Létání na letovém simulátoru ATR 42

21.12.2009

Letové trenažéry jsou v 21. století naprostou samozřejmostí a setká se s nimi během svého výcviku téměř každý pilot. Simulátory mají hned celou řadu výhod a mezi ty hlavní patří zejména ekonomika a efektivita výcviku. Piloti se s nimi poprvé seznamují během výcviku létání podle přístrojů, Instrument Flying Rules – IFR. Pokud se rozhodnou pro profesionální dráhu dopravního pilota, budou se s letovými simulátory setkávat pravidelně. Nejprve je bude během přijímacího řízení čekat přezkoušení na letovém simulátoru. Nežli ovšem mohou usednout do cockpitu dopravního letadla musejí absolvovat výcvik pro získání typové kvalifikace, který se celý létá na letovém simulátoru. Závěrečnou částí typové kvalifikace je přezkoušení z nouzových postupů na simulátoru a tzv. Base Training, který obnáší šest letů a přistání po okruhu na skutečném letounu. Tím ovšem kontakt již vycvičených dopravních pilotů s letovými simulátory nekončí. Budou se s nimi i nadále často setkávat při zvyšování svých kvalifikací a periodických přezkoušení tzv. Recurrent Training.

Moje zkušenost s letovými simulátory začala během výcviku přístrojové kvalifikace Instrument Rating – IR(A). V letecké škole Flying Academy jsem měl na výběr hned několik variant, jak tuto kvalifikaci získat. V zásadě jsou dně možnosti, buď celou osnovu výcviku IR(A) létáte na IFR letadle a nebo jednu část osnovy na letovém simulátoru a druhou část na IFR letadle. Nechal jsem si od kamaráda, dopravního pilota, dobře poradit a rozhodl se pro druhou možnost, tedy kombinaci letounu s trenažérem. Prvních 25 hodin osnovy jsem tedy létal na letovém simulátoru certifikovaném jako Flight Navigation Procedure Training (FNPT II). Zbylých 25 hodin jsem létal na letounu vybaveném podle pravidel IFR. Letecká škola Flying Academy nabízí pro výcvik na simulátoru typu FNPT II hned několik možností. V zásadě se jedná buď o tzv. fixed based nebo full motion simulátory. Oba tyto druhy mají své výhody. Pokud pilot žádnou zkušenost s letovým simulátorem nemá, tak je určitě vhodné nechat si dobře poradit pro který typ trenažéru FNPT II se rozhodnout. Nakonec je to Váš výcvik a Vaše peníze.

Simulátory jsem si byl za plného provozu prohlédnout a také na vlastní kůži vyzkoušet. Nejvíce mě z nabídky trenažérů FNPT II nadchnul simulátor letounu ATR 42. Už samotná prohlídka tamějšího výcvikového střediska stojí za to. Uspořádání a vybavení pilotního cockpitu se nejvíce podobá „dospělému“ letadlu. Pilotní kabina je věrnou kopií letounu ATR 42. Trenažér je rovněž certifikovaný pro získání kvalifikace Multi Crew Cooperation – MCC.

Instruktor může snadno nastavovat parametry daného letu pomocí dotykového LCD displeje, který je propojený s hlavním počítačem pomocí bezdrátové technologie WI-FI. To je velmi výhodné, protože může sedět vedle Vás jako co-pilot a pomáhat Vám s ovládáním během prvních lekcí. Přitom může přehledně koordinovat Vaši činnost během výcviku a díky dotykového LCD displeje hravě z pravé sedačky nastavovat parametry letu. Na dobré věci si jednoduše pilot rychle zvyká a u tohoto simulátoru to bez pochyby platí.

Velice rádi Vás se simulátorem blíže seznámíme a naučíme létat.

Ing. Milan Kuchař, FI(A)

tel: 776 62 77 79

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka