Počátek civilní letecké dopravy byl oficiálně vojenským letem

12.02.2019

Paříž/Praha (ČTK) - První světová válka přinesla kromě nového uspořádání světa, obrovských ztrát na životech a hospodářských potíží i technický pokrok. Potřeby vojáků na obou stranách pomohly v rozšíření automobilů, asi největší pokrok ale zaznamenalo letectví. Ke konci války výrobci už uměli stavět letadla schopná unést tunu bomb na více než 1500 kilometrů. Po skončení bojů se pak tato pro armádu nepotřebná velkoletadla uplatnila i v přepravě pasažérů a nákladu.

Za počátek civilní letecké dopravy se považuje cesta, kterou před sto lety, 8. února 1919, podnikl francouzský pilot Lucien Bossoutrot. Se strojem Farman Goliath, což byl dvoumotorový dvouplošník vyvinutý na samém konci války, odstartoval krátce před polednem z letiště v Toussus-le-Noble ležícího jihozápadně od Paříže. Po dvou a půl hodinách letu a zhruba 350 kilometrech stroj s tuctem pasažérů na palubě úspěšně dosedl na travnatou plochu v Kenley na jižním předměstí Londýna.



Kvůli překážkám, které britské úřady dělaly se získáním povolení pro civilní let, tehdy použili Francouzi malého triku. Všichni cestující "Goliáše" byli bývalí vojenští letci, kteří si pro historický let zase jednou oblékli uniformy a pro všechny případy s sebou měli i rozkaz k cestě. Ten ale nakonec nebyl potřeba, od Britů se dostalo pasažérům i posádce vřelého přijetí a dalšího dne se vydali zpět do Francie. Díky příznivém větru byli na domovském letišti dokonce o 20 minut rychleji.

Jen o pár dní později pak Bossoutrot podnikl na stejném typu další průkopnický dopravní let, tentokrát na trase Paříž-Brusel. Mez pasažéry tehdy byl i továrník Henri Farman s manželkou. Tím ale pionýrské kousky tohoto aviatika neskončily - již v srpnu 1919 dovezl osm pasažérů a tunu zásob z Paříže přes Casablanku do Dakaru. Náročná cesta dlouhá přes 4500 kilometrů pět dní. Podobné průkopnické dálkové lety začali brzy podnikat i další a během roku 1920 se již naplno rozběhla pravidelná doprava.

Typ Farman Goliath, který jako bombardér už nestihl zasáhnout do bojů první světové války, díky tomu čekala dlouhá a úspěšná kariéra u aerolinek (ačkoli se neztratil ani u armády). Na svou dobu to totiž byl velký, snadno ovladatelný a pro pasažéry velmi pohodlný stroj. Rozpětí křídel dosahovalo 26,5 metru (téměř stejně jako mají dnešní Boeingy 737), cestující seděli v pohodlných proutěných křeslech - osm bylo za otevřeným prostorem pro pilota a mechanika, čtyři pak v prosklené přídi.

"Goliášové" hráli ve 20. letech také významnou roli v rozvoji dopravního letectví v Československu. V roce 1924 se vylepšený model se silnějšími motory představil na letecké výstavě v Praze a ministerstvo dopravy se rozhodlo zařadit typ do leteckého parku Československých aerolinií. Jak bylo tehdy zvykem, přímo od výrobce se zakoupil jen jeden vzorový kus, další pak vyrobily v licenci domácí továrny Avia a Letov - z obou procházelo po čtyřech kusech.



Do služeb ČSA se ale první z nich dostaly až na podzim 1927 (dva nakonec zamířily do vojenských služeb), více než osm let poté, co vzlétl ve Francii prototyp. Ve stejné době přitom na obloze v Evropě i USA již létala modernější a rychlejší dopravní letadla, "Goliášové" jim ale ještě nějakou dobu mohly konkurovat alespoň pohodlím.

Na počátku 30. let, když už se na rýsovacích prknech pomalu rodily americké Douglasy DC-2 (předchůdce válečných Dakot) nebo německé třímotorové Junkersy Ju 52, ale byly Farmany Goliath pro aerolinky beznadějně zastaralé. Letouny od ČSA nakonec na přelomu let 1931 a 1932 převzalo ministerstvo národní obrany a vojenští letci je ještě nějakou dobu používali k dopravě nebo výcviku posádek.

 

Zdroj: ČTK

Foto: Wikimedia

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka