letecký magazín
11.12.2016
CFM International LEAP je dvouproudový motor s vysokým obtokovým poměrem (high-bypass turbofan engine) a technologií LEAP. Je určen pro dopravní letadla pro krátké a střední tratě a typickou kapacitou 165 cestujících, např. Airbus A320neo rodina, Boeing 737 MAX (narrow-body, úzký trup, "jedno-uličková" letadla). Má nahradit úspěšný motor CFM International typ CFM56.
Hlavní přínosy LEAP motorů:
Řez dvouproudovým motorem CFM International LEAP
Motory LEAP jsou vyráběny společností CFM International, join-venture (50-50) společného podniku mezi GE Aviation, Spojené státy a Safran Aircraft Engines (dříve známý jako Snecma), Francie.
Airbus A320-251N(WL), F-WNEW s motory CFM International LEAP-1A.
LEAP ("Leading Edge Aviation Propulsion") zahrnuje technologie, které byly vyvinuté v rámci programu LEAP56 technologie, která byla zahájena v roce 2005. Motor byl oficiálně spuštěn jako "LEAP-X" 13. července 2008. První motor LEAP-1A byl spuštěn v září 2013, LEAP-1B v červnu 2014.
Technologie LEAP:
CFM International: LEAP Turbofan Engines
Motor (Turbofan engine) | Výkon (tah) kN | Aplikace - letadlo |
LEAP-1A | 109–156 kN | Airbus A320neo |
LEAP-1B | 100–120 kN | Boeing 737 MAX |
LEAP-1C | 124,5–133,4 kN | COMAC C919 |
Letadlo výrobce (prototyp) Boeing 737 MAX 8, N8703J s motory CFM International LEAP-1B při testovacím letu.
Airbus A320neo s motory CFM International LEAP-1A tureckého dopravce Pegasus Airlines. Pegasus odebral první 4 stroje z objednávky na 75ks A320neo.
CFM International LEAP-1A, LEAP-1B
Technické údaje:
dvouproudový proudový motor s vysokým obtokovým poměrem s technologií LEAP
Konfigurace:
Dmychadlo:
18ti lopatkové kompozitové dmychadlo, stříň kompozitová
průměr dmychadla 78" (198,1 cm)
Převodovka/převod: bez převodovky/reduktoru otáček, přímý pohon
Nízkotlatý kompresor (LPC): 3 lopatková kola
Vysokotlaký kompresor (HPC): 10 lopatkových kol
Spalovací komory: advanced combustor LEAP
Vysokotlaká turbína (HPT): 2 lopatková kola
Nízkotlaká turbína (LPT): 7 lopatkových kol
Výkon (tah):
LEAP-1A: 109–156 kN, Airbus A320neo
LEAP-1B: 100–120 kN, Boeing 737 MAX
obtokový poměr 11:1
Jiří Lukeš
Zdroj: cfmaeroengines.com
airinsight.com: "Comparing the new technology Narrow-body engines: GTF vs LEAP maintenance costs"
Fotografie: airbus.com, boeing.com, cfmaeroengines.com
Vytisknout článek Přeposlat článek
Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.