Martin Šonka poprvé startoval v závodě série Red Bull Air Race 2010 v Abu Dhabi

26.03.2010

26.března byl pátek a kromě toho, že se po dlouhé zimě v Česku konečně oteplilo a ti, pro které je létání významnou součástí života, začínají s dlouho očekávanou jiskrou v oku vytahovat své letadla z hangárů, tak se toho dne nic až tak vyjímečně zajímavého nestalo. Pokud byste se ale přenesli o nějakých 4500 kilometrů jihovýchodně do města Abu Dhabi, byla téměř stoprocentní jistota, že byste si mysleli něco úplně jiného. Každý, kdo má k létání nějaký vztah, nebo se o létání jakkoliv zajímá, slavil by v pátek v Abu Dhabi velký svátek. Startovala zde totiž kvalifikace prvního ze závodů Red Bull Air Race 2010 (RBAR 2010), ve které poprvé v historii startuje český pilot - Martin Šonka. Tento den se zapíše účastí Martina Šonky v závodech vzdušných pilotů F1 do dějin českého letectví jako jeden z jeho nejvýznamnějších svátků. Specifickou perličkou při oslavách tohoto leteckého klání je, že jeho hlavní aktér Martin Šonka v tento den slavil své třicáté druhé narozeniny...

Martin Šonka, který teprve před nedávnem v Anglii získal od bývalého pilota RBAR svůj závodní speciál EDGE 540, přijel do Abu Dhabi již 16. března, aby se na svůj první závod série připravil co nejlépe. Jeho závodní monopost s číslem 8 se ve složení team koordinátora Josefa Šonky a mechanika teamu Gordona New pustil do aktivní přípravy k prvnímu závodu letošní sezóny. Poté, co bylo z Anglie dovezeno letadlo, bylo potřeba ho složit, seřídit a namontovat do něho několik různých zařízení, které technologicky doplňují závody světové série Red Bull Air Race. Musely se namontovat záznamová zařízení pro kontrolu dráhy letadla při závodech, kamery snímající let z různých pozic a řadu dalších přístrojů podle striktně dodržovaných pravidel soutěže.

Jedno z hlavních pravidel zní, že letoun nesmí být lehčí než 540 kg. Zároveň ale každý kilogram přes tuto hranici snižuje výkon letounu. Toto pravidlo začalo velmi brzy teamu dělat vrásky na čele. Přidání každého dalšího zařízení do letadla jeho hmotnost samozřejmě zvyšuje, chvílemi bylo velmi těžké najít řešení na odlehčení letadla bez nutnosti odřezat ocasní plochu... Mechanik teamu Gordon New se do své práce pustil s plným nasazením a po různých úpravách, jako například odstranění částí kabeláže v letadle, dosáhl nakonec kýženého cíle - snížení hmotnosti letadla na povolenou hranici. Hned po prvním letu v Abu Dhabi (22.3) se objevil únik oleje z motoru, Gordon opět dostal možnost ukázat, jak daleko může dosáhnout souznění mechanické virtuozity s motorovou částí letadla. Únik oleje byl ošetřen a letadlu nic nebránilo poprat se s pylony. Kdyby ovšem nebylo Murphyho. I když, nebylo li by Murphyho, zákony schválnosti by určitě popsal někdo jiný, protože jejich platnost je tak jasně prokazatelným úkazem, že bez nich by se lidé na světě samou radostí asi zbláznili. Martina začalo následně v letadle zlobit smoke oil čerpadlo (vypouští dým, který vidíme při závodech za letadlem v dráze jeho letu). Odešlo během jednoho tréninkového letu, takže to přestalo kouřit a Martin za to dostal sekundu penalizaci. Po namontování náhradního se čerpadlo pokazilo hned při testu na zemi. Použilo se tedy další, ale to je mnohem těžší než to původní a čerpá mnohem víc oleje. Znamená to, že na let musí vozit o několik litrů oleje víc, aby vydrželo kouřit celou trať. Jsou to ale kila navíc a to znamená handicap. 

Hlavní náplní týmu byla samozřejmě příprava na kvalifikaci a závod samotný. To obnáší testovací lety a následné ladění problémů, které se během těchto testovacích letů vyskytnou. Zlaté české ručičky anglického mechanika s jihoafrickými kořeny si s těmito problémy musí vždy poradit. Takže team ladil letadlo a Martin si zvykal jak na letadlo, tak na létání mezi pylony na čas. Mezi jednotlivými lety se Martin věnuje také médiím. Pózuje před kamerami a fotoaparáty, odpovídá zvídavým novinářům z celého světa na otázky. Organizačním týmem Red Bullu je vše je od začátku přesně na minutu zorganizováno. Na každý den Martin dostává rozvrh s přesností na minuty, každý pilot má ve vzduchu přesně daný časový interval. Všichni soutěžící bydlí se svými teamy ve stejném hotelu, který Red Bull zabezpečil. Všichni jsou také na jednom letišti, hangáry jsou vedle sebe. Kdo nechce, aby na jeho stroj, či úpravu jeho stroje bylo vidět, hangár zavře.

K vizuálním zajímavostem, které v letošním ročníku závodů stojí za zmínku, patří určitě speciální úprava MXS-R Nigela Lamba s poměrně velkými winglety (konce křídel). Hannes Arch má úplně nový Edge 540, postavený speciálně pro Air Race. Pozadu s úpravami nezůstal se svým Edge 540 ani Nicolas Ivanoff. Celé letadlo má nově spočítané, má postavené všechny nové kryty. Zajímavostí je zcela nové vyvedení výfuků do stran trupu. Martin Šonka se sbližuje se svým Edge 540 poměrně krátkou dobu. Přesto má z jeho letových vlastností výborný pocit a cítí, že po doladění všech technických náležitostí se bude moci plně koncentrovat na jejich maximální využití. Můžeme si přát, aby se tak stalo co nejdříve a Martin nás svými výsledky začal překvapovat i jako nováček mezi zkušenými matadory ještě třeba v průběhu letošní série závodů. Samotný fantastický úspěch nominace českého pilota do nejtěžších akrobatických závodů na světě by tak byl velmi příjemně umocněn a favoritům soutěže, jako jsou piloti Hannes Arch a loňský vítěz série Paul Bonhomme, by tak vyrostl na vzdušné dráze zdatný protivník odkojený modrou oblohou v Česku.

Dráha závodu v Abu Dhabi

Průběžné výsledky Martina Šonky v tréningových letech

22.března - Martin provedl v Abu Dhabi svůj první let. Trval zhruba 15 minut. Po přistání byl objeven únik oleje

23.března - Martin provedl celkem 4 lety. 3 lety, při kterých měl poprvé možnost létat mezi pylony a některý z pylonů případně sestřelit (přeříznout). Svou možnost při svém druhém letu využil a rozšířil svou sbírku zkušeností o unikátní prvek. jeden let byl testovací, kdy se kontrolovala funkčnost kamer a dalších zařízení zabudovaných v letadle. 

24. a 25. března piloti závodních monopostů mohli nalétat každý celkem 4 tréningové lety (minimálně 2), při kterých prolétávali sestavenou závodní dráhou. Jsou přitom hodnoceni stejně, jako by to byl závod, nebo kvalifikace. Výsledky jsou pro piloty orientačním vodítkem na vylepšení techniky průletů mezi pylony, pro mechaniky pomocníkem k dolaďování motoru a všech dalších vlastností závodních speciálů. 

První trénink 24.3 dopadl dobře, Martin skončil na 10. místě a pylonů se ani nedotknul. Jediná penalizace (+1s), byla za nedostatečný výkon kouřového zařízení. Martinovi totiž těsně před koncem došel kouřový olej, který se v horkých výfukových plynech mění na dým.

Druhý tréning 24.3 dopadl o něco hůř, bylo z toho nevděčné 13. místo. Martin získal tři sekundy penalizaci (+2s za nepřesný nožový let a znovu +1s za kouř).

Třetí tréning 25.3 - 14. místo

Čtvrtý tréning 25.3 - 13 místo. Martin dostal celkem 5 trestných sekund.  (celkem +4s za nepřesné průlety bránou a +1s za kouř)

Martin Šonka s Edge 540 - tréningový let z 25.března

Závodní tým č.8 se v pátek 26.března postaví na start kvalifikace, ve které již bude záležet na pořadí pilotů v cíli.  V den kvalifikace každý pilot absolvuje trať dvakrát. Počítá se nejrychlejší čas. Prvních 10 pilotů automaticky postupuje do Top 12. Vítěz kvalifikace získává 1 bod do tabulky. V den závodů se nejprve létá divoká karta. Pět nejpomalejších z kvalifikace se opět vydává na trať a z nich dva nejrychlejší doplní Top 12. Divoká karta určuje pořadí na 13. – 15. pozici. Piloti v Top 12 soupeří o pozice v Super 8 a zároveň Top 12 určuje 9. – 12. pozici. Osm nejrychlejších pilotů z Top 12 soupeří o postup do Final 4. Super 8 určuje pořadí na 5. – 8. pozici. Z Final 4 vyhrává ten s nejrychlejším časem a zároveň je určeno pořadí na 1. – 4. pozici. Vítěz závodu získává 12 bodů do tabulky a poslední bodová pozice je 11. místo v závodu (další informace o jednotlivých závodech najdete na stránkách Martina Šonky martin-sonka.cz a na oficiálních stránkách závodů redbullairrace.com)

O průběhu závodu budeme průběžně na tomto místě informovat. Držme Martinu Šonkovi všechny palce!

Konečné pořadí po 2 kolech kvalifikace:

Arch Hannes AUT 365 kph 1:13.33  1:12.78  Q2 1:12.78   0 10,0 g
Lamb Nigel GBR 357 kph 1:15.66  1:14.33  Q2 1:14.33 + 1.55 0 9,5 g
Bonhomme Paul GBR 360 kph 1:14.45  1:19.09  Q1 1:14.45 + 1.67 2 10,4 g
Hall Matt AUS 358 kph 1:16.33  1:15.00  Q2 1:15.00 + 2.22 0 9,9 g
Ivanoff Nicolas FRA 363 kph 1:15.50  1:20.57  Q1 1:15.50 + 2.72 0 8,9 g
Chambliss Kirby USA 362 kph 1:18.18  1:16.21  Q2 1:16.21 + 3.43 0 9,7 g
Goulian Michael USA 356 kph 1:16.52  1:16.43  Q2 1:16.43 + 3.65 0 9,7 g
Muroya Yoshihide JPN 365 kph 1:16.67  1:23.16  Q1 1:16.67 + 3.89 2 10,1 g
Besenyei Peter HUN 366 kph 1:21.00  1:18.22  Q2 1:18.22 + 5.44 0 9,8 g
10  Dolderer Matthias GER 281 kph DSQ    1:18.38  Q2 1:18.38 + 5.60 2 11,2 g
11  Rakhmanin Sergey RUS 349 kph 1:22.71  1:26.28  Q1 1:22.71 + 9.93 6 9,4 g
12  Sonka Martin CZE 354 kph 1:24.30  1:22.89  Q2 1:22.89 + 10.11 0 8,3 g
13  McLeod Pete CAN 364 kph 1:27.67  14  DSQ    Q1 1:27.67 + 14.89 14 10,3 g
14  Kindlemann Adilson BRA 335 kph DSQ    1:38.91  12  Q2 1:38.91 + 26.13 12 8,8 g
15  Maclean Alejandro ESP   DNS    DNS    Q1 DNS    

 

Výkon českého pilota Martina Šonky je po odlétnutí prvních dvou kol kvalifikace odborníky hodnocen jako vyjímečný. Na první pohled by se mohlo zdát, že umístění na dvanáctém místě není nějaký vyjímečný výkon. Při pohledu na výsledkové časy dalších, mnohem zkušenějších pilotů ze série Red Bull Air Race je jasně rozpoznatelný Martinův zcela nepatrný časový odstup od přímého postupového místa - 4,5 sekundy a 10,11 sekundy na vítězství. Pouhými dvěma sekundami penalizace z obou kvalifikačních kol se Martinův výkon ve spodní části tabulky viditelně vyjímá. Martinův první start v kvalifikaci je proto díky těmto skutečnostem hodnocen velmi vysoko. Martin Šonka zcela naplnil ta nejsmělejší očekávání a svým jistým vystoupením potvrdil, že jeho nominace mezi úzkou elitu pilotů bylo určitě správným rozhodnutím. Druhý nováček letošní série, brazilský pilot Adilson Kindlemann, byl v prvním kvalifikačním kole diskvalifikován a ve druhém nasbíral 12 trestných sekund.

Do zítřejšího dne nastoupí Martin Šonka s divokou kartou. Bude spolu s dalšími piloty z umístění na 11 - 15 místě znovu bojovat o možnost zúčastnit se ve výběrové Top12 bojů o Super 8.  V 11:27 (čas v ČR) tak Martina uvidíme znovu na startu vzdušné formule 1. Přineseme vám aktuální informace.

   27.března 2010 

Výsledky - Wild card

Rank Name Nation Int. 1 Int. 2 Int. 3 Time Diff. Pen
1 McLeod Pete CAN   15.33   36.79   54.61 1:16.47    0
2 Maclean Alejandro ESP   18.72   41.12   1:00.42 1:24.96  + 8.49  2
3 Sonka Martin CZE   21.63   44.35   1:04.98 1:39.78  + 23.31  20
4 Kindlemann Adilson BRA   26.37   58.22   1:24.69 1:56.57  + 40.10  28
5 Rakhmanin Sergey RUS   16.95   44.23   1:03.51 DSQ  

 

Celkové výsledky po prvním závodě Abu Dhabi 2010

RANK

PILOT

NAT

SESSION

RUNTIME

POINTS

1

Paul Bonhomme

 GBR

Final 4

1:14.06

12

2

Nigel Lamb

 GBR

Final 4

1:14.92)

10

3

Peter Besenyei

 HUN

Final 4

1:21.18

9

4

Michael Goulian

 USA

Final 4

DNS

8

5

Pete McLeod

 CAN

Super 8

1:20.40

7

6

Kirby Chambliss

 USA

Super 8

DSQ

6

7

Matthias Dolderer

 GER

Super 8

DSQ

5

8

Matt Hall

 AUS

Super 8

DNS

4

9

Nicolas Ivanoff

 FRA

Top 12

1:22.76

3

10

Yoshihide Muroya

 JPN

Top 12

1:23.76

2

11

Hannes Arch

 AUT

Top 12

DSQ

1 + 1

12

Alejandro Maclean

 ESP

Top 12

DNS

0

13

Martin Sonka

Czech Republic CZE

Wild Card

1:39.78

0

14

Adilson Kindlemann

Brazil BRA

Wild Card

1:56.57

0

15

Sergey Rakhmanin

 RUS

Wild Card

DSQ

0

 

Vítr z pouště s malými částečkami písku, jeho často měnící se směr a teplota 40°C , to jsou faktory, které v sobotu rozhodly o umístění jednotlivých závodníků. Nejdříve proběhl rozlet pěti pilotů WILD CARD, z nichž první dva postoupili do TOP 12. V ní bohužel Martin Šonka obsadil třetí, nepostupující místo, když obdržel 20 trestných bodů.

Soutěž poté pokračovala rozletem pilotů z Top 12 o postup do SUPER 8. Následoval rozlet pilotů ze SUPER 8, který určil čtyři finálové piloty do FINAL 4. S nepřízní počasí se poté v nejlépe vyrovnal loňský šampion Paul Bonhomme (čas 1:14.06), těsně následovaný Nigelem Lambem (1:14.92). Třetí místo obsadil Peter Besenyei (1:21.18).

První závod série Red Bull Air Race 2010 ukázal ve svých ztížených povětrnostních podmínkách na nesmírně důležitou potřebu pilotů být se svým letounem tzv. sžití a zalétaní. V závodě plném zvratů neuspěli přes významnou technickou a finanční podporu i takoví borci, jako Hannes Arch, který byl vyloučen pro provedení nebezpečného prvku pilotáže. Pro český Racing team 8 dopadl závod vzhledem k dosaženým časům z páteční kvalifikace poměrně velmi úspěšně. Sobotní rozlet WILD CARD sice Martina Šonku mezi TOP 12 neposlal, ale celkově první závod série přinesl teamu značné množství zkušeností, které bude moci využít v dalších kolech série závodů. V průběhu dalších měsíců bude mít Martin Šonka určitě více možností pro kvalitní přípravu, nežli tomu bylo v období před prvním závodem (koupě a příprava letounu, skládání realizačního týmu, atd.). Tento handicap se snad povede Martinovi co nejdříve dohonit. Svými precizně technicky prováděnými prvky z páteční kvalifikace s minimální časovou ztrátou na ostřílené matadory soutěže, přes minimální nálet a zkušenosti s novým letadlem se dá podobný předpoklad celkem s jistotou očekávat. Nejspíš to ještě nebude v Perthu 17.-18.dubna 2010 v Austráliii, ale kdo ví, co se bude na Red Bull obloze odehrávat v létě, kdy nám Martin Šonka se svým Racing teamem 8 ukáže nově nabyté zkušenosti v praxi v Německu a Maďarsku...? Návštěva těchto nám dostupných destinací bude jistě úžasným zážitkem!

flyMag-FS, foto J.Šonka, redbullairrace.com

Víte, že do Maďarska a Do Německa budeme připravovat speciální autobusové zájezdy? Napište nám pro zaslání bližších informací na redakce@flymag.cz

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Odpovědět

Datum : 08.04.2010 16:36, Vložil : TM

Hezký den, tak jenom na okraj: - Musely (musela - koncovka pro ženský rod v množném čísle, podmětem je zařízení) se namontovat záznamová zařízení pro kontrolu dráhy letadla při závodech, kamery snímající let z různých pozic a řadu (řada) dalších přístrojů podle striktně dodržovaných pravidel soutěže. - Hned po prvním letu v Abu Dhabi (22.3) se objevil únik oleje z motoru... (po 3 jako měsíci chybí tečka)... A jsou tam další...Možná by stačilo, znovu a v klidu si to přečíst.

Pravopisné chyby

Odpovědět

Datum : 07.04.2010 20:43, Vložil : Autor

Vážený TM. Uvítám Vaši konkrétní analýzu chyb z článku. Tu hromadu pravopisných chyb, čárek a teček jsem ochotný červeně označit a zveřejnit. Budu se tak kát za své případné chyby. Postavím se k tomu přímo jako chlap. Autor

oprava chyb podruhé

Odpovědět

Datum : 07.04.2010 17:44, Vložil : TM

Přeji ještě jednou hezký den. Mohl by autor článku opravit pravopisné chyby? Musím říct, že je to hodně smutný....

oprava chyb

Odpovědět

Datum : 01.04.2010 16:50, Vložil : TM

Máte tam spoustu pravopisných chyb, hlavně různé čárky v souvětích a tečky. Opravte si to...Děkuju a přeju další hezký článek z RBAR 2010.

re:monopost

Odpovědět

Datum : 29.03.2010 05:50, Vložil : Autor

Bez toho, abych se koukal někam do naučného slovníku jsem začal používat slovo "monopost" ve spojení s realizačním týmem pilota RBAR - vzdušné F1. Po připomínce JBr jsem si na wikipedii našel, že MONOPOST zanmená "jednomístný sportovní automobil s otevřenou kabinou a nekrytými koly". Což Edge Martina Šonky jistě není... Vrhnu se tedy do dalších článků náležitě poučen, s nesmírnou touhou obohatit čtenáře obsahem článků bez podobných pitomostí :-). Franta flyMag

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka