České firmy plánují vyvážet ultralehká letadla do Číny

11.12.2014

Tuzemští výrobci a prodejci ultralehkých letounů a vrtulníků se chystají expandovat do Číny, kde od příštího roku budou moci nebe brázdit také letci v lehkých sportovních letadlech. Firmy díky tomu chtějí v této nejlidnatější zemi získat zajímavé zakázky na dodávky letounů. Nejprve tam ale musí zajistit podmínky pro výcvik čínských pilotů i servis ultralehkých letadel a vrtulníků.

 

Dohodu o spolupráci s čínskými partnery podepsala například společnost Mamba Air z Bohuňovic na Olomoucku, která je jediným tuzemským prodejcem italských ultralehkých vrtulníků CH-7 a CH-77. Ročně jich smontuje a prodá v průměru deset. Příští rok chce firma Mamba Air v Číně s několika dalšími tuzemskými a čínskými společnostmi zahájit výcvik pilotů, vybudovat první servisní středisko a pokud vše půjde podle plánu, tak přijdou na řadu i dodávky prvních vrtulníků.

 

 

"V Číně se postupně otevírá vzdušný prostor i pro sportovní létání v malých letadlech a vrtulnících. Je to obrovský trh s velmi početnou cílovou skupinou lidí, kteří si tento koníček mohou dovolit. Už se tam proto derou zahraniční firmy s letadly i vrtulníky," řekl Ivo Brumar ze společnosti Mamba Air, která letos do Číny několikrát poslala své odborníky a servis tam zajistí ve spolupráci s místní firmou. "Je to takový společný podnik, do kterého vložíme naše know-how," dodal Brumar.

 

Firma Mamba Air už má z Číny objednávky na několik ultralehkých vrtulníků, s jejichž exportem ale začne až poté, co v Číně vybuduje servis. "Před pěti jsme měli objednávku na 50 vrtulníků do Číny, bohužel jsme tam ještě neměli zázemí, takže z ní nakonec sešlo," podotkl Brumar.

 

V Česku jsou nyní podle Brumara dvě skupiny leteckých firem, které se snaží v Číně prorazit. Například Jihlavan airplanes chce s Číňany začít podnikat ve vývoji a výrobě ultralehkých letounů a trenažérů. Jihlavan airplanes s 80 zaměstnanci vyrábí lehká sportovní letadla Skyleader. "Nebe by se pro tato letadla mělo otevřít od ledna příštího roku. A je tam velký potenciál, protože se předpokládá, že by se tam dalo prodat kolem desetitisíců letadel," uvedl jednatel Jihlavan airplanes Roman Jabůrek.

 

Jihlavan s roční produkcí v řádu desítek letadel na zásobování takového trhu nestačí. "Ale je to o spolupráci, o licencích, o založení společných podniků a tak dále," řekl Jabůrek.

 

Zdroj: ČTK, Foto: Wiki

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka