toho vejdeš, to museli v Rusku stavět pro nějaké trpaslíky! Tenhle Mig měl stavitelnou geometrii křídla, ale ručně do tří poloh, na rozdíl např. od F-14 Tomcat, kde se křídlo přestavuje automaticky dle úhlu náběhu a rychlosti - počítač.

První lety se odehrávaly na zemi. přidat plný kotel a na konci dráhy to zabrzdit. Když nahazujete motor u silnější mašinky, ona si klekne na příďový tlumič, poté jen dáte pokyn technikům špalky odstranit a hurá nahoru. Rychloměr se začne pohybovat kolem 150 km/hod na dráze, celkem rychle to zrychluje, takže pak jedete po dvou a příďák je nahoře. Tak při těch třista za hodinu už jde nahoru sám, podvozek, klapky, vypnout forsáž a máte 600 km rychlost a 600 m výšku, jde to rychle.

Samotný let není problém. Já jsem většinou létal s vypnutým autopilotem, což je na řízení strašně citlivé, udělat rychlý pohyb s knyplem třeba při výkrutu, jste hned v autorotaci. To je nesrovnatelné s větroni, mně to tam připadalo jak máchání prádla, aby to řízení trochu zabralo. Vzpomínám z dobových filmů, jak taky pěkně živej musel být Po-16 Rata, ruská stíhačka ze třicátých let, bojově použita v občanské válce ve Španělsku. To je německý název jako krysa, Rusové jim říkali Išak, jako oslík, malinkej, ale s hvězdicovým motorem. Třeba Lavočkiny byly taky ze dřeva krom plechů na motoru, ale přemotorované, dvě hvězdice za sebou, umíte si představit ten výkon?

Kabina v MiGu je jistě plně hermetizovaná, ale i přes přilbu slyšíte krom motoru zvuky z venku, jak si plácne na přistání brzdící padák, jak před tím kviknou kola, jak si odpšoukne SPS, to je ofukování klapek na přistání kvůli menší rychlosti v bodě podrovnání.

Něco k těm čtyřem obrázkům. Na jednomístném letounu jste na všechno sami, hlídat přístroje, vést radiokomunikaci, obsluhovat kamery atd. Ty japonské minifoťáky berou i pod metr, když se chcete vyfotit. Já jsem fotil za letu i sebe, akorát ta tuba z radaru mi tam překáží. Ten pohled zepředu, vidíte sami, že ten výhled nebyl nic moc. Před předním sklem zaměřovač, nahoře ovládání kamer, ale dalo se. Ten červenej čudlík vlevo je otvírání brzdícího padáku. Zbylé dva záběry jsou z běžných tréninkových letů.

Když si vzpomenu na tu kyslíkovou masku, tak nad 4 km vysoko to máte mít na puse, pak je tam ten přepínač na 100% O2, abyste třeba při vzdušných bojích kvůli okysličení mozku byli ready. Ono to tak pěkně šumí, prostě kyslíková sprcha, já jsem si to pouštěl i na zemi, ještě než jsem dostal povolení k letu.

Co se týče letových parametrů, přirovnal bych to z padesátých let, kdy byl tento letoun vyvíjen, k americkému F-104 Starfighteru. I když měl rovné křídlo, tak rozpětí bylo jako u MiGu menší, než délka trupu. Na něm 680 cm bez nádrží a s nádržemi 720 cm. Obratnost srovnatelná. Zajímavé bylo vyjádření Ericha Hartmanna, nejlepšího německého pilota Luftwaffe z druhé války, 352 sestřelů, že když na "starfíku" létal, tak prohlásil, že to vůbec není bojovej stroj. Názor si udělejte sami.

Zdaleka jsem nevyčerpal všechny zážitky o létání na tomto typu. Něco příští týden napíši o ultralehký mašince, co jsem po odchodu z armády na ní létal. A jak už je pravidlem, nakonec zas nějakej přiblblej fór. Pokud jste fandové fotbalu, tak se ale předem omlouvám. To se dostane do nebe chlap, co v životě dost hřešil, děvčata, alkohol, hazard, kouření a jde mu odemknout Svatý Petr tu nebeskou bránu, ale než to udělá, tak se ptá. Chlap mu odpoví jak žil a pak povídá, tady za tou branou vidím přes plot, jak se tam napájejí, kouří, plno jídla a děvčata. Svatý Petr mávne rukou a říká mu, těch si nevšímejte, to jsou baníkovci...

Takže za týden se na vás všechny těším, něco o ultralightech

Luděk Zita, foto vlastní archiv

Každé úterý uveřejňujeme na stránkách leteckého magazínu flyMag Vaše příběhy, povídání ze světa létání. Máte i Vy co říct jiným? Jednoduše nám napište

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

1923

Odpovědět

Datum : 25.10.2017 23:25, Vložil : Lubo

V sucasnej dobe je "Erka" 1923 v dost zalostnom stave v aeroklube v Kosiciach. Ked som ju pred dvomi rokmi videl tak mi jej bolo dost luto ...

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka