Tupolev Tu-154 byl 40 let tažným koněm východoevropského nebe

03.10.2018

Moskva/Praha  (ČTK) - Třímotorový dopravní letoun Tupolev Tu-154 patřil po čtyři dekády k základním typům ve flotile sovětského a ruského Aeroflotu, létal i v dalších zemích někdejšího východního bloku. Stroj, jehož prototyp se poprvé vznesl do vzduchu 4. října 1968, nosil také barvy ČSA nebo české vládní letky. Pověst nezvykle rychlého i odolného letadla ale po rozpadu sovětského bloku poškodila řada havárií a ke konci jeho kariéry přispěly také hlučné a žíznivé motory.
V historii zůstane "stopadesátčtyřka" například zapsaná jako letadlo, na jeho palubě v dubnu 2004 zemřela řada nejvyšších polských představitelů včetně tehdejšího prezidenta Lecha Kaczyńského. Před dvěma lety zase zahynulo krátce po startu z letiště v Soči 64 členů slavného Alexandrovova armádního souboru písní a tanců. Na špatné pověsti Tu-154 nic nezmění ani fakt, že ani v jednom případě se na katastrofě nepodepsala konstrukce letadla, ale chyba jeho posádky.

Právě piloti mohli za většinu ze 110 nehod, které během dlouhých let provozu Tu-154 postihly a jež si celkem vyžádaly přes 3000 lidských životů (další pak zejména v 90. letech připadly padly na vrub nedostatečné údržbě). Pilotní chyba byla nejspíše příčinou i vůbec první nehody, která se stala v únoru 1973 na ruzyňském letišti. Zemřelo tehdy 66 ze sta lidí na palubě, mezi oběťmi byli i muzikanti z kapely Evy Pilarové. Zpěvačka tehdy naštěstí na palubě nebyla.
V českých a slovenských službách ovšem letouny Tu-154 létaly bez vážných nehod více než čtvrtstoletí, a to zejména u vládní letky. Jeden z tupolevů vstoupil i do sportovních dějin, když v únoru 1998 dovezl do Prahy hokejisty, kteří na jeho palubě bujaře slavili olympijské zlato z Nagana. Dnes je z něj muzejní exponát v Kunovicích. Ve službách ČR dolétaly Tu-154 v roce 2007, kdy je nahradily moderní Airbusy A319, na Slovensku ale poslední vyřadili teprve před rokem.



Koncem 80. let si začaly pořizovat Tu-154 i ČSA, první tři stroje dostaly nátěr s OK na ocasní ploše v roce 1988. Další trojice začala u aerolinií sloužit o rok později a poslední "tučko" získaly ČSA v roce 1990. Letadla létala na pravidelných linkách až do března 1998, poté byly nasazovány už pouze na charterové lety. Od začátku 90. let byl tento typ u ČSA postupně nahrazován modernějšími a zejména hospodárnějšími Boeingy 737, poslední Tu-154 aerolinie vyřadily v lednu 2000.
Šestý dopravní letoun z Tupolevovy konstrukční kanceláře se začal rodit v první polovině 60. let nejen jako náhrada staršího proudového Tu-104, ale také turbovrtulových strojů Iljušin Il-18 a Antonov An-10. Letadlo vzniklo tak trochu jako "východní" protiváha amerického Boeingu 727, podobalo se mu třímotorovou koncepcí i svým určením pro lety na středních tratích. Jeho dolet mohl v případě modernizované verze Tu-154M vyráběné od roku 1982 činit až 6600 kilometrů.

Díky výkonným, ale žíznivým motorům patřily Tu-154 k nejrychlejším dopravním letounům. Od počátku byly navržené tak, aby zvládly službu v Arktidě, díky mohutnému podvozku navíc mohly přistávat také na nezpevněných drahách. Hlavním uživatelem typu se stal Aeroflot, který první z více než tisíce vyrobených letounů zařadil do služby v únoru 1972. Nakonec je používal téměř 39 let, poslední pravidelný let vykonal Tu-154 nesoucí logo s okřídleným srpem a kladivem 31. prosince 2009.
Během 90. let používala "stopadesátčtyřky" řada aerolinií v postsovětském prostoru, ale i východní Evropě, Africe či Asii. Nové limity hluku jim sice uzavřely západoevropská letiště, v Rusku ale ještě spolehlivě sloužily a ruské letectvo si poslední nový stroj pořídilo ještě v roce 2013. Po tragédii Alexandrovců ovšem jejich lety omezili i tam. Posledním, kdo Tu-154 nasazoval na linkové lety, byly severokorejské aerolinky Air Koryo, k vidění u nich byly ještě letos v létě.

Zdroj: ČTK

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka