Vážné problémy měly v minulosti i letouny Comet a DC-10

13.03.2019

Wellington/Praha (ČTK) - Výběr dopravních letounů, které měly v minulosti vážné problémy (další země pozastavují provoz letounů Boeing 737 MAX 8 a MAX 9):

Comet - Dopravní letadlo britské továrny de Havilland, první proudový aeroplán svého druhu, začalo létat v roce 1952 a dodnes se na něj vzpomíná hlavně kvůli vážné konstrukční chybě, jež způsobila smrt desítek lidí. Revoluční novinkou byl přetlakový trup, díky němuž mohli lidé na palubě bez problémů dýchat i ve velkých výškách a stroj tak mohl létat v klidnějších vyšších vrstvách atmosféry. Právě přetlakování trupu se ovšem ve spojení se špatně zvolenými hranatými okny a nevhodnou technologií stalo letounu osudným.


Po první vážné nehodě v květnu 1953, při které u indické Kalkaty zemřelo 43 lidí, to ale ještě nebylo tak zlé, protože za ni do značné míry mohlo počasí. Dvě katastrofy v prvních měsících roku 1954, při kterých se do vod Středozemního moře zřítily comety BOACa a při kterých zahynulo přes 50 lidí, ale řadu měsíců zaměstnávaly vyšetřovatele. K odhalení příčiny vedly až opakované zkoušky přetlakování. Kolem čtvercových oken se totiž i kvůli použité výrobní technologii objevovaly miniaturní trhliny, jež se s každým dalším startem zvětšovaly. Továrna de Havilland na problémy reagovala nejen změnou tvaru oken, jež byla u pozdějších cometů oválná, ale také použitím pevnějšího materiálu na konstrukci trupu. První exemplář nové verze letounu byl připraven už během roku 1954, ale trvalo čtyři roky, než se comety opět dostaly na linky.

DC-10 - Tento letoun pro až 380 cestujících byl na počátku 70. let pýchou americké továrny McDonnell Douglas. Nikdo ze spokojených pasažérů ale netušil, že konstruktéři při navrhování letounu zvolili nevhodný způsob uzavírání nákladových dveří. A zdánlivá drobnost způsobila jednu z nejtragičtějších leteckých nehod. Stroj společnosti Turkish Airlines se zřítil 3. března 1974 u Paříže a nehoda si vyžádala životy všech 346 lidí na palubě. Vyšetřovatelé brzy přišli na stopu, která nakonec celou záhadu rychle vyřešila. Tragédie totiž vykazovala shodné znaky s nehodou jiného stroje DC-10 z června 1972, která se jen díky náhodě obešla bez obětí. Letadlo společnosti American Airways tehdy za letu přišlo o dveře nákladového prostoru, což poškodilo také ovládání stroje. Pilotům se ale podařilo nouzově přistát.

 



Příčinou obou nehod byla snaha výrobce docílit co největšího využití nákladového prostoru - proto se jeho dveře otevíraly ven. Obvyklejší přitom je, že se dveře na letounech otevírají dovnitř a jsou trochu větší, než příslušný otvor. Za letu ve výšce pak díky přetlaku v kabině drží pevně na místě. Až po tragédii u Paříže výrobce provedl další změny a podobné neštěstí se už neopakovalo. Pověst DC-10 byla ale nevratně poškozena a nakonec se jich vyrobily jen necelé čtyři stovky, mnohem méně, než McDonnell Douglas plánoval.

Boeing 787 Dreamliner - Dreamliner je považován za nejmodernější dopravní letadlo s výraznou úsporou pohonných hmot a nižšími emisemi. Od uvedení do provozu v roce 2011, s tříletým zpožděním, ho však provázejí značné problémy. V polovině ledna 2013 bylo všech asi 50 letounů Dreamliner po celém světě na několik měsíců odstaveno z provozu kvůli přehřívání baterií. V lednu totiž začalo v tomto letounu společnosti Japan Airlines po přistání v Bostonu hořet kvůli zkratu v baterii. Boeing posílil izolaci baterií a úřady pro letecký provoz mu povolily letoun opět zprovoznit až v březnu.



V listopadu téhož roku se objevily problémy s námrazou na motorech společnosti General Electric (GE) u letadel Boeing 787 Dreamliner a 747-8. Americký Federální Úřad pro letectví (FAA poté nařídil leteckým společnostem, aby motory překontrolovaly a aby zakázaly pilotům létat při mrazivém počasí do velkých výšek.

Boeing 737 MAX - Evropská agentura pro bezpečnost letectví toto úterý pozastavila provoz letadel Boeing 737 MAX 8 a MAX 9. Reagovala tak na bezpečnostní obavy v souvislosti s havárií Boeingu 737 MAX 8, který se v neděli krátce po startu z etiopské metropole Addis Abeby zřítil se 157 lidmi na palubě. Vyřadit z provozu tento typ letadel se už před oznámením agentury EASA rozhodla z preventivních důvodů řada leteckých společností i jednotlivých zemí. Americký Federální úřad pro letectví (FAA) naopak tyto stroje stále považuje za "vhodné k leteckému provozu", vyzval ale výrobce k urychlenému dokončení změn kontrolního systému.

První let tohoto stroje se uskutečnil v lednu 2016, na komerčních linkách začal tento stroj létat v květnu 2017. Boeing 737 MAX 8 havaroval také loni v říjnu v Indonésii, kdy se krátce po startu zřítil do Jávského moře. Zahynulo tehdy 189 lidí. vyšetřovatelé se tehdy zaměřili na nový stabilizační systém MCAS. Letadlo je totiž vybaveno velkými, ale palivově úspornými motory, které posunuly těžiště. Tento problém vyrovnává právě systém MCAS, který se automaticky aktivuje v případě, že letadlo příliš prudce stoupá, nebo když naopak rychlost stroje nebezpečně klesne.

 

Zdroj: ČTK

Foto: Wiki

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Vážné problémy...

Odpovědět

Datum : 14.03.2019 14:48, Vložil : Ivo Novotný

Chyba Boeingu byla, že nereagovaly adekvátně už na upozornění několika pilotů, převážně myslím z USA, o tomto problému. Včera na ČT24 dopravní pilot Airbusu se zmiňoval o podcenění přeškolení na nový Boeing. Trvá maximálně prý týden. Přitom MAX je úplně nový stroj, školení by mělo ať už na simulátorech nebo letadle trvat minimálně 1-2 měsíce. Úsměvné z dnešního pohledu je, že dva roky dozadu majitel Ryanairu uvažoval, že letadla budou řídit proškolené letušky...

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka