S Lockheedem na Hawaii

07.10.2010

Sedím na kapitánském v  L 149 Constellation, vnímám tu známou vůni koženky, bakelitu a oleje. Mašina je z roku 1956 po celkové opravě a pro cestovní agenturu vojenského letectva přepravujem jejich příslušníky po ostrovech, tedy hlavně z Honolulu na Hawaii a zpět.

Americké vojenské letectvo provozuje na havajských ostrovech relaxační pobyty pro své příslušníky, kteří prošli leteckými operacemi  v různých částech světa, kde došlo k nějakým konfliktům  Je až s podivem s jakou dávkou nostalgie piloti moderních strojů s námi létají. Téměř všichni se při nástupu chtějí podívat do kokpitu. Ona tedy tahle mašina je luxusně vybavená a hodinka letu zpříjemněna šampaňským a whisky včetně bohatého občerstvení asi láká.

Osazenstvo nastoupeno, vedoucí kabiny hlásí, že je zavřeno. Počasí máme docela pěkné. Dostáváme povolení nahodit motory.  Osmnáctiválce zaduní, dým se rozplývá a pojíždíme na dráhu číslo 4.

Nastavuju data letu, pro autopilota výšku 9000 stop, stoupání 1400 stop, kurs 105. Otvírám žaluzie, ohřívání karburátorů, klapky, nastavení frekvencí rádia a radiokompasu.

Tahle vzletová dráha není moc vhodná pro náš stroj. Přímo proti nám se tyčí hory do výše cca 2000 stop a to tak blízko, že na převýšení nemáme. Moderní trysková banda to bez problému přehoupne. Tak jdem na to. Trimr na plus 15 plný plyn a už se zvedáme. Vlevo je vidět perlový záliv i s památníkem japonského útoku v roce 1941 a ukotvená válečná loď Misouri jako museum, vpravo se tyčí mrakodrapy Honolulu. Po minutě točíme do prava, vyhýbáme se horám a taky městu, které necháváme po pravé straně. Další dřinu a starosti nechávám na autopilotovi za mírného dohledu.

Čeká nás 150 mil na letiště Kona Intl. Díky naší výšce bude krásně vidět na všechny ostrovy , které jsou sice pořád na levé straně, ale na zpáteční straně se to vymění.

Máme nastoupáno, upravíme otáčky motorů, žaluzie, zkontrolujeme všechny údaje o motorech.a ostatních systémech. Teprve pak je oddych. Ten ale trvá jen chvilku a už připravujeme přistání. Info služba letiště Kona nám dává informace o počasí a dráze v používání. Pohledem na levo vidíme v azurové modři ostrovy s bílou krajkou mořského příboje a taky je čas na tradiční kávičku. Letíme v pohodičce, sem tam mráček, v naší výšce žádný provoz, motory pobrukují.

Tak 40 mil před námi se začíná vynořovat ostrov Hawaii díky hoře Mauna Kea která je vysoká přes 12000 stop a je na ní největší astronomická observatoř. Ladím na radiu frekvenci letiště Kona a frekvenci systému ILS, která nás povede na přistání i když je krásná viditelnost. Prostě to nechám na autopilotovi do poslední chvíle.  Zahajuji pozvolný sestup na 3000 stop, sleduju teploty motorů proto, že ony se rádi při prudkém ochlazení zakuckají a dokonce zhasnou. Radši dám malé klapky a trochu více otáček. Ostrov je už v plné kráse, točíme na 170 ve směru dráhy, zapínám ILS a ono nás krásně vede přímo na dráhu. Na osmé míli přistávací světla, rychlost na 110 Kts, podvozek, plné klapky a tak to budeme držet až k zemi. Ve 200 stopách vypínám autopilota, ubírám plyn a podrovnávám. Krásně kloužeme až na dotyk. Vzadu se určitě ozval potlesk jak je zvykem při vydařeném letu a přistání. Zajíždíme na parkovací místo, vypínáme motory a přístroje. Cestující se při průchodu kolem kabiny loučí a děkují.

Tak s trochou fantazie, vědomostí a počítačem se takto dá prožít docela pěkná chvíle. No řekněte, není to paráda.

 

Stopa 0,305m, kts-knots 1,853km/hod

Simulátor FS 2004

Zdeněk Tichý,  stár 66 let

Jak daleká je cesta od virtuality k realitě?

 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka