Ministerstvo: Letiště budou muset vypořádat vztahy k pozemkům

12.08.2015

Letiště budou muset nejpozději do deseti let vypořádat vlastnické vztahy k pozemkům, které využívají, ale v řadě případů nevlastní. Počítá s tím návrh na změnu zákona o civilním letectví a živnostenského zákona z pera ministerstva dopravy. Současný stav podle úřadu nenutí provozovatele letišť dohodnout se s vlastníky pozemků na odkupu, nebo jiné formě zplnomocnění k jejich užívání. V nejextrémnějších případech mohou být tyto pozemky vyvlastněny, o čemž by rozhodoval Úřad pro civilní letectví (ÚCL), uvedlo ve zprávě k návrhu ministerstvo dopravy.


Přechodná doba na domluvu mezi vlastníky letiště a majiteli pozemků má činit podle velikosti a účelu konkrétního letiště pět až deset let od platnosti zákona. "Nelze nicméně vyloučit, že na některých letištích půjde o tak vyhrocené vztahy, že jejich další existence bude ohrožena," uvedlo ministerstvo dopravy. Pokud veřejný zájem na provozu letiště převýší nad zájmy vlastníků pozemků, existuje podle ministerstva možnost vyvlastnění. Tomu dává úřad přednost před soudním ukládáním věcných břemen, což je v současnosti využíváno stále častěji.

 

 

Přesunutí vyvlastňovací pravomoci v případě letišť z obcí s rozšířenou působností na ÚCL zdůvodňuje ministerstvo potřebou jednotného rozhodování, kterého by jednotlivé obce těžko dosáhly. "Řízení o vyvlastnění bude soustředěno u jednoho úřadu s výhodou sjednocení rozhodovací praxe, a to především v té části, kde je rozhodováno o tom, zda provozování daného letiště je nebo není ve veřejném zájmu," uvedlo ministerstvo. Odpadnou tím i komplikace v případech, kdy je letiště v katastru více obcí a není tak zřejmé, který místně příslušný úřad by měl ve věci rozhodovat.

 

Na rozdíl od věcných břemen, kdy majitel za využívání svých pozemků dostává od letiště náhradu každý rok, předpokládá ministerstvo v případě vyvlastění jednorázové finanční vypořádání. Právní úprava nicméně počítá i s roční sazbou majitelům pozemků během uvedeného přechodného období, kdy jim má provozovatel letiště vyplatit odměnu ve výši pěti procent hodnoty pozemku. Toto opatření má kromě stanovení konkrétní sumy rovněž přimět obě strany k tomu, aby se spolu co nejrychleji dohodly.

 

V Česku je v provozu 92 letišť, z toho 18 podle materiálů ministerstva dopravy jsou letiště s mezinárodním provozem a čtyři patří armádě. Osm letišť, v Praze a velká regionální letiště jako v Brně nebo Karlových Varech, umožňují přistávání letadel i za zhoršených povětrnostních podmínek, kdy je třeba pilotovat pomocí přístrojů. Valná většina letišť v tuzemsku pak umožňuje let jen za viditelnosti označovaný jako VFR (Visual flight rules), kdy pilot řídí a naviguje letadlo podle výhledu z kabiny.

 

Zdroj: ČK, Foto: Wiki

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Odpovědět

Datum : 07.10.2017 02:40, Vložil : NIKE AIR MAX MODERN ESSENTIAL

Nike vapormax,Adidas yeezy, NIKE AIR MAX MODERN ESSENTIAL http://www.nokgv.com/

Odpovědět

Datum : 06.10.2017 14:55, Vložil : Yeezy Boost

adidas yeezy,Yeezy Boost 350, Yeezy Boost http://www.ozzqi.com/

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka