letecký magazín
04.11.2016
KAI KUH-1 Surion je jihokorejský dvoumotorový víceúčelový vrtulník klasické koncepce s 4-listým hlavním rotorem a 4-listým vyrovnávacím rotorem. Výrobcem je jihokorejský výrobce Korea Aerospace Industries (KAI), který ho vyvinul spolu s Airbus Helicopters. Vyrábí se v řadě variant, které jsou schopné misí: k přepravě výsadku, boj s ponorkami, misím SAR, policejním misím, hašení požárů, nebo k evakuaci raněných (MEDEVAC).
Vrtulník KUH-1 Surion byl vyvíjen od roku 2006 (program KHP) spolu s Airbus Helicopters a první prototyp vzlétl v březnu 2010. Tento rok také byla zahájena sériová výroba a jihokorejské letectvo si objednalo 245 ks verze KUH-1 Surion, dodávky pokračují ještě dnes.
Vrtulník KUH-1 Surion je poháněn dvěma turbohřídelové motory General Electric T-700, každý o výkonu 1 228 kW. Motory jsou ovládány systémem FADEC. Je vybaven zatahovacím podvozkem. Prostorná kabina umožňuje transportovat 2 střelce a 9 vojáků, nebo 16 vojáků (KUH-1).
Vrtulník je vyzbrojen dvěma bočními kulomety ovládané střelci a až šesti protitankovými řízenými střelami BGM-71 TOW s dosahem 3750 m. Pancéřování (námořní verze), odolává střelám do ráže 7,62 mm.
Varianty vrtulníku KUH-1 Surion:
KUH-1 – víceúčelový vrtulník pro armádu a letectvo
KUH-1 MEDEVAC – létající ambulance pro evakuaci raněných v bojových podmínkách
KUH-1P – policejní verze
KUH-Amphibious – námořní verze pro výsadkové lodě
Jediný uživatelem je jihokorejská armáda, jihokorejské námořnictvo má objednáno 40 ks. Doposud bylo vyrobeno asi 40 ks tohoto vrtulníku.
První operační mise KUH-1 Surion byla v srpnu 2015 blízko demilitarizované zóny, mise MEDEVAC, po dělostřeleckém přepadu ze severní Koreje.
Korea Aerospace Industries KUH-1 Surion
Technické údaje:
Posádka: 2 piloti
Užitečná zátěž: 2 střelci a 9 vojáků, nebo 16 vojáků (KUH-1)
2 střelci a 11 mariňáků (námořní verze)
Průměr hlavního rotoru: 15,8 m
Průměr ocasního rotoru: 3,15 m
Délka: 15 m
Výška: 4,5 m
Hmotnost prázdného stroje: 4 973 kg
Užítečná zátěž: 3 753 kg
Maximální vzletová hmotnost : 8709 kg
Pohonná jednotka:
2× turbohřídelový motor General Electric T-700-701K
Výkon pohonné jednotky: 1 228 kW (1 647 shp)
Avionika:
GPS, INS, digital MAP, FLIR, HUMS, IRSS, MWS CMDS IRCM EWC RWR LWR,
OBIGGS, tactical C4I, ECS, HOCAS, AFCS
Výkony:
Cestovní rychlost: 259 km/h
Dolet: 530 km
Dostup: 3000 m
Stoupavost: 2,53 m/s
Výzbroj:
2× kulomety, 6× BGM-71 TOW nebo 4 závěsy
Jiří Lukeš
Zdroj: koreaaero.com, wikipedia.org
Fotografie: koreaaero.com, wikipedia.org
Vytisknout článek Přeposlat článek
Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.