letecký magazín
20.03.2010
Hned v prvních březnových dnech zamířil celý realizační tým Martina Šonky na setkání do Binfieldu v Anglii. Nejdříve ze všeho se musel po designových úpravách složit EDGE 540, aby se mohly zahájit testovací lety na letišti ve Wycombe. Za intenzivní spolupráce s mechanikem týmu Gordonem New byl závodní speciál 4. března nachystán k prvním testovacím letům. Z této přípravné fáze vám přinášíme obrazovou reportáž, přikládáme první pocity z letů Martina Šonky a již dříve slíbené technické parametry letadla EDGE 540...
Martin bude v sezóně 2010 létat na letounu EDGE 540, který získal od Mikea Mangolda. Ten Red Bull Air Race loni opustil.
Typ |
Edge 540 |
Výrobce |
Zivko Aeronautics, Inc. |
Sedadel |
1 |
Délka trupu |
6,30 m |
Rozpětí |
7,48 m |
Výška |
2,80 m |
Hmotnost |
550 kg |
Maximální rychlost |
402 km/h |
Roll Rate |
395°/s |
Maximální přetížení |
±12 G |
Motor |
Lycoming AEIO 540 EXP |
Výkon |
340 HP |
Profil křídla |
symetrický |
Vrtule |
Hartzell 3-Blade Composite |
Technický popis EDGE 540 najdete na stránkách Martina Šonky www.martin-sonka.cz
Poté, co bylo letadlo po designérských úpravách složeno, mohlo začít testování.
Bez vrtule by to nešlo...
So what? Take him up?
Tak ještě zapnout a jdeme na to...
Ano, jasně, rozumím,...
Vše se musí při testovacích letech pečlivě sledovat a průběžně nahlašovat údaje rádiem dolů. Mechanikova práce je složité hodinářské umění.
Are You ready?
Zahřejeme motor...
Popojedeme...
Pár vteřin dělí Martina Šonku od prvního testovacího letu v závodní sezóně 2010
Houstone, tady Martin Šonka, jdu nahoru...
Snažili jsme se od Martina Šonky získat jeho bezprostřední dojmy z pilotování EDGE 540. Přinášíme je tak, jak v průběhu několika dní přicházely:
"Je to super éro. Strašně rychlý a obratný a akceleruje neskutečně."
"Suchoj je Suchoj, ale tohle je prostě raketa. Je to speciál pro max rychlost a když přidáš, je to jako by tě někdo kopnul do zad."
"Mám to vyladěný tak, aby i při maximální rychlosti byly minimální síly v řízení, abych mohl dát plnou výchylku během okamžiku"
"Je strašně příjemný na řízení. Na to, co to umí, je strasně poslušný."
"Cesta do Anglie byla nutná a dopadla výborně, protože stoprocentně vyšlo počasí, takže jsem s letadlem něco nalétal a začínám se v něm už zabydlovat. Vyzkoušel jsem si co umí, takže v Emirátech už budu řešit jenom pylony. Problém byl pouze při zkoušce čerpadla pro smoke system. To je čerpadlo, který do výfuku vstřikuje parafín, aby to kouřilo a zjistili jsme, že nepumpuje tolik, kolik musí podle technických regulí, takže budu muset ještě narychlo shánět nový čerpadlo. Jinak letadlo je fakt neskutečný, zážitek mám z toho jak snese v utažený zatáčce a že u toho strácí minimum energie a drží rychlost. Je fakt super..."
Letadlo se ve středu 10. března nakládalo do kontejneru společně s Nigelem Lambem. Odtud zamíří přímo do Abu Dhabi, kam 16. března zamíří i Martin Šonka. Tam již začne ostrý tréning před prvním závodem série Red Bull Air Race. Držíme Martinovi palce a přineseme další aktuální informace!
flyMag-FS, foto J.Šonka
Zeptejte se Martina Šonky na to co vás zajímá...
Vytisknout článek Přeposlat článek
Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.