Při pokoření světového rekordu v délce letu z roku 1958 piloti málem nepřežili

16.03.2015

Na přelomu let 1958 a 1959 byl vytvořen světový rekord v délce trvání letu, jehož celková délka byla 64 dní, 22 hodin a 19 minut. Tento rekord dosud nebyl překonán. Nápad o vytvoření nového světového rekordu v délce letu se zrodil v hlavě Boba Timma, toho času opraváře výherních automatů v podniku Hacienda, kasinu spojeném s hotelem na okraji Las Vegas a bývalého pilota bombardéru za druhé světové války. Pro uskutečnění takového nápadu však potřeboval sponzora, kterým se stal majitel podniku, kde Bob pracoval. Na trupu letadla měl být velký nápis Hacienda hotel, jež měl díky pozornosti médií býti velice dobrou reklamou.

 

Pro tento účel pořídili Cessnu 172, která musela být pro tento let patřičně upravena. Na spodní část trupu byla namontována přídavná palivová nádrž o obsahu 95 galonů, z této nádrže bylo palivo přečerpáváno do křídel prostřednictvím elektrické pumpy. Letadlo bylo modifikováno tak, aby bylo možno vyměňovat olej a olejový filtr bez zastavení motoru, k čemuž bylo zejména třeba vytvořit otvory v požární přepážce mezi kabinou a motorem. Kromě sedadla pilota na levé straně byly odstraněny prakticky všechny součásti interiéru a na pravou stranu kabiny bylo umístěno improvizované lůžko. Pravé dveře letadla byly nahrazeny vysunovacími skládacími a pod ně byla nainstalována malá sklápěcí plocha pro usnadnění asistence při doplňování paliva a potravin za letu. Standartní motor byl nahrazen šestiválcovým motorem věnovaným společností Continental Motors Corporation. Všechny úpravy letadla zabraly zhruba rok práce.

 

 

Po dvou předcházejících neúspěšných pokusech, kdy letadlo nevydrželo ve vzduchu déle než 17 dní, si Bob Timm našel nového kopilota, kterým byl John Cook, jež se dříve podílel na technických úpravách letadla. 4. prosince 1958 vzlétli z letiště McCarran v Las Vegas.

Letadlo se v prvních dnech pohybovalo zejména nad pouštěmi v okolí Las Vegas, později piloti létali do větších vzdáleností.

Doplňování paliva, oleje a potravin se uskutečňovalo po předchozí domluvě po rádiu nad rovným úsekem silnice poblíž Las Vegas, po které jel nákladní vůz vybavený nádrží na palivo s čerpadlem a dalším speciálním vybavením. Auto se pod letadlem muselo pohybovat stejnou rychlostí, pak bylo jedním z pilotů spuštěno lano s hákem, na které byla posádkou vozu uchycena hadice, tu pak piloti vytáhli nahoru a umístili ji do spodní palivové nádrže. Doplnění paliva pak zabralo zhruba tři minuty. Piloti z letadla také spouštěli kbelík, do kterého pak posádka vozu naložila potraviny, vodu a další důležité potřeby.

Jeden z Timmových synů, kterému tedy bylo šest let, si vzpomíná, že o Vánocích letadlo několikrát proletělo nad jejich domem a piloti z něj vyhazovali sladkosti na malých padácích.

Postupem času se u obou pilotů začaly projevovat důsledky nedostatku spánku, absence pohybu a neustálého hluku motoru. 36. den ve vzduchu letělo letadlo více než hodinu samo po tom, co oba piloti usnuli. Jednoduchý autopilot udržující letadlo v rovném letu jim tehdy nepochybně zachránil život.

Extrémně dlouhý let se začal projevovat též na technice, kdy postupně selhal generátor, autopilot, otáčkoměr, palivoměr přídavné nádrže, elektrická palivová pumpa (palivo muselo být do křídel přečerpáváno pomocí záložní ruční pumpy) a přistávací světlo. Rovněž se hromadil nános usazenin ve válcích motoru, vlivem kterého letadlo s plnými nádrži již téměř nebylo schopno stoupat.

 

7. února 1959 letadlo přistálo zpět na letiště McCarran. Piloti byli natolik vyčerpáni, že potřebovali cizí pomoc, aby se z letadla dostali ven. Podařilo se jim však splnit Timmův cíl překonat světový rekord a zároveň ukázat bezpečnost létání malými letadly. Bob Timm se po uskutečnění rekordu vrátil ke své práci v hotelu, John Cook pokračoval ve své kariéře pilota. Cessna 172 imatrikulace N9217B později několikrát změnila majitele a byla vystavena na různých místech, nyní je umístěna v hale letiště McCarran v Las Vegas.

 

Zdroj: http://www.aopa.org, instruktor letecké školy Flying Academy Jan Kodad

Foto: Wiki

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka