Hlásí se pilot Ludva z Moravy V

02.11.2010

Dnes Vám povím něco málo o dalším typu - L-29R. Tedy šlo o průzkumnou verzi. Na jaře 1985 nás poslali ještě v rámci posledního, čtvrtého ročníku, na výcvik. Byli jsme tři, bylo nám 22 let a ocitli jsme se u bojového útvaru v Plzni Líních. Jak patrno z jediného snímku co mám, navenek se to lišilo dvěma přídavnými nádržemi na koncích křídel (2x200l), pod trupem byl kontejner s fotokamerami a řízení jen pro pilota, vzadu seděl pozorovatel, který měl na starosti hlášení, obsluhu kamer a navigaci.

Něco k životním podmínkám. ubytovali nás na letišti na svobodárně, žádný hotel a naši instruktoři létání, vesměs starší, se k nám chovali velice slušně, ne jako ve škole, když třeba hned něco nešlo, tak u některých instruktorů byly ve vzduchu ty nejslušnější výrazy jako držíš se toho jako panna ocasu a za hangárem ti po přistání rozbiju hubu ty výpare z leteckého hovna a to ještě to hovno urážím... Zbytek nelze už publikovat. Pilotní jídelna byla na rozdíl od košické o 100% lepší. Také jsem tam za ten půlrok nezažil žádné nástupy a pochodování. Byli jsme přece jen jako odloučená část pluku, který byl v té době v Pardubicích. Letiště bylo mezi borovicovými lesy, tak se dalo v klidu na houby, nebo na ryby. 

Malá vsuvka pro modeláře, jednou jsem se šel projít k řídící věži a u pojížděčky byla velká kopa hlíny a z ní trčelo křídlo i se znakem čs. letectva a barva držela stejně světlá zeleň, jako byla před 23 lety, ty Il-10, zvané kombajny pro zvuk motoru. poslední lety byly v roce 1962.

Neduhy L-29R byly v podstatě dva, jak byl letoun oproti nadzvukovým stíhačům pomalejší, s rovným křídlem při průletu v oblačnosti háklivý na námrazu. Ten systém RIO vás sice varoval, ve dne bylo vidět po vylétnutí z mraků, jak se z křídel odtrhávají celé pláty ledu. To nesmí přijít do motoru. Jednou v noci jsem po přistání ukazoval veliteli co letěl se mnou z náběžné hrany křídla odtržený kus ledu tak metr padesát dlouhého a říkám šéfe, hele, mám v ruce Damoklův meč, načež mi řek, že to nemusím nikomu ukazovat. Ono ale stačí málo v případě námrazy a nezbavíte se jí do přistání, je tam totiž jiný způsob aerodynamického obtékání křídel - přistávat o 20-30 km větší rychlostí a jde to.

Ta druhá necnost u L-29R byla, že on byl oproti běžnému delfínku těžší, ale motor byl stejný a v případě horkých letních teplot stoupal pomalu. Když si vzpomenu na cvičení na letišti Pacov, naše záložní letiště, krátká dráha a za tím byl les, tak jsem ho musel v pár metrech doslova přeskakovat. Co se katastrof týče, byla jen jedna na L-29R. Při záletu se při prudkém klesání na maximální rychlosti to křídlo utrhlo. Zkoumali to ve výrobním závodě, výsledek nevím, ale stálo to dva životy (31.7.1977, Blovice, Plzeň, Aero L-29R, † mjr. Oldřich Pyš, † ppor. Josef Palla, pozn.red)

Raději k těm veselejším vzpomínkám z Plzně. Na první let na L-29R jsem šel s jistým nadpraporčíkem Hášou a dostal jsem nácvik pilotáže na malé výšce 100-300 metrů vysoko. Po přidělení zony mu říkám, že si uděláme turistický výlet po hradech a zámcích. Samo, že jsem mluvil jen do interkomu. Takže první byl hrad Radyně, kousek od Plzně, byl jsem tam pěšo před týdnem na nějakých rytířských a šavlovejch utkáních tak průlet, tak 30 metrů vysoko. Potom byl zámek Kozel, vevnitř pěknej, já jsem si tam ten průlet zopakoval a Hášovi říkám, že se podívám nad Nepomuk, kde tam je ten zámek Zelená Hora a jestli tam na kostele ještě mají tu gulu, jak se o tom bavili Terazky s kefalínem. Ono je to vidět i při té rychlosti cca. 500-600km, že ta gula tam eště je. Háša mi říká, jestli se na to mladej už nechceš vysrat, říkám, že už stejně nemáme palivo, tak frčíme domů. Večer jsem ho pozval do hospody, tak jsme můj první let na erce trochu zapili...

Příště vám napíšu něco o mém dalším typu MiGu-21R, ale abych to nebyl já, tak nakonec nesmí chybět vtip, dost morbidní, ale kdysi mi ho říkal sám velitel letectva, můj soused. Víte kdo z francouzskejch pilotů má největší počet sestřelených Němců? Tak mu říkám poctivě, že Karel Closterman na Tempestu, a to 33 air victories. Pleteš se, nejvíc má....(redakce se omlouvá za nezveřejnění opravdu morbidní části autorova příspěvku)

Luděk Zita   profil autora

Další zdroje:

Letecké nehody vojenských strojů ČR

Internetový technický magazín

Foto:

Luděk Zita, Ivan Procházka

Aero L-29 Delfín

Aero L-29 Delfín je dvousedadlový celokovový středoplošník s příďovým podvozkem. 
V 50-tých letech vzniká potřeba nového cvičného a školního proudového stroje pro výcvik pilotů proudových stíhacích letadel. V rámci socialistických států byla v roce 1961 vypsána soutěž na takovýto typ letadla. Tuto soutěž vyhrál právě L-29 Delfín (zvítězil nad polským TS-11 Iskra a sovětským Jak-30). 
Prototyp XL-29 OK-70 vzlétl 5.4.1959 ještě s britským motorem Bristol Siddeley Viper Mk.20 (vývoj českého motoru M-701 ještě nebyl ukončen - byl namontován až v červenci 1960). 
Největší dodávky šly do Sovětského svazu, ale létal ve většině státu socialistického bloku ale i jinde (např. v Maďarsku, Bulharsku, NDR, Sýrii, Indonésii, Egyptě, Nigérii, Vietnamu, Ugandě). Létal s různou podvěšenou výzbrojí - raketomety, osvětlovací pumy, kulomety v kontejnerech. Část sloužila po úpravě jako fotoprůzkumné letouny (byl však nadměrně namáhán drak letounu lety v malých výškách). 
Celkem bylo vyrobeno 3 665 letounů (1 943 v Aeru Vodochody a 1 722 v Letu Kunovice). 

VERZE: 

XL-29.....prototypy 
L-29.....  základní verze 
L-29A.....akrobatická jednomístná verze 
L-29R.....fotoprůzkumná verze - v přední části pod podlahou instalovány fotografické kamery, posunuty závěsníky v křídle, na konci křídla přídavné nádrže, zadní prostor upraven pro operátora fotografických kamer 
L-29RS...verze L-29R předělaná na pokračovací jednomístný letoun - demontovány kamery, zadní sedačka, koncové přídavné nádrže 

  TECHNICKÁ DATA              L-29         L-29R       L-29RS       L-29A


   Rozpětí (m)                         10,29       10,60      10,29         10,29
   Délka (m)                            10,81       10,81      10,81         10,81
   Výška (m)                            3,126       3,126      3,126         3,126
   Hmotnosti: prázdná (kg)        2364        2500       2320          2000
                  vzletová (kg)          3324        3500                        2600
   Tah motoru (kN)                    8,73         8,73        8,73          8,73
   Maximální rychlost (km/h)      610         575                         635
   Maximální dolet (km)             680         500-670
                                                v 5 000m  v 1 000m
   Dostup (m)                           10 900      10 000                    13 400 

Každé úterý uveřejňujeme na stránkách leteckého magazínu flyMag Vaše příběhy, povídání ze světa létání. Máte i Vy co říct jiným? Jednoduše nám napište

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Odpovědět

Datum : 12.11.2010 20:40, Vložil : Radim

Jo, kdysi jsem ten vtip slyšel, odpovědí je Christian Marty. To už se vygůůůglit dá. Jen podotknu, že vtip vůči němu není fér

Vtip

Odpovědět

Datum : 03.11.2010 08:59, Vložil : Redakce

Chápu, že nedopovězený vtip je velmi nepovedená věc. Komu ale Ludvův vtip dopovím, pochopí, proč jsme ho nezveřejnili. Nešlo o cenzuru, ale o nějaké dodržení hranice etiky, přes kterou na stránkách nejde jít. Na vyžádání, neveřejnou cestou, Ludvův vtip zašlu celý. Díky vám všem za přízeň! Franta, flyMag. Email - sajfrt@flymag.cz

Co je?

Odpovědět

Datum : 03.11.2010 00:07, Vložil : Petr

Františku, koukej nám to dopovědět!Konečně zajímavej článek a zůstane bez pointy.....

Odpovědět

Datum : 02.11.2010 23:27, Vložil : Lítač

ale no tak pánové, s tím vtipem jste mě nepotěšili! Jednou jsem pronesl, že až flymag získá svého Honzu Jurka, bude se dát považovat za stejně důstoný web jako jeden velmi podobný. Jak to tak vypadá, nejsme od toho daleko, ale touto cenzurou si moc nepolepšíte :-) (samozřejmě byla pošramocena moje ješitnost, když sem si nebyl schopen vtip ani "vygooglit" :-D ), však dnes už exitují věci, že pokud je text krapet nevhodný, dá se mu stejná barva jako je barva pozadí, tím pádem se objeví, když se označí myší. A bude zajištěno, že si ho přečte opravdu jen ten/ ta, kdo chce. Kvalita článku je jako vždy super, není totiž nic hezčího než to vidět takhle krásně z první ruky, podpořeno autorovým vtipem a optimismem při vypravování. Úterý je den, kdy mám neskutečně dlouho školu, ale Vy mi pane Zita ten den opavdu moc zpříjemníte! Jen tak dál a moc děkuji

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka