Martin Šonka v sérii Red Bull Air Race - Díl II., Perth, Austrálie

18.04.2010

Druhou zastávkou Martina Šonky na cestě se skupinkou vzdušných pilotů F1 bylo australské město Perth. Z tohoto města, založeného roku 1829 Jamesem Stirlingem, jako centrum osadnické kolonie Swan River (Labutí řeka), přinášíme informace o přípravě Racing teamu č.8 na závod a o závodě samotném, který se odehrával 17.-18.dubna. Tabulky s oficiálními výsledky jednotlivých pilotů můžete zhlédnout na konci článku (pro nedočkavé).

Jednou z velmi příjemných věcí, které team Martina Šonky pro maximální informovanost svých fanoušků vytvořil, bylo natáčení zpravodajských šotů v podání hlavního kameramana, team koordinátora - Pepy Šonky. Celý tým se postupně sešel týden před závodem v Austrálii ve městě Jandakot (kromě bří Šonků také nenahraditelný mechanik - Gordon New). Letadlo a všechno nářadí bylo dopraveno z Abu Dhabí na Jandakot Airport do Hangaru 6 a bylo nutné ho do konce týdne dát dohromady, připravit na závody. To se také povedlo a DUO-Š mohlo natočit první dokumentární záběry: 

 

Počasí bohužel přípravě moc nepřálo a déšť kazil celkově příjemné prostředí australského podnebí. Do úterního večera 13.dubna se povedlo Martinovi provést dva kalibrační lety, při kterých nebylo zjištěno nic, co by kromě počasí nějak výrazně kazilo hladký průběh příprav.

 

Po středečním slavnostním otevření závodního letiště v Langley Parku vedle Swan River provedl Martin ještě další kalibrační let, při kterém zjistil únik oleje. Mechanikovi teamu začala "night show", jejímž výsledkem měl být letoun připravený na čtvrteční, plánované tréningové lety. Nikdo v tu chvíli netušil, že čtvrteční trénink poznačí velmi nepříjemná událost druhého nováčka soutěže, Brazilce Adilsona Kindlemanna. Ten neustál jeden z obratů a jeho letadlo "zaparkovalo" přímo do vody. Bylo obrovským štěstím, že se Adilsonovi nic nestalo. Z vody byl téměř okamžitě vytažen záchranářským týmem a odvezen do nemocnice na pozorování. Bylo jasné, že závodu se druhý nováček série nezúčastní. V pátek 16. dubna byly na pořadu dne celkem tři měřené tréninkové lety.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den před kvalifikačním závodem se objevil problém. Byl zaznamenán nižší tlak oleje. Podle slov Pepy Šonky nebyl čas na nějaké velké věci. "Co se tyce motoru, tak sme vymenili olejovy filtr a olej, jelikoz ve filtru jsme nasli drobny casti kovu. Tlak se zlepsil, ale drobny kovovy castecky jsou v oleji porad. Jelikoz neni cas rozebrat motor a podivat se, kde je problem, menime olej a cistime filtr, uvidime, co to udela...".

V sobotu se letěla kvalifikace. Martin v ní obsadil 14. příčku, která ho posílala do nedělního boje ve skupině WILD CARD, ze které mohli do dalších bojů postoupit ještě dva piloti.

 

 

foto ze sobotního kvalifikačního dne - J.Šonka

Tentokrát se to bohužel nepovedlo a WILD CARD skupina zůstala pro Martina konečnou destinací v závodě v Perthu.

 

Aktualizace:

Martin Šonka skončil v závodě v Perthu na 14. místě. Přinášíme kompletní výsledky závodu:

Wild Card:

Top 12

Super 8

Final 4

Profil Martina Šonky po dvou závodech série Red Bull Air Race

Martin Šonka se v závodě v Perthu do závěrečných kol neprobojoval. Jeho čtrnácté místo ale může být zklamáním jen pro ty, kdo neví, jak náročná tato soutěž je. Pořadatelé soutěže vědí velice dobře, proč dávají každému nováčkovi celou jednu sezónu na rozkoukání, bez zbytečného vytváření tlaku na zvyšování výkonnosti. Vypracování návyků nějaký čas zabere. Z tohoto pohledu pracuje Martin Šonka naprosto bez výtek. Pracuje na sobě, zvyká si na specifické prostředí závodů, piluje pilotní dovednost v těchto podmínkách. V rámci současných technologických možností nového teamu se dá po dvou závodech probíhající sezóny směle konstatovat, že Martin Šonka podává stabilní a vyrovnaný výkon. Na základě postupně přibývajících zkušeností se dá celkem s jistotou předpokládat zlepšování výkonnostních výsledků. Jestli to přijde již v dalším závodě, který bude 8.-9.května v Rio de Janeiro v Brazílii, nebo v nějakém pozdějším závodě, není až tak moc důležité. Jedno je jisté. Určitě to není důležitější, než kosti hezky pohromadě v těle a v hlavě jasno, přehledno a rozvážno.

O pádu druhého nováčka soutěže, Adilsona Kindlemanna, do vody se zatím nějak moc věcí neřešilo (alespoň v okolí Zábřehu na Moravě, kde sídlí redakce :-D), ale mým soukromým názorem je, že tohoto brazilského pilota již v závodech neuvidíme. Příčiny havárie, která se naštěstí obešla bez následků, jsou velmi vážného charakteru (ztráta kontroly nad letounem) a dost znatelně se rozcházejí se striktně dodržovanými pravidly soutěže. V té je nejvyšší důraz kladen na bezpečnost prováděných prvků pilotáže. Adilson Kindlemann je možná sympatický pilot, který má před sebou ještě mnoho let úspěchů v leteckém akrobatickém světě, ale právě u něj se projevila jakási nevyrovnanost, tak potřebná v této soutěži. Brazilec evidentně neustál svou roli nováčka a pravděpodobně přecenil své síly. Podobná selhání by se měla nekompromisně trestat povinným odchodem ze soutěže. Když si uvědomíme, že několik málo závodů se nelétá nad vodní hladinou, ale také nad zemí (např. EuroSpeedway Lausitz, Německo 2010), je otázkou času, až pořadatele někdo nařkne, že nelákají návštěvníky na mistrovskou pilotní dovednost, ale na něčí tragickou chybu. Pochybuji docela vážně, že série Red Bull Air Race by o podobně známou pověst stála...

Je velmi dobrou zprávou, že tato nehoda byla teprve první od vzniku soutěže před sedmi lety. Je vynikající zprávou, že se při ní Adilson nezranil. Bylo by ale nejspíš vhodné si vzpomínku na Adilsonův poslední let v soutěži zachovat takovou, jakou je nyní. Bez zranění a se šťastným koncem. 

Porovnání výkonů dvou nováčků letošní sezony mi vyšlo jednoznačně pro Martina Šonku. Sázím na stabilitu podaných výkonů, rozvahu a pilotní dovednost. Ani jedno mi u něj neschází. Myslím, že letos máme dobře zaseto...

Zdroj: Oficiální výsledky Red Bull Air Race,   Martin-Šonka.cz,   foto, video J.Šonka

Otázky pro Martina Šonku můžete směřovat sem - www.flymag.cz

 

V posledních dnech se upřesňovaly poslední detaily plánovaných hromadných zájezdů na závody v Maďarsku (19.-20.8) a Německu (7.-8.8). Evidovaným zájemcům budeme nabídku rozesílat na jimi zaslané kontaktní adresy. Bude se jednat hlavně o dvoudenní autobusové zájezdy s ubytováním. Účastníkům zájezdu se bude vytvářet speciální program. Závod v Německu je zpoplatněn vstupenkou do areálu EuroSpeedway Lausitz. V žádosti o informace pište počet zájemců a místo odjezdu (Praha/Brno).

Redakce organizuje také individuální letecké cesty malými letadly, zapůjčení letadel a cesty s instruktorem do místa závodů. Bližší informace na redakce@flymag.cz

flyMag-FS

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka