Avia vyráběla stíhací a dopravní letadla i auta, nyní ale živoří

11.09.2019

Praha (ČTK) - Pražská továrna Avia se během století existence proslavila nejprve jako výrobce letadel, meziválečnému Československu dala například nejvýkonnější stíhačku B-534. Za komunistického režimu ale tvořila hlavní náplň činnosti produkce nákladních vozů, zejména modrých "saviemů" ve francouzské licenci. Její osud se zkomplikoval po listopadu 1989, kdy jen s obtížemi čelila přílivu zahraniční konkurence, nyní kdysi slavná značka spíše přežívá a čeká na nový impulz.

Společnost Avia byla založena 12. září 1919 v pražských Vysočanech jako jedna ze tří leteckých továren v čerstvě zrozené republice, jejími konkurenty byly ve stejné době vzniklé Aero a Letov. Firma s leteckým názvem, u jejíhož zrodu stáli mimo jiné nadaní konstruktéři Pavel Beneš a Miroslav Hajn (odtud typová označení letadel BH), původně sídlila ve Vysočanech, nedaleko kbelského letiště, kde se také zrodily první úspěšné typy, například jednoplošník Avia BH-3.



Mezi válkami Avia, od roku 1929 patřící do koncernu Škoda, vyráběla (od začátku 30. let v nové továrně v Letňanech) poměrně úspěšné stíhačky, dopravní letadla nebo licenční bombardéry. Největší slávy dosáhl akrobatický speciál Avia B-122, se kterým získali českoslovenští piloti mj. stříbro a bronz na olympiádě v Berlíně 1936, a pak Avia B-534. Tato nejlepší čs. stíhačka ale přes elegantní vzhled jako dvouplošník nemohla konkurovat moderním německým messerschmittům.

Nadějný jednoplošník Avia B-135 už přišel příliš pozdě, na prahu okupace. Za války se v továrně vyráběly třeba letecké motory. Letecká výroba pokračovala i po osvobození, kdy v Letňanech vznikly Avie S-199 (Messerschmitt Bf 109G s nepříliš vhodným motorem z bombardéru), které výrazně pomohly Izraeli za první války s arabskými sousedy, nebo malá série proudových Avií S-92 (kopie Messerschmittu Me 262). Po roce 1948 ale Avia o letecký program postupně přišla.



Labutí písní se stala licenční výroba sovětských typů, včetně dopravních strojů Avia Av-14, tedy licenční verze sovětských Iljušinů Il-14, kterých mezi roky 1955 a 1960 vznikly zhruba dvě stovky. Už krátce po válce se ale letňanská továrna zapojila i do automobilové výroby, kromě dílů zde od roku 1947 produkovali také nákladní automobily Škoda 706 i z nich odvozené autobusy. V roce 1961 pak z vysočanské pragovky převzala výrobu terénních vozů Praga V3S, která až v 80. letech přešla do Bratislavy.

Na silnici značku Avia proslavily až typické většinou modré "saviemy", licenční verze francouzského lehkého nákladního vozu z koncernu Renault, které se začaly vyrábět v roce 1968. V 80. letech z Letňan (i pobočných závodů) ročně vyjíždělo až 17.000 vozů a ještě na počátku 90. let téměř 10.000. V různých obměnách se původní řada A vyráběla až do roku přelomu století, celkem jich vzniklo na čtvrt milionu. Poté nastoupil nový vůz, jehož vývoj přišel automobilku na čtyři miliardy korun.

Nová řada nazvaná D, vyvinutá pod taktovkou nového korejského majitele Daewoo, však nedokázala získat dostatek zákazníků. Přes investiční skupinu Odien se v říjnu 2006 stal novým vlastníkem Avie indický producent nákladních vozů a autobusů Ashok Leyland, ani ten ale nedokázal postavit automobilku na nohy. V roce 2012 sice továrna po delší době prodala přes tisícovku vozů, už v roce následujícím ale indický vlastník výrobu automobilů Avia v ČR ukončil a část zařízení přesunul do Indie.



Na jaře 2016 později koupila letňanskou továrnu skupina Czechoslovak Group, která mimo jiné vlastní kopřivnickou Tatru, a chtěla obnovit výrobu, kterou přestěhovala do svého areálu Přelouče. Letos ale oznámila výrazné omezení plánů, vyrobí jen pár stovek naftou poháněných vozů a poté se chce zaměřit na elektromobily. Původní letňanský areál již přitom před nějakou dobou prodala a současný vlastník na atraktivních parcelách nedaleko metra počítá s vybudováním nové čtvrti.

 

Zdroj : ČTK

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka