Jak se používá navigační počítadlo? Měříme vzdálenost, čas a palivo

10.12.2014

Přestože většina pilotů dnes již navigační počítadlo nepoužívá, stále se jedná o velmi efektivní a rychlou pomůcku pro plánování letu i výpočty za letu. Jeho funkce dnes sice zvládá mnoho webových stránek, aplikací pro počítače, tablety či mobily, případně palubní avionika, navigační počítadlo má ale nespornou výhodu. Nepotřebuje elektrickou energii a snadno se ovládá.

 

Samozřejmě vyžaduje znalosti, jak ho správně použít, to ale všechny ostatní přístroje (nesporně složitější), které ho nahrazují, také. Traťová vzdálenost, čas, za který ji uletíme, a spotřebované palivo jsou jedny z nejzákladnějších navigačních parametrů, které potřebujeme zjistit při plánování letu pro každý jeho úsek. V případě nepředvídaných situací navíc musí pilot tyto parametry zjišťovat i za letu, hrubý odhad a rychlý výpočet mu mohou výrazně usnadnit situaci a pomoci udělat dobré rozhodnutí.


Měření vzdálenosti


Počítadla vybavená posuvnou kartou pro výpočet snosu větru mají na této kartě zpravidla nakreslenou stupnici pro měření vzdáleností na mapě pro měřítka 1:500 000 (tedy i na ICAO mapě) a 1:1 000 000. Lze ji tedy přiložit k mapě a přímo odečíst vzdálenost v námořních mílích (viz obr. 1).

 

Obr. 1: Vzdálenost odečtěte přímo na stupnici pro dané měřítko mapy, obvykle 1:500 000 (v US značené jako Sectional). Pozor na správné jednotky, na protilehlé straně je stupnice v statutárních mílích.

 

Pokud máte počítadlo bez posuvné karty, můžete vzdálenost změřit klasickým pravítkem v centimetrech a počítadlo použít pro převod na kilometry (obr. 2) a poté opět na námořní míle (obr. 3).



Obr. 2: Nastavte 10 na vnější stupnici proti 50 na vnitřní. Poté najděte na vnější stupnici změřenou délku a přečtěte hledanou vzdálenost proti ní na vnitřní stupnici. Vždy je třeba správně umístit desetinnou čárku.


 

Obr. 3: Nejprve je potřeba umístit značku KM na vnitřní stupnici proti značce NAUT na stupnici vnější. Hledanou vzdálenost v NM přečtěte na vnější stupnici proti vzdálenosti v km na vnitřní stupnici. Správnost stupnice lze ověřit pod hodnotou 10 - musí být proti 18,5.

 

Nemáte-li pravítko, stačí vám pouze hrubý odhad. Pokud jednou rukou řídíte letadlo, lze použít tzv. metodu palce (thumb rule), viz obr. 4.

 

 

Obr. 4: Vyzkoušejte si, že velikost vašeho palce odpovída zhruba 10 NM na mapách 1:500 000

 

Výpočet času na trati

 

Výpočet času, za jaký při dané rychlosti uletíme požadovanou vzdálenost (tedy EET – estimated enroute time), je velmi rychlý a pro navigační počítadlo jako dělaný, viz obr 5.

 

 

Obr. 5: Nastavte velkou šipku označující 60 minut proti vaší traťové rychlosti. Najděte na vnější stupnici danou vzdálenost a přečtěte dobu, za jakou ji uletíte proti ní na vnitřní stupnici. Pozor na jednotky a desetinnou čárku.

 

Problémem může být, že vždy potřebujeme znát traťovou rychlost GS (ground speed). Tu lze na počítadle vypočítat také, výpočet ale zabere víc času. Za letu lze ale s výhodou využít GPS. Například pokud letíme k bodu, který není v databázi, je rychlejší změřit vzdálenost v mapě a vypočítat EET na počítadle z GS, kterou ukazuje GPS, než se snažit tento čas zjistit přímo z GPS (samozřejmě záleží na konkrétní GPS a schopnostech uživatele). Případně lze GS vypočítat za letu pouze pomocí počítadla změřením doby, za kterou uletíme vzdálenost změřenou v mapě (viz obr. 6).

 

 

Obr. 6: Změřte, jakou vzdálenost uletíte např. za deset minut (nebo za jak dlouho uletíte známou vzdálenost). Poté nastavte čas na vnitřní stupnici proti vzdálenosti na stupnici vnější. Traťovou rychlost pak přečtěte na vnější stupnici proti velké šipce - 60 minutám.

 

Pro velmi hrubý odhad na krátké vzdálenosti lze použít za letu indikovanou (nebo lépe pravou vzdušnou) rychlost, ve výpočtu pak ale bude chyba způsobená rychlostí a směrem větru. Výhodou je snadná a rychlá manipulace s počítadlem, na rozdíl od avioniky, která se liší s každým letadlem.

 

Výpočet spotřebovaného paliva


Na stejném principu, jako je výpočet času na trati, je i výpočet spotřebovaného paliva. Potřebujeme ale znát okamžitou spotřebu (podle příručky, ukazatele, ze zkušenosti...), palivo spotřebované na daném úseku pak vypočteme na počítadle viz obr. 7.

 

 

Obr. 7: Výpočet množství spotřebovaného paliva je stejný jako pro dobu letu. Velkou šipku nastavte proti hodinové spotřebě paliva, proti době letu na vnitřní stupnici pak přečtěte spotřebované palivo na stupnici vnější.

 

Zdroj: O. Hruška, FA, Foto: O. Hruška, FA

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka